ترامادول چیست؟ هر آنچه باید درباره ترک ترمادول بدانید

ترامادول چیست؟ هر آنچه باید درباره ترک ترمادول بدانید

ترامادول چیست؟ هر آنچه باید درباره ترک ترمادول بدانید

احساس افسردگی یکی از عوارض ترک ترامادول به صورت ناگهانی است

 

ترامادول به صورت آمپول، قرص یا کپسول در داروخانه ها عرضه می شود. معتادان به مواد مخدر در مواردی که امکان تهیه یا استفاده از مواد مخدر را ندارند از داروی ترامادول جهت جایگزین کردن مواد مخدر استفاده می کنند. ترک ناگهانی ترامادول ممکن است  باعث تشنج و کما شود.

ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی ضد درد است که با نام های مختلفی از جمله بایومادول در داروخانه ها عرضه می شود. از ترامادول برای تسکین درد های متوسط تا شدید استفاده می شود. با این که تاکنون مکانیسم اثر ترامادول دقیقا مشخص نشده است ولی این دارو مانند مورفین عمل می کند. ترامادول مانند مورفین در مغز به گیرنده های اپیوئیدی متصل شده، باعث ایجاد تسکین می گردد.

 

ترامادول به صورت آمپول، قرص یا کپسول های ۵۰ و ۱۰۰ میلیگرمی در بازار دارویی کشور وجود دارد و در داروخانه ها عرضه می شود. بالاترین دوز روزانه ترامادول ۴۰۰ میلیگرم است. مصرف ترامادول با غذا یا بدون غذا تاثیری در میزان جذب آن ندارد.

 

استفاده از ترامادول به جای ماده مخدر

معتادان به مواد مخدر در مواردی که امکان تهیه یا استفاده از مواد مخدر را ندارند از داروی ترامادول جهت جایگزین کردن مواد مخدر استفاده می کنند. عده ای نیز به غلط ترامادول را برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می دهند!

 

عوارض ترک ترامادول به صورت ناگهانی

ترک ترامادول بدونه اطلاع از روش ترک و مطالعه قبل از ترک آن خیلی خطرناک است و چه بساء در مواردی ترک ناگهانی ترامادول باعث مرگ شده است پس خود سرانه از قطع ناگهانی داروی ترامادول بپرهیزید. پس باید توجه داشته باشید چنان چه شما مدت طولانی از قرص ترامادول استفاده می کنید از قطع و ترک ناگهانی داروی ترامادول جدأ خوداری کنید.

 

قطع یکباره ترامادول با درد شدید، تب و لرز و عرق سرد، لرزش و توهم شدید، کم سو شدن دید، اسهال،استفراق، بی خوابی، افسردگی، کم اشتهایی شدید و درد خیلی شدید در مفاصل همراه است که اگر دوز مصرف ترامادول در بیمار زیاد باشد و بطور ناگهانی قرص ترامادول را قطع کند باعث تشنج و کما می شود پس قبل از ترک حتما عوارض قطع ناگهانی ترامادول را مطالعه کنید.

 

 علائم ترک ترامادول

از علائم ترک ترامادول  می توان به عصبانیت، تعریق، بی خوابی، تهوع، اسهال، لرزش اندام ها و توهم اشاره کرد.

 

در ترک ترامادول این نکته مهم است که مصرف شخص چه مدت به طول انجامیده است

 

بهترین روش برای ترک ترامادول

بهترین روش برای ترک ترامادول کم کردن تدریجی آن است. مثلا اگر شخص روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم که مقدار زیادی است ترامادول مصرف می کند بهتر است با کمی صبر و حوصله هر سه روز ۱۰۰mg از مصرف ترامادول را کاهش دهد ولی به ۱۰۰mg که رسید مدت زمان بیشتری را باید صرف قطع ناگهانی و ترک کامل ترامادول کند.

 

در ترک ترامادول این نکته مهم است که مصرف شخص چه مدت به طول انجامیده است. هر چه مدت زمان مصرف ترامادول بیشتر باشد مدت زمات ترک ترامادول نیز طولانی تر و سخت تر می باشد به همین دلیل اگر به فرض مثال شخص دو سال ترامادول مصرف می کرده باید مقدار ۱۰۰mg مصرف آخری به قصد ترک را تا ۱۵ روز ادامه دهد. سپس مصرف ترامادول را به ۵۰mg در روز رسانده و زمانی که احساس کمی قدرت در بدن خود کرد می تواند ترامادول را قطع کند.

 

همچنین در موقع ترک ترامادول از مصرف روزانه یک عدد قرص دپاکین ۵۰۰mg  برای احتیاط و جلوگیری از تشنج احتمالی استفاده کند. با این روش هر کسی می تواند به راحتی از شر اعتیاد به ترامادول راحت شود. مستلزم آن فقط کمی صبر است.

 

همچنین ناگفته نماند ترک ناگهانی ترامادول مخصوصا برای افرادی که روزی چند صد میلی گرم ترامادول مصرف می کرده اند می تواند خطرناک باشد. احتمال تشنج، ضعف شدید، درد عضلات، پریشانی و بر هم خوردن حالت روانی مانند دویدن ناگهانی یا فرار کردن، احساس افسردگی شدید، تهوع و  بی اشتهایی از عوارض ترک ناگهانی ترامادول می باشد. 

 

نکاتی در مورد ترک ترامادول

– در هنگام ترک ترامادول بهتر است فرد از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد پرهیز کند مثلا در خانه بماند یا به کلینک ترک اعتیاد رجوع کرده و بستری شود. پس از قطع کامل ترامادول حالت تشنج و تیکهای عصبی به طور کامل از بین می رود. پس از ترک کامل ترامادول قدرت جسمانی و جنسی، نشاط و شادابی فرد به طور کامل برمی گردد.

– بسته به مقدار و طول مدت مصرف ترامادول، پس از قطع کامل دارو عوارض ناشی از ترک ترامادول، پس از مدت زمان ۱۰ و نهایتا ۲۰ روز از بین می رود.

  

از عوارض ترک ترامادول می توان به بی خوابی و کلافگی اشاره کرد

 

عوارض مصرف ترامادول

مصرف ترامادول موجب خواب آلودگی و ترک ترامادول موجب بی خوابی و کلافگی می شود. در واقع مشکل بی خوابی از دلایل ناتوانی در ترک ترامادول است که بدون نیاز به داروهای خواب آور پس ترک کامل و تجدید قوای بدن این مشکل برطرف می شود.

 

مصرف ترامادول چون یک داروی ضد درد قوی به شمار می رود اجاره تشخیص درد برخی بیماریها من جمله بیماریهای عفونی و ریوی مانند عفونت ریه و سرفه را به فرد نمی دهد در نتیجه بیماری ممکن است حاد شود.

 

مصرف ترامادول انگیزه کشیدن سیگار را چند برابر می کند که خطرناک است و در صورتی که مصرف کننده سیگاری باشد پشت سر هم سیگار می کشد که بعضا موجب حال به هم خوردگی می گردد.

  

برای کاهش عوارض ترک ترامادول باید مصرف دارو را به تدریج کم کرد

 

نکاتی مثبت در هنگام ترک ترامادول :

ترک ناگهانی ترامادول برای مصرف کنندگان بالای ۱۰۰mg به صورت ناگهانی سخت و عوارض دارد. تجربه نشان می دهد راهی جز کم کردن تدریجی، با انگیزه ترک ترامادول وجود ندارد. پس گذراندن مراحل کم کردن و قطع کامل داروی ترامادول اکثر مصرف کنندگان با بی خوابی و افسردگی شدید مواجه می شوند که بیمار باید بسیار هوشیار باشد و بالای ۱۰ روز، این حالت ها را به هر نحوی که خود می داند تحمل کرده و مطمئن باشد که سلامتی وی بر می گردد. اگر در موقع ترک ترامادول حال بیمار بیش از تحمل بدن وخیم شد دوره کم کردن دارو کوتاه و مصرف اندک دارو باید برای چند روز دیگر ادامه پیدا کند.

 

ترامادول برای ترک اعتیاد مناسب نیست
پس می توان نتیجه گرفت ترامادول داروی مناسبی برای ترک اعتیاد نیست!  بعلاوه اکثر قریب به اتفاق بیماران وابسته به مواد مخدر در کنار مصرف مواد مخدر از داروهای اعصاب، آرامبخش و خواب آور نیز استفاده می کنند و همچنانکه در قسمت تداخلات دارویی عنوان شد با مصرف همزمان ترامادول با این داروها خود را در خطر تشنج و ایست تنفسی قرار می دهند.

 

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.