عوارض مصرف کافئین در دوران بارداری


عوارض مصرف کافئین در دوران بارداری

مصرف کافئین در بارداری ممکن است حرکت جنین را افزایش دهد.

 

شاید نوشیدن یک فنجان قهوه سرشار از کافئین در ساعات بعد از ظهر بتواند تمامی خستگی روز را از تن شما به در کرده و برای ساعات باقی مانده انرژی مضاعفی به شما بدهد، و یا این که خوردن یک فنجان قهوه با همسرتان در ساعات پایانی روز و یا مصرف مقدار زیادی نوشابه همراه با هر وعده غذایی از عادات روزمره شما باشد، اما آیا می توانید در دوران بارداری خود به چنین عادت هایی ادامه دهید و یا اکنون زمان آن رسیده که برخی لذت ها را برای مدت کوتاهی کنار بگذارید؟

کافئین و سقط جنین
زنان باردار اغلب نگران هستند که آیا کافئین می تواند باعث نقایص مادرزادی، بارداری، زایمان زودرس یا دیگر مشکلات مربوط به زایمان شود؟ تحقیقات هنوز در حال انجام است .درخصوص سقط جنین، اطلاعات متناقضی وجود دارد. براساس ۲۶ مطالعه انجام شده، کافئین می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد . محققان بیان کردند مصرف کافئین به میزان ۱۵۰ گرم در روز، تا۱۹ درصد و مصرف روزانه بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز احتمال سقط جنین را افزایش می دهد اما همه مطالعات انجام شده با این نظر موافق نیستند و بعضی می گویند کافئین به تنهایی خطر بروز سقط جنین را افزایش نمی دهد ، فقط زمانی که کافئین با سایر مواد مانند سیگار یا مواد مخدر ترکیب شود، میزان سقط جنین افزایش می یابد.

 عوارض مصرف کافئین در دوران بارداری

زنان باردار اغلب نگران هستند که آیا کافئین می تواند باعث زایمان زودرس شود

 

خطر مصرف کافئین در طول بارداری
ممکن است بعد از اینکه کافئین را مصرف کردید متوجه شوید که حرکت کودک شما افزایش یافته است.دلیل آن این می باشد که کافئین به رحم شما رسیده و بر کودک شما تاثیر گذاشته است.

“کافئین به سرعت جذب می شود و به رحم می رسد.بعد از نوشیدن ۲۰۰ میلی گرم کافئین ، جریان خون تا ۲۵% کاهش می یابد.آنزیم اصلی در متابولیسم کافئین در رحم و جنین وجود ندارد”همچنین ثابت شده است که مصرف هر ۱۰۰ میلی گرم کافئین باعث کاهش وزن ۲۸ گرمی کودک می شود.همچنین مصرف هر ۱۰۰ گرم کافئین باعث کاهش ۵ ساعت از دوران بارداری می شود.

پس به جای قهوه چه بنوشم؟
نوشیدنی های فراوانی وجود دارند که می توانید به جای قهوه معمولی از آنها لذت ببرید از جمله:

– قهوه بدون کافئین: فقط مطمئن باشید که برای زدودن قهوه از روش دی اکسید کربن استفاده نکرده باشند.
– چای میوه
– چای گیاهی
– آب میوه (روش خوبی برای افزایش جذب ویتامین های میوه و لذت بردن از یک رژیم سالم در طول بارداری)
– شیر
– آب: در طول بارداری، کودک شما به آب بیشتری نیاز دارد .باید در طول روز هشت لیوان آب بنوشید.می توانید به آب خود لیموی تازه هم اضافه کنید.

در طول بارداری چقدر قهوه می توانم بنوشم؟
برخی زنان کلا قهوه را در طول بارداری کنار می گذارند و برخی دیگر به خوردن آن ادامه می دهند.کافئین می تواند از رحم شما عبور کند و به جنین در حال رشد شما برسد. برخلاف الکل که به زنان توصیه می شود در طی بارداری کاملا از خوردن آن اجتناب کنند، اگر دلتان واقعا قهوه می خواهد ، می توانید به خوردن آن در طی دوران بارداری هم ادامه دهید.

کارشناسان توصیه می کنند که باید مصرف کافئین را در دوران بارداری محدود کرد و از ۲۰۰ گرم نباید تجاوز کرد، یعنی تقریبا دو فنجان قهوه.منظور از دولیوان همان فنجان های کوچک قهوه خوری می باشد که نباید بیشتر از آن بخورید.همین ۲۰۰ میلی گرم باید کل ترکیبات قهوه باشد ، نه فقط کافئین آن.نوشابه های گازدار، چای سیاه، چای سبز و شکلات نیز حاوی کافئین می باشند و اگر از اینها هم مصرف کنید، باید مواظب باشید تا از حد مجازتان فراتر نرود. می توانید از اطلاعات زیر استفاده کنید:

– یک فنجان قهوه ساده:۱۰۰ میلی گرم کافئین
– یک فنجان چای :۷۵ میلی گرم
– یک فنجان قهوه فیلتر شده:۱۴۰میلی گرم
– یک فنجان چای سبز:۵۰ میلی گرم
– یک قوطی نوشابه :۴۰ میلی گرم
– ۵۰ گرم شکلات ساده:۵۰میلی گرم
– ۵۰ گرم شکلات شیری:۲۵ میلی گرم
شمردن همه منابع بالا بسیار مهم است ، چون می توانید مطمئن شوید که از حد مجاز فراتر نرفته اید.

گردآوری:بخش زناشویی بیتوته

کلیپ سرا وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *