آیا از شیر گرفتن نوزادان در فصل تابستان خطرناک است؟

آیا از شیر گرفتن نوزادان در فصل تابستان خطرناک است؟

آیا از شیر گرفتن نوزادان در فصل تابستان خطرناک است؟

از شیر گرفتن نوزادان در فصل تابستان,فصل از شیر گرفتن نوزادان تاکید می‌شود شیرخوار در فصل گرم تابستان از شیرمادر محروم نشود
 
در بعضى مواقع چنانچه کودک به سنى که باید از شیر گرفته شود هم رسیده است، باید از آن خوددارى کرد، و آن را به تأخیر و تعویق انداخت: هرگز در فصل گرم نباید طفل را از شیر گرفت، زیرا گرماى تابستان مى‌تواند در این موقع براى طفل خطرناک باشد.

از ۱۸ ماهگی تا دوسالگی زمانی است که می‌توان برای از شیر گرفتن کودک اقدام کرد، اما بهتر است تا دوسالگی شیردهی ادامه پیدا کند، ضمن این‌که تاکید می‌شود شیرخوار در فصل گرم تابستان از شیرمادر محروم نشود.

شیوع بیماری «گاستروآنتریت» یا بیماری التهاب روده و معده، یک بیماری عفونی ویروسی است که با اسهال و علائم دیگری همراه است و ابتلای کودک در تابستان به این بیماری موجب از بین رفتن آب زیادی از بدن او می‌شود. با تغییرات تغذیه‌ای کودک و در صورت از شیر گرفتن کودک در فصل گرم ممکن است کودک بیشتر در معرض این بیماری قرار بگیرد.

کودکان حداقل تا ۱۸ ماهگی با شیر مادر تغذیه شوند، به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان شیرخوار و احتمال ابتلای کودک به عفونت‌های میکروبی، آلرژی و آسم قبل از ۱۸ ماهگی، بهتر است شیردهی تا این زمان و یا بهتر از آن تا دوسالگی ادامه یابد.

وجود هموگلوبین در شیرمادر موجب می‌شود که کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند از سیستم ایمنی بالاتری نسبت به کودکان دیگر برخوردار باشند و ابتلا به بیماری‌های مذکور در آن‌ها به حداقل برسد، این فاکتور مهم در سلامت کودکانی که با شیرمادر تغذیه می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در چه شرایطی ضرورت دارد شیردهی نوزاد قبل از موعد تعیین شده متوقف شود؟

تنها در صورتی که مادر بیمار باشد و یا دارویی را مصرف کند که پزشک شیردهی را ممنوع کرده باشد، لازم است شیردهی متوقف شود حتی اگر قبل از ۱۸ ماهگی باشد.

این باوری که برخی معتقدند کودک شیرخواری که غذا نمی‌خورد را باید از شیر گرفت تا اشتهای لازم را برای غذای خوردن داشته باشد کاملا اشتباه و علم پزشکی هم آن را تایید نکرده است. برای به غذا افتادن کودک نباید او را از شیر مادر محروم کرد، بلکه شروع غذای کمکی کودک باید از شش ماهگی با شیرمادر همراه باشد.

با غذاهایی نظیر سوپ، فرنی و پوره می‌توان اولین غذاهای کمکی را به کودک خوراند و از ۱۱ تا ۱۲ ماهگی هم غذای خانواده را به آن افزود.

تنها موادغذایی که نباید به کودک زیر دوسال داده شود، عسل و بادام زمینی است و دادن میوه‌های آلرژی زا مانند توت فرنگی و تمشک و هندوانه تا یک سالگی توصیه نمی‌شود.
 

منبع: fardanews.com

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.