تحقیق در مورد حکیم ابوالقاسم حسن بن علی توسی معروف به فردوسی

تحقیق در مورد حکیم ابوالقاسم حسن بن علی توسی معروف به فردوسی

تحقیق-در-مورد-حکیم-ابوالقاسم-حسن-بن-علی-توسی-معروف-به-فردوسیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏حکیم ‏ابوالقاسم حسن بن علی توسی‏ معروف به ‏فردوسی‏ (حدود سال ‏۳۱۹‏ تا حدود ‏۳۹۷‏ ‏هجری خورشیدی‏) در ناحیه ‏توس‏ ‏خراسان‏ به دنیا آمد و همانجا درگذشت و به خاک سپرده شد. او ‏شاعر‏ ‏حماسه‌سرای‏ ‏ایرانی‏ و گویندهٔ ‏شاهنامهٔ فردوسی‏ است که مشهورترین اثر حماسی ‏فارسی‏ است و طولانی‌ترین ‏منظومه‏ به زبان پارسی تا زمان خود بوده‌ است. او را از بزرگ‌ترین شاعران فارسی‌گو دانسته‌اند. در ‏ایران‏ روز ‏۲۵ اردیبهشت‏ به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌ است.‏[۱]
‏تولد
‏بنا به نظر پژوهشگران امروزی، فردوسی در حدود سال ‏۳۱۹‏ ‏هجری خورشیدی‏ (۳۲۹ ‏ه.ق.‏/۹۴۰ میلادی) در روستای ‏باژ‏ (‏پاز‏ کنونی) در ناحیه ‏توس‏ ‏خراسان‏ متولد شد.
‏استدلالی که منجر به استنباط سال ۳۱۹ شده‌ است شعر زیر است که پژوهشگران بیت آخر را اشاره به قدرت رسیدن ‏سلطان محمود غزنوی‏ در سال ‏۳۷۵ شمسی‏ می‌دانند:
‏بدانگه که بُد سال پنجاه و هشت
‏نوان‌تر شدم چون جوانی گذشت
‏فریدون بیداردل زنده شد
‏زمین و زمان پیش او بنده ‏شد

و از این که فردوسی در سال ۳۷۵، پنجاه و هشت ساله بوده‌ است، نتیجه می‌گیرند او در حدود سال ۳۱۹ به دنیا آمده ‌است.
‏آرامگاه فردوسی در ‏توس‏ ‏خراسان‏ در نزدیکی ‏مشهد‏.
‏نظامی عروضی‏، که اولین کسی است که دربارهٔ زندگی فردوسی مطلب نوشته‌ است، تولد فردوسی را در ده «باز» (‏پاز‏) نوشته ‌است که ‏معرب‏ «پاژ» است. منابع جدیدتر به روستاهای «شاداب» و «رزان» نیز اشاره کرده‌اند که محققان امروزی این ادعاها را قابل اعتنا نمی‌دانند. ‏پاز‏ امروزه در ۱۵ کیلومتری شمال ‏مشهد‏ در ‏استان خراسان رضوی‏ ‏ایران‏ قرار دارد.
‏نام او را منابع قدیمی‌تر از جمله ‏عجایب المخلوقات‏ و ‏تاریخ گزیده‏ (اثر ‏حمدالله مستوفی‏) «حسن» نوشته‌اند و منابع جدیدتر از جمله ‏مقدمهٔ بایسنغری‏ (که اکثر

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.