اگر می خواهی تحمل مشکلات برایت آسان باشد

HM-20135626115606866811380310828.0959

آیا می دانستید یاد مرگ چه ویژگی مثبتی برای فرد دارد؟
آیا می دانید یاد مرگ مشکلات را برای انسان چقدر آسان می کند؟
آیا می دانید چرا بعضی از افراد مشکلات زندگی را نمی توانند تحمل کنند؟
آیا می دانید چرا بعضی از افراد در مواجهه با مشکلات به زانو در می آیند؟

برای پاسخ گویی به این سوالات به مطالب زیر توجه کنید.

یاد مرگ، منهدم‏ کننده لذّت‏ هاست! این شاید مهم‏ترین توصیفى باشد که در روایات، بیشترین تأکید را بر آن شاهد هستیم. یادآورى مرگ، لذّت‏ خواهى را در وجود انسان مى‏ میراند. انسان، از آن جهت که لذّت‏ طلب و راحت‏ خواه است، هنگام مواجهه با سختى‏ ها و مشکلات، دچار فشارهاى روانى سخت و گاه طاقت ‏فرسا مى‏ گردد؛ اما یادآورى مرگ (این هول برانگیزترین واقعه زندگى)، هر حادثه تلخى را کوچک و تحمّل ‏پذیر مى‏ سازد.

بر همین اساس، معصومان علیهم السلام در مقام تسکین ناراحتى‏ هاى مردم، آنان را به یاد مرگ فرا مى‏ خواندند.

روزى پیامبر خدا صلى الله علیه و آله خطاب به حاضران فرمود: «همواره منهدم کننده لذّت‏ ها را یاد کنید!». حاضران پرسیدند: «اى پیامبر خدا! منهدم‏ کننده لذّت‏ ها چیست؟!». حضرت در پاسخ فرمود: مرگ؛ همانا کسى که زیاد به یاد مرگ باشد، از شهوت‏ ها جدا مى‏ شود و کسى که از شهوت‏ ها جدا شود، مصیبت‏ ها بر او آسان مى‏ گردد و کسى که مصیبت‏ ها بر او آسان شد، در خیرات، شتاب مى ‏گیرد.(۱)

امام على علیه السلام نیز درباره نقش کاهندگى یاد مرگ مى‏ فرماید:
مرگ را و روز خروجتان از قبرها را و ایستادنتان در برابر خداوند- عزّ وجلّ- را زیاد یاد کنید که مصیبت‏ ها را بر شما آسان مى‏ گرداند. (۲)

ابوبصیر از سختى زندگى، رنج مى‏ برده است. وى خدمت امام صادق علیه السلام مى‏ رسد و از وسوسه و ناراحتى روحى ‏اش به حضرت شکایت مى‏ کند. امام صادق علیه السلام به وى مى‏ فرماید:
اى ابومحمّد! به یاد آور جدا شدن بنْد بندت را، و بازگشت دوستانت را هنگامى که تو را در قبر دفن کردند، و خارج شدن کرم ‏ها از بینى‏ ات، و خوردن کرم ‏ها گوشت بدنت را، که این، آسان مى‏ گرداند بر تو وضعیتى را که در آن هستى. ابوبصیر مى‏ گوید: «به خدا سوگند هیچ گاه مرگ را یاد نکردم، مگر آن‏که اندوهى را که از امر دنیا داشتم، تسکین یافت!» (۳)

به طور خلاصه می توان گفت یاد مرگ آثار مثبت و سازنده زیر را دارد.

۱- غفلت زدایی و آگاهی بخشی
از جمله آثار یاد مرگ، رهایی از غفلت و هشیاری نسبت به حقایق مهم پیرامونمان می باشد. در واقع، ما انسانها از یاد مرگ می ترسیم و فریب دنیا را می خوریم و به بازیچه سرگرم می شویم؛ در حالی که برای آخرت آفریده شده ایم؛ ولی این دنیا را که در آن هستیم دوست داریم.

۲- زهد و بی رغبتی به دنیا
غفلت از مرگ، دنیا را در نظر انسان زیبا و با ارزش جلوه می دهد و او را سخت شیفته و واله خویش می گرداند، به طوری که عقل او را از درک هر حقیقت و واقعیتی همچون مرگ محروم می سازد؛ امّا انسان غافل، در راه رسیدن به خواسته های نفسانی از هیچ سعی و تلاشی فروگذاری نمی کند و از پای نمی نشیند. یاد مرگ از جمله آثار یاد مرگ، رهایی از غفلت و هشیاری نسبت به حقایق مهم پیرامونمان می باشد.

۳- کوتاهی آرزو
گاهی انسان در اثر فراموشی مرگ، غرق در دنیا و امور دنیوی می گردد و برای آنچه که هنوز به دست نیاورده، در دل، آرزوی وصال می نماید؛ اما هزار دریغ و افسوس که اجل به او مهلت نمی دهد و مرگ او را در کام خود فرو می کشد و آرزوهای دور و دراز را به خانه گور می برد.

منابع:
۱-مسند زید، ص ۳۸۶٫
۲- بحار الأنوار، ج ۶، ص ۱۳۲٫
۳- الکافى، ج ۳، ص ۲۵۵، ح ۲۰٫

کلیپ سرا وب‌سایت

‫2 نظر

  • ┏━━━??━━━┓

    ┗━━━??━━━┛
    #داستانک

    شغل مردی تمیز کردن ساحل بود.
    او هر روز مقدار زیادی از صدف های شکسته و بدبو را از کنار دریا جمع آوری می کرد و مدام به صدف ها لعنت می فرستاد چون کارش را خیلی زیاد می کردند. او باید هر روز آن ها را روی هم انباشته می کرد و همیشه این کار را با نارضایتی انجام می داد.

    روزی، یکی از دوستانش به او پیشنهاد کرد که خودش را از شر این کوه بزرگی که با صدف های بدبو درست کرده بود، خلاص کند. او با قدرشناسی و اشتیاق فراوان این پیشنهاد را پذیرفت و همه آن صدف ها را به قیمت ناچیزی به آن دوست فروخت.

    یک سال بعد، آن دو مرد یکدیگر را دیدند. آن دوست قدیمی از او دعوت کرد تا به خانه ی او بروند. وقتی به آنجا رسیدند مرد نظافتچی نمی توانست آن همه ثروت را باور کند و از او پرسید چطور توانستی چنین ثروتی را در این مدت کوتاه بدست آوری؟

    مرد ثروتمند پاسخ داد: من هدیه ای را پذیرفتم که خداوند هر روز به تو می داد و تو قبول نمی کردی. در تک تک صدفهای نفرت انگیز تو، مرواریدی نهفته بود.

    بیشتر وقت ها هدیه ها و موهبت های الهی در بطن مشکلات نهفته اند، این ما هستیم که با ناسزا گفتن و ملامت کردن مشکلات این موهبت ها و فرصت ها را از دست می دهیم.

    ┏━━━??━━━┓

    ┗━━━??━━━┛

  • علی گفت:

    همه مشکلات حل میشن راحتم حل میشن به شرط توکل و توسل

  • نظرات بسته شده است.