محمد معتمدی: ذائقه موسیقی اصیل دچار آسیب شده است


محمد معتمدی: ذائقه موسیقی اصیل دچار آسیب شده است

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,محمدمعتمدی

خواننده ایرانی بابیان اینکه ذائقه موسیقی اصیل در جامعه دچار آسیب شده است، گفت: یکی از معضلات امروز موسیقی این است که هیچ رسانه و حمایتی برای موسیقی در کشور وجود ندارد.

 محمد معتمدی در گفتگو با مهر، ضمن بیان اینکه امروز ذائقه موسیقی اصیل در جامعه به‌شدت دچار آسیب شده و فضایی کاملاً مه‌آلود در فضای این هنر وجود دارد، ابراز داشت: در جامعه موسیقی هیچ‌گونه ضابطه، خط و ممیزی خاص و تشخیص توسط «مردم» وجود ندارد از سوی دیگر به علت نبود آموزش کافی، سطح سلیقه عمومی نیز دچار افت شده چراکه هیچ رسانه و حمایتی برای موسیقی نداریم و این جای نگرانی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که روند موسیقی را در سال‌های اخیر چه طور ارزیابی می‌کنید، افزود: نوع حرکت قطاری که مسئولان و متولیان امور فرهنگی پیش می‌برند در اجتماع و بین مردم تأثیر بسیار عمیق دارد که متأسفانه نه‌تنها به‌جایی نرسید بلکه حرکت قطار هنری هنرمندان را نیز تحت شعاع قرار داده است.

مخالف بازخوانی آثار موسیقی قدیم نیستیم
خواننده موسیقی ایرانی بابیان اینکه ۱۰ سال پیش بهتر می‌توانستیم روند موسیقی را جبران کنیم، ابراز داشت: شرایط فعلی موسیقی را می‌توان مانند زلزله ویرانگر که شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تشبیه کرد که برای جبران کاستی‌های آن، باید پایه‌هایش را از نوساخت.

معتمدی، هنر را رمز ماندگاری یک اثر موسیقی برشمرد و تصریح کرد: هرچه مبنای آفرینش اثر با اصول زیباشناسی هنر یکی و تابع فطرت بشر باشد، آن را ماندگارتر می‌کند آثار موسیقی مبتنی بر ارزش‌های شنیداری و فرهنگ موسیقایی اصیل جامعه به دلیل برخورداری از ریشه هنرمندانه قوی می‌تواند آن قطعه را جاودانه کند.

 وی بابیان اینکه بازخوانی‌های جدید به شکل‌های عجیب را می‌توان به «کلاژ» تشبیه کرد، افزود: اجرا و گرته‌برداری درست از قطعات ماندگار تاریخ موسیقی، اگر هنرمندانه اجرا شوند به‌خودی‌خود نمی‌توان آن را منفی قلمداد کرد، اما باید گفت این بازسازی‌ها، مستقل از اثر اولیه و الهام گرفته از آن ساخته می‌شوند که باید از روی اصول و با زیباشناسی موسیقی کلاسیک ایران همخوانی داشته باشد.

خواستگاه موسیقی و ادبیات یکی است
 خواننده موسیقی ایرانی بابیان اینکه خاستگاه و ریشه موسیقی با ادبیات یکسان است، ابراز داشت: هرچقدر موسیقی در جامعه اعتلا پیدا کند به همان نسبت ادبیات نیز تقویت می‌شود لذا آبشخور و سرچشمه این دو، از اعتقادات، فرهنگ و باورهای جامعه ناشی می‌شود.

معتمدی در ادامه تصریح کرد: موسیقی در شناساندن و معرفی ادبیات نقش بسزایی داشت چراکه شعر بسیاری از آوازها و تصانیفی که در سال‌های اخیر منتشرشده برگرفته از دیوان حافظ، سعدی و مولانا است.

وی بابیان اینکه مردم به‌واسطه آوازها تصانیف و آثار موسیقی آهنگ‌سازان و خوانندگان، شعرهای شاعران را می‌شناسند، افزود: این چرخه روند خوبی دارد تا جایی که خواننده‌های پاپ نیز در انتخاب اشعارشان از ادبیات غنی اصیل کلاسیک استفاده می‌کنند.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.