قدرت اولیای خدا بعد از مرگ

قدرت اولیای خدا بعد از مرگ

قدرت اولیای خدا بعد از مرگ

وهابیون که درک درستی از دین ندارند و آیات قرآن را به رای و سیاست های کثیف خود تفسیر می کنند، و فقط به ظاهر آیات قرآن تکیه می کنند، درباره کسی که از دنیا رفته است، با استناد به ظاهر آیه قرآن می گویند: مرده از دنیا بی خبر است.

«شیخ عبدالعزیز بن باز» از مفتیان جاهل وهابی می‌گوید:«مردگان در قبر از امور اهل دنیا اطلاعی ندارند، زیرا این امور با مرگ از آن‌ها منقطع می‌گردد»[۱] وی در جای دیگرحتی با گستاخی تمام این مسأله را به پیامبر نیز نسبت می‌دهد و می‌گوید:« این‌که پیامبر از احوال اهل دنیا و آن‌چه در آن حادث می‌شود و این‌که کسی را که بر او سلام می‌کند، می‌بیند، اصل و مدرکی ندارد».[۲]

این جاهلان برای مدعای خود به آیاتی از قرآن استناد می‌کنند که اکنون ما برای پاسخ به آن ها از تفاسیر اهل سنت استفاده می کنیم و بطلان و ظاهرگرایی این فرقه جعلی و استعماری را به اثبات می‌رسانیم.

قرآن کریم می‌فرماید:«إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ اذا وَ لَو مُدبِرین[روم/۵۲] ای پیامبر نتوانی مردگان را شنوا سازی و دعوت خود را به گوش این کران که عمدا روی گرداندند برسانی». با اندکی تأمل و تدبری گذرا در این آیه مشخص می‌گردد که اساسا این آیه دربارۀ انذار و ابلاغ دعوت رسالت رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) می‌باشد. منتهی انذار و ابلاغ  مختص کسانی‌ است که هنوز دل‌هایشان نمرده است و دعوت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) را می‌شنوند و می‌پذیرند اما کسانی(کافران) که دل‌هایشان مرده است، همانند مردگان هرگز دعوت ایشان را نمی‌شنوند و نمی‌پذیرند؛ چنان‌که از قید «و لو مدبرین» همین معنا معین می‌گردد.

خداوند در آیه دیگر می‌فرماید:« إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ[فاطر/۲۲] خدا هر که را خواهد شنوا سازد و تو آن کس را در گورستان است شنوا نتوانی کرد».
هم‌چنین آن‌چه که از سیاق این آیه فهمیده می‌شود و تمام مفسرین چه شیعه و  سنی آن را تایید کرده‌اند آن است که مراد از« ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ»کافران است که قلب‌شان همانند مردگان، مرده است.

«ابن قیم جوزی» شاگرد «ابن تیمیه» در تفسیر این آیه می‌گوید: «آیه دلالت دارد بر کافری که قلبش مرده است، به نحوی که نمی‌توانی حقایق را به او برسانی، هما‌ن‌گونه که نمی‌توانی به کسانی که در قبرند چیزی بشنوانی» وی هم‌چنین در تفسیر آیه قبلی(روم/۵۲) می‌گوید:«مراد از آیه نفی اهلیّت سماع است، به این معنا که قلب‌های مشرکان از آن‌جا که مرده است، تو نمی‌توانی حقایق را به آنان برسانی، همان‌گونه که در اموات چنین است».[۳]

قرطبی نیز در تفسیرش درباره «وما أنت بمسمع من فی القبور» می‌گوید « مراد از آن کافرانی است که قلب‌هایشان مرده است».[۴]

حسن بن سقاف شافعی در مختصر تفسیر ابن کثیر نیز همین معنا را از این آیات بیان می‌کند.[۵]

محمد عمر سربازی از بزرگان اهل سنت می گوید: «بدان که از بعضی از اولیاء بعد از موت هم تصرفات و کرامات عجیب و غریب سر می زند و این مورد بسیار واقع شده است چرا که ولایت بعد از موت گرفته نمیشود بلکه همراه با ولی است» [۶]

مناوی: برای اولیاء خدا بعد از مرگ حجابی وجود ندارد.

مناوی از دیگر بزرگان اهل سنت در این باره ضمن می گوید: پیامبر اکرم فرمود: «هر جایی که شما باشید، بر من صلوات بفرستید، زیرا درود شما برای من می‌رسد. زیرا نفس قدسی وقتی از علائق دنیوی جدا شود ، به ملاء اعلی متصل می شود، و برای آن حجابی باقی نمی ماند. بنابراین، همه چیز را با مشاهده خود و یا خبردادن فرشتگان می‌بیند. در این روایت سری است برای کسی که به آن دست یابد از آن مطلع می‌شود. این مطلب را قاضی عیاض نقل کرده است.[۷]

پس ثابت شد که وهابیون در تفسیر این آیه قرآن دوباره به خطا رفته اند.

__________________________________________________

پی‌نوشت
[۱]. مجموع فتاوای بن باز،ج۱، ص۴۱۷.
[۲]. همان، ج۲، ص۷۶۵.
[۳]. الروح، ص۴۵ و۴۶.
[۴]. تفسیر قرطبی. fatwa.islamweb.net
[۵]. مختصر تفسیر ابن کثیر، ج۳، ص۱۴۵.
[۶].خلاصه التصوف ص ۱۸۷
[۷]. فیض القدیر  ج ۳   ص ۴۰۰

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.