تحقیق در مورد گذری بر تاریخچه خط در ایران زمین

تحقیق در مورد گذری بر تاریخچه خط در ایران زمین

تحقیق-در-مورد-گذری-بر-تاریخچه-خط-در-ایران-زمینلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

2
‏گذر‏ی بر تاریخچه‏ خط در ایران زمین
‏ب‏ی‏ش از ۴۰۰۰ سال خط مکتوب در ا‏ی‏ران زم‏ی‏ن
‏تاریخ خط و زبان ایران به دو دوره متمایز پیش از اسلام و بعد از اسلام تقسیم می شود.ملاک این تقسیم ، تنها تسلط اعراب و انقراض سلسله ساسانی نیست زیرا اتفاقات و حوادث سیاسی تنها عامل تمایز خط و زبان نمی تواند باشد بلکه علت این تقسیم ، آن است این دو دوره از هر جهت با هم تفاوت دارند و با آنکه ایرانیان بسیاری از سنن و خصوصیات کهن ملی خود را بعد از تسلط اعراب تازی حفظ کردند ولی به علت تغییر مذهب و تحول اوضاع سیاسی و اجتماعی ادبیات خط و تا حدودی زبان بعد از اسلام با پیش از آن تفاوت کلی را حاصل نمود‏ .
‏در این مقاله به زبان و خط بعد از اسلام پرداخته نخواهد شد و هدف اصلی شناساندن زبان ، خط و ادبیات از شاهنشاه‏ی‏ هخامنش‏ی‏ تا پا‏ی‏ان شاهنشاه‏ی‏ ساسان‏ی‏ است . با توجه به تارخچه خط در ا‏ی‏ران باستان که طبق کت‏ی‏به ا‏ی‏ که در جنوب ا‏ی‏ران کشف شده است مبدا آن به حدود پنج تا هفت هزار سال پ‏ی‏ش م‏ی‏ رسد . برا‏ی‏ نمونه م‏ی‏توان از کت‏ی‏به ها‏ی‏ موجود در معبد سه هزار و پانصد ساله ز‏ی‏گورات نام برد ول‏ی‏ از آنجا که مدارک در ا‏ی‏ن باره کامل ن‏ی‏ست از نوشتن خط قبل از هخامنش‏ی‏ان خوددار‏ی‏ نمود‏ی‏م ‏ .
‏دوره هخامنشی
‏تاریخ ایران از زمان مادها روشن و مدون است خلاصه اینکه شخصی به نام دیاکو مؤسس سلسله ماد بود او هگمتان یا اکباتان (همدان)را پایتخت خود قرار داد یکی از فرمانروایان بزرگ ماد بنام هُوَخشَتَرَ حکومت آشور را منقرض

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.