وقت گناه این جمله به یادت باشد.

تمام گناه ها، ظلم ها و تجاوزهایى که از بشر سر مى ‏زند براى این است که خود را در محضر خدا ندانسته، او را ناظر براعمال خود نمى‏ داند.

شخصى از امام صادق علیه السلام پرسید: برنامه زندگى شما چیست؟ امام (ع) امورى را بیان فرمود، از جمله اینکه:
دانستم که خداوند از تمام کارهاى من آگاه و با خبر است، سپس از نافرمانى او حیا و شرم کردم‏(۱)

بنابر این رمز آلوده نشدن به گناهان و حرکت در مسیر بندگى خدا این است که خدا را ناظر بر تمام کارها بدانیم. در دعاى عرفه امام حسین علیه السلام مى‏ خوانیم که: « کور باد چشمى که ترا نگهبان خود نبیند.»(۲)

امام خمینى «رضوان اللَّه علیه» در این مورد مى‏ فرماید:
ما در همه امور، در همه کارهایى که انجام مى‏ دهیم، در امورى که در افکار ما مى‏ گذرد، در محضر حق تعالى‏ هستیم. تمام عالم محضر اوست. خلجان هایى که در قلوب همه مى‏ گذرد، در محضر اوست و ما در هر امرى که در دست ماست و در هر مسؤولیتى که در این کشور به عهده داریم،- مسؤولیت بزرگى پیش خداى تبارک و تعالى داریم. تمام افرادى که در جبهه‏ ها به جنگ مشغولند و تمام کسانى که جان خودشان را فداى اسلام مى‏ کنند، همه اینها در محضر خداى تبارک و تعالى هستند ..
همیشه توجه داشته باشید که کارهایتان در محضر خداست. همه کارها، چشم هایى که به هم مى‏ خورد در محضر خداست، زبان هایى که گفتگو مى‏ کند در محضر خداست و دست هایى که عمل مى‏ کند در محضر خداست و فردا ما باید جواب بدهیم. اگر جواب را براى آن طرف تهیه کردیم هیچ باکى از هیچ چیز نداریم لکن اگر خداى نخواسته نتوانستیم جواب درست کنیم براى آن طرف باید متأسف باشیم و توبه کنیم‏.(۴)

gonah

منابع:
۱-تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۱۴۰٫
۲-دعای عرفه
۳- « صحیفه نور»، ج ۱۶، ص ۲۴۲٫
۴- همان مدرک، ج ۱۶، ص ۲۴۱٫

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.