توضیحات
بازاریابی و مدیریت بازار
قسمت هایی از محتوا:
این درس یکی از شاخه های مهم دانش مدیریت بوده و هدف آن آشنا سازی دانشجویان با ابزار و شیوه های سود آوری توأم با خشنودسازی دائمی مشتریان است
این کتاب شامل یازده فصل است که با توضیح مفاهیم بازار در فصل اول شروع و با بیان نحوه ایجاد خلاقیت در فصل یازدهم به پایان می رسد
هدف کلی این فصل آشناسازی دانشجویان با مفاهیم اساسی ، اهداف و فلسفه های بازاریابی و نیز شناخت وظایف مدیران بازاریابی در مؤسسات می باشد
تقاضا (Demand) یعـنی اقدام به رفـع نیـاز و خواسـته با لـحـاظ نمـودن منـابع مالی ، بنابر این محـدودیت ریالی می تواند ، خواسته کالای x را به تقاضای کالای y بدل نماید
شرایط مبادله
۱- وجود حداقل دو نفر
۲- وجود چیز ارزشمند و مورد نیاز طرفین
۳- وجود علاقمندی در طرفین
۴- آزادی طرفین در قبول یا رد پیشنهاد
۵- توانایی طرفین در مراوده و تحویل بموقع کالا
=========
این نوع بازاریابی که به بازاریابی آشکار کردنی و بازاریابی پرورشی نیز معروف است ، جهت پاسخگویی به تقاضای پنهان مصرف کنندگان بالقوه (آمال و آرزوهای آنان) بکار گرفته می شود
==
این فلسفه به منظور سالم سازی محیط زیست ، بین سه عامل منافع سازمان ، ارضاء بهینه نیازها و خواسته های مصرف کنندگان و رفاه اجتماعی دراز مدت جوامع ، توازن ایجاد می کند
====
اهداف سیستم بازاریابی
۱- به حداکثر رساندن سطح مصرف
۲- به حداکثر رساندن رضایت مصرف کننده
۳- به حداکثر رساندن حق انتخاب
۴- به حداکثر رساندن کیفیت زندگی
انواع بازار و محیط بازاریابی
هدف کلی این فصل آشنا ساختن دانشجویان با انواع بازارها و محیط های بازاریابی به منظور رفع تهدیدات و استفاده بهینه از فرصت ها می باشد
برخی از اهداف مؤسسات
۱- بقاء و حفظ خود در بازار
۲- به حداکثر رساندن سود جاری
۳- رهبری سهم بازار
۴- رهبری کالا از نظر کیفیت
۵- سایر اهداف مرتبط با قیمت گذاری
خط مشی آمیزه های بازاریابی
یعنی این که در موقع تهیه برنامه های بازاریابی ، مؤسسات به کدام یک از ۴P بیشتر بهاء داده و مبنا قرار می دهد و سپس بقیه را با آن تطبیق می دهد