پاسخ گویی به سوالات

این بخش برای ارسال سوالات شما دوستان گرامی راه اندازی شده است ، هر چند که در بخشهای مختلف سایت سوالات مربوط به آن قسمت قابل مطرح شدن است اما با توجه به اینکه ممکن است هم میهنان عزیز سوالی داشته باشند که در حیطه هیچیک از مطالب سایت نگنجد ، لذا اقدام به راه اندازی بخش پرسش و پاسخ در سایت نمودیم تا از این طریق حلقه ارتباطی ما با دوستان و هم میهنان عزیز تنگ تر شده و خدمات رسانی ما نیز سریعتر و بهتر صورت بگیرد.

شما میتوانید به راحتی هر سوالی که در ذهن دارید را در این قسمت مطرح کنید.

 

 

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. ایا طبق احکام اسلام ،اگر دو نفر طلاق گرفت ،پولی که طرف زن به عنوان هدیه به مرد داده ،باید مرد پس بده یا نه ،البته این دو تا مرد با زن باهم آن را مصرف کرده.در ضمن این دو نفر از اهل سنت هستند ولی نظر اسلام را در این زمینه می خواهیم.ممنون

  2. با سلام
    خواستم بدنم جهاد زن چیه؟؟
    چون جهاد مرد اینه که اگه لازم شد بره بجنگه ولی جهاد زن چیه؟؟
    ممنون

  3. مجددا سلام
    مرحبا به این سرعت پاسخ گویی
    بنده شنیده ام که اگر حساب پس اندازی در بانک داشته باشیم و بعد از یک ماه حساب را بررسی کنیم و ببنیم مثلا سود بانکی به اندزه ای که باید تعلق بگیرد ، اضافه نشده اگر به بانک بگوییم که چرا مثلا ۱۰۰۰ تومان کمتر سود تعلق گرفته ، این کار مشکل دارد و ممکن است ربا محسوب شود و نباید اصلا برای سود بانکی حساب و کتاب کرد ، آیا این حرف درسته ، این حرف را از فردی به نقل از یکی از مجتهدین مرحوم شهر خود شنیده ام .
    ممنون از پاسخ گویی

    1. سلام بر شما دوست گرامی
      خیر صحت ندارد.با توجه به این که بانک ها طبق قوانین و مقررات حکومت اسلامی موظف به رعایت قراردادها و عقود شرعیه (از قبیل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دریافت سود سپرده از آنها مانعی ندارد.

  4. با سلام
    سود بانکی در چه صورتی حرام در چه صورتی حلال است و این که میگویند بانک داری ما بانکداری اسلامی نیست و مشکل دارد علت چیست؟؟
    ممنون

    1. سلام علیکم وقت بخیر

      هرگاه آیین‏ نامه بانک ها- مبنى بر رعایت عقود شرعیّه- عمل شود و یا مسئولین بانک بگویند عمل مى‏ کنیم، اشکالى ندارد. (آیت الله مکارم،ربا و بانکدارى اسلامى، ص: ۱۴۶) در مجموع می‌توان گفت که سپرده‌گذاری در بانک و سود گرفتن، اگر به وجه شرعی باشد، اشکال ندارد و حلال است؛ مثلاً در قالب یک قرارداد شرعی مانند مضاربه باشد، بلامانع است. البته هر کس در بانک سپرده‌گذاری می‌کند، باید به گونه‌ای عمل کند که مطابق نظر مرجع تقلیدش صحیح باشد.

  5. ولی من فکر میکنم خالکوبی چون به بدن ضرر میرسونه شاید فی نفسه حرام نباشه ولی در نهایت حرام میشه

    مثل زمانی که مراجع میگن بعد از جنابت واجب نیست بول کنید ولی اگه بعد از جنابت هنگام بول آب مشکوکی از بدن خارج بشه دوباره باید غسل کنید ، این حرف عملا یعنی بول کردن بعد از جنابت واجب میشه هر چند که خود بول کردن واجب نیست.

    از یک طرف گفته میشه قلیان و سیگار حرام نیست و از یک طرف گفته میشه ، هر چیزی که به بدن ضرر کم برسونه مکروهه و هر چیزی که ضرر زیادی برسونه حرامه ، حالا بالاخره سیگار حرامه یا نه ، اگه حرام نیست پس نباید ضرر زیادی هم داشته باشه و اگه حرامه پس چرا میگن حرام نیست ؟

    شاید چون بعضی از مراجع چون نظرشون رو به شکل عمومی و برای عموم مردم میگن ، نگن حرام نیست اما اگه به عنوان رئیس سازمان مبارزه با مواد مخدر برید بیگد حرامه یا نه ، بگن برای شما چون جامعه از شما الگو میگیرن حرامه

    خالکوبی به بدن آسیب میرسونه ، حتی اگه نرسونه برای کسی که مسلمونه به نظرم اصلا کار درستی نیست

    1. با سلام خدمت شما دوست گرامی

      برا این که حکم به حرمت و حلال بودن چیزی بکنیم، نیاز به دلیل شرعی، روایی و عقلی داریم، در صورتی که این سه موجود نباشد حکم به حلال بودن می شود. در مورد خالکوبی هم باید روایات را به طور دقیق نگاه کرد. ولی حکم مراجع درباره خالکوبی عرض شد.

      نکته ای که مهم است، مضر بودن خالکوبی برای بدن است که در تحقیقاتی نشان داده شده است که ضررهای بسیاری برای بدن دارد و موجب آزار و اذیت بدن می شود.

      در کل عقل انسان عاقل حکم می کند که از این کار اجتناب کند.

      اما در مورد سیگار و قلیان الان فتوای ایت الله مکارم این است که: کشیدن سیگار حرام است و دلیل ما نیز روشن است و اطبا گفته‌اند که ۱۲۰ بیماری بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می‌آید.

  6. با سلام خدمت مدیر محترم
    خواستم بدونم حکم خالکوبی چیه چون من میخوام برم خالکوبی کنم ولی رفیقم میگه حرامه ولی من شنیدم که حرام نیست
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام بر شما دوست گرامی

      دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

      فی نفسه جایز است

      دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

      هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.

      دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

      کار خوبی نیست و در بعضی موارد مانند نقش زدن اسامی مقدسه مثل اسم خدا و پیغمبران و ائمه علیهم السلام حرام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا