بوسیدن همسر شرک و حرام است

بوسیدن شرک تبرک

بوسیدن همسر شرک است؟

وهابیون که درک صحیحی از دستورات دین ندارند، و با فتواهای شرم آور خود باعث اختلافاتی بین مسلمین می شوند، در قسمتی دیگر از فتواهای خود حکم به تحریم تبرک کرده اند. در این نوشتار کوتاه به بررسی نقد این گفتار می پردازیم.

«ابن عثیمین» از علمای بزرگ وهابی می‌گوید: «تبرک جستن به پارچه کعبه و مسح آن بدعت‌ است».(۱) شورای مفتیان وهابی نیز در این باره فتوا داده‌اند: «توجه پیدا کردن مردم به این مساجد و مسح نمودن، بوسیدن دیوارها و محراب‌ها و تبرک به آن‌ها بدعت و نوعی شرک و شبیه به عمل کفار در جاهلیت است».(۲)

پاسخ به این یاوه گویی ها:

«تبرّک» به آثار پیامبران الهى در امّت هاى پیش از اسلام هم وجود داشته است. براى مثال در میان امّت بنى‏ اسرائیل مى‏ بینیم که یعقوب به پیراهن پسرش یوسف تبرّک مى‏ جوید؛ چنان که در قرآن آمده است: «اذْهَبُواْ بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَی وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیرًا … این پیراهن را ببرید و به صورت پدرم بیندازید که بینایى را باز مى ‏یابد». (یوسف/۹۳)

پس از آن، برادران یوسف، پیراهنش را آوردند و بر صورت پدرشان انداختند که در فراق یوسف، بینایى‏ اش را از دست داده بود و خداوند این پیراهن را سبب بینایى یعقوب قرار داد.

بدیهى است که خداوند قادر است که بدون آن پیراهن، بینایى یعقوب را باز گرداند، امّا حکمت الهى اقتضا مى‏ کند که بعضى از اشیاى مبارک را وسیله تحقّق یک مقصود قرار دهد و شکى نیست که این کار براى آن است که مردم بفهمند که اشیاء، مکان ها، زمان ها و اشخاصى وجود دارند که در پیشگاه خدا ارزش و جایگاه ویژه‏ اى دارند؛ از این رو، خداوند شفاى مریضان، یا استجابت دعا، یا شفاعت براى آمرزش گناهان و امثال آن را از طریق این ها قرار داده است.

زمخشرى مى‏ نویسد:
«گفته شده است که این پیراهن بهشتى بوده است که جبرئیل مأمور شده است تا آن را براى یوسف ببرد و در آن بوى بهشت به مشام مى‏ رسیده و بر هیچ مریضى انداخته نمى‏ شد، مگر اینکه شفا مى‏ یافت».(۳)

از مثال هاى دیگر، تبرّک جستن بنى ‏اسرائیل به تابوتى بوده است که در آن، آثار آل موسى و آل‏ هارون قرار داشته است و خداوند متعال در قرآن کریم در ضمن حکایتى از پیامبر بنى‏ اسرائیل مى‏ فرماید که وى آنها را به پادشاهى طالوت مژده داد و گفت:

إِنَّ آیَه مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَه مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّه مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَه ..«در حقیقت، نشانه پادشاهى او این است که: آن صندوق عهد که در آن آرامش خاطرى از جانب پروردگارتان و بازمانده‏اى از آنچه موسى و خاندان هارون در آن بر جاى نهاده‏اند به سوى شما خواهد آمد، در حالى که فرشتگان آن را حمل مى‏کنند». (بقره/۲۴۸)

این، همان تابوتى بوده است که خداوند آن را براى مادر موسى علیه السلام فرستاد و او فرزندش را در آن گذاشت و در دریا رها کرد. این تابوت براى بنى ‏اسرائیل بسیار عزیز بود و بدان تبرک مى‏ جستند. پس از آن که هنگام مرگ موسى علیه السلام نزدیک شد، او الواح و زره خود و آیات و نشانه ‏هاى پیامبرى‏ اش را در آن نهاد و آن را به وصى خود «یوشع بن نون» سپرد.

این تابوت، نزد بنى ‏اسرائیل بود تا این که قدر آن را ندانستند و بچّه ‏ها در کوچه ‏ها با آن بازى مى‏کردند. و مادامى که تابوت پیش بنى‏ اسرائیل بود، آنان عزیز و ثروتمند بودند و پس از آن که به گناه روى آوردند و به تابوت بى‏ اعتنایى کردند، خداوند آن را به آسمان برد. و پس از آن که ایشان توبه کردند و از پیامبر خود بازگرداندن آن را درخواست کردند، خداوند، طالوت را به عنوان پادشاه ایشان برگزید تا به کمک او با دشمنان بجنگند و تابوت را به ایشان برگردانید.

زمخشرى مى‏ نویسد:

«تابوت، صندوقى بود که تورات در آن قرار داشت و هرگاه موسی علیه السلام وارد جنگ مى‏ شد، آن را در مقدّمه سپاه قرار مى‏ داد و بدین وسیله بنى‏ اسرائیل آرامش مى‏ یافتند و متفرّق نمى‏ شدند. و قول خداى متعال که مى‏ فرماید:«اشاره به الواح و عصاى موسى و لباس هاى او و مقدارى از تورات دارد» (۴)

در این جا مى‏ بینیم که بنى ‏اسرائیل به دستور پیامبر خود، مأمور به حفظ آثار موسى و هارون مى ‏شوند و وقتى که متوجّه مى‏ شوند، خداوند در این آثار به جاى مانده از پیامبرانشان، برکت قرار داده است، آرامش مى‏ یابند و وقتى که حرمت و احترام این آثار را نگه نمى‏ دارند، خداوند آنان را عقاب مى‏ کند و از برکت این آثار، محروم مى‏ گرداند و همین دلالت بر قداست و مبارک بودن این اشیاء به اذن الهى دارد.

کسی می گفت به مکه رفتم و در حال بوسیدن کعبه بودم که یکی از وهابیون با عصبانیت پیش من آمد و گفت بوسیدن کعبه شرک است و باید از آن اجتناب شود، به او گفتم پس شما هم که زن خود را می بوسی، این کارت شرک است و بدعت…..آن وهابی دیگر جوابی نداشت بدهد.

منابع:

۱- المنتقی من فتاوی الشیخ صالح بن فوزان، ج۲، ص۸۶.

۲-. اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه و الافتاء، ح۳۰۱۹.

۳- کشاف، زمحشری ج ۲ ص ۵۰۳

۴- همان ج ۱ ص ۵۹۳

بوسیبوسیدن همسر شرک استدنبوسیدن همسر شرک است شرک تبرک

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.