آیا امام زمان به دخترها و زن ها محرم می باشد؟

امام زمان محرم به دخترها و زن ها

آیا امام زمان به دخترها و زن ها محرم می باشد؟

می خواستم بپرسم که آیا این درست است که بعضی از علما می گویند که امام زمان به تمام دختران امت محرمند و دلیل شان یک حدیثی است که می گویند ما اهل بیت از پدر و مادر شما به شما نزدیکتریم… یا اینکه می فرمایند در حدیثی که ما خالق شما هستیم به اذن خدا… و می گویند که ائمه را با ما قیاس نکنید که بگویید چون ما نامحرمیم ائمه هم نامحرم اند؟

پاسخ:

در قرآن کریم آیاتی داریم که دلالت صریح بر ولایت تام رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ بر مؤمنین دارد. یعنی همان گونه که خدای سبحان سمت تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت را به رسول خود واگذار و عطا فرمود: وَیُزَکیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکتَابَ وَالْحِکمَهَ وَإِن کانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ(۱) ولایت و حکومت اجتماعی آن حضرت را نیز با آیاتی تثبیت فرموده است، مانند: إِنَّمَا وَلِیُّکمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَهُمْ رَاکعُونَ(۲) تنها ولی و سرپرست شما خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده اند. آنان که نماز به پا می دارند و زکات (صدقه) می دهند در حالی که مشغول رکوع اند (علی ـ علیه السلام ـ) و أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکمْ(۳)

تخلف از احکام حکومتی و قضایی و مقررات و دستورهای جزئی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و جانشینان آن حضرت را همانند تخلف از قوانین کلی شریعت، گناه و معصیت می شمارند. و بلکه با آیاتی نظیر: النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ…(۴) ثابت می کند که ولایت پیامبر و جانشینان آن بزرگوار به حدی گسترده است که آن بزرگوار از خود مؤمنین هم اولی به آنان است (یعنی) آن جناب اختیاردارتر نسبت به مؤمنین است از خود مؤمنین.(۵) یعنی پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در مسائل اجتماعی و هم فردی و خصوصی، هم در مسائل حکومت و قضاوت و دعوت از هر انسانی نسبت به خودش سزاوارتر است و اراده و خواست او، مقدم بر اراده و خواست وی است. البته پیامبر و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ معصوم اند و نماینده خدا جز خیر و صلاح جامعه و فرد را نمی خواهد و در نظر نمی گیرند.(۶)

بنابراین پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امامان معصوم و جانشینان پیامبر بر مؤمنین ولایت دارند و حکم و فرمان شان به منزله دستور و فرمان پدر است نسبت به فرزند و همچون پدر در تصرف امور فرزندان از خود آنان اولویت دارند و بر همین اساس است که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: «من و علی پدران این امت هستیم»(۷) و در راستای تبیین این سخن رسول خدا امام رضا ـ علیه السلام ـ فرمود: «امام یار امین و پدر مهربان و برادر دلسوز و پناه بندگان در حوادث ناگوار است».(۸) و در این زمان حضرت ولی عصر ـ علیه السلام ـ این سمت را دارد.

نکته مهم:

اما باید دانست که ولایت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ و در زمان ما امام زمان ـ علیه السلام ـ که بر اساس روایات پدران روحانی این امت هستند، هرگز به معنای محرمیت آن بزرگواران همانند محرمیت نسبی و یا سببی نمی باشد. چگونه چنین برداشت شود در حالی که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هنگام بیعت گرفتن از زنان مسلمان در صدر اسلام فرمود: من با زنان دست نمی دهم و دستور داد ظرفی پر از آب آوردند… سپس دست خود را در میان آن گذاشت و آیه ای از قرآن که حاوی مفاهیم مورد بیعت بود تلاوت فرمود.(۹) آن گاه از جایش برخواست و به زنان چنین فرمود: «کسانی که حاضرند با شرایط (که در مفاد عهدنامه بیعت بود) با من بیعت کنند دست در میان ظرف آب کرده و به این گونه بیعت نمایند.(۱۰)

و همین طور بیعت هایی که ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ با پاره ای از مردم داشتند خصوصاً امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ . و لذا ائمه اطهار در این مساله مثل بقیه مسلمانان اند.

بنابراین آن چه در سئوال مورد نظر مطرح شده هرگز واقعیت ندارد و هیچ عالمی چنین حرفی را نزده است و نمی زند.

*

*

پاورقی:

۱٫ آل عمران : ۱۶۴٫

۲٫ مائده : ۵۵٫

۳٫ نساء : ۵۹٫

۴٫ احزاب : ۶٫

۵٫ ترجمه المیزان، ج۱۶، ص۴۱۳٫

۶٫ برگزیده تفسیر نمونه، ج۳، ص۵۸۹٫

۷٫ امالی صدوق، ص۱۵٫

۸٫ کمال الدین و تمام النعمه، صدوق، ج۲، ص۶۰۱٫

۹٫ ممتحنه : ۱۲٫

۱۰٫ سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، ج۲٫

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.