اگر می خواهی به مقامات عالی برسی..

فرو بردن خشم

اگر می خواهی به مقامات عالی برسی..

بدون تردید خشم و غضب در غیر مورد حق، و عصبانیت و از کوره در رفتن در برابر پیشامدها، یا آزار غافلان و جاهلان از برادران دینى، حالتى شیطانى و برنامه‏ اى ابلیسى و کارى ناپسند و عملى ناشایسته است.

فرو خوردن خشم و خوددارى از عصبانیت براى هر مسلمانى لازم و ضرورى است، چرا که انسان در فضاى خشم و غضب دچار بسیارى از معاصى و گناهان مى‏ شود، و چه بسا مرتکب اعمالى شود که جبرانش غیرممکن‏ است.

در روایات اسلامى تعبیرات عجیب و تکان دهنده ‏اى درباره خشم و غضب وارد شده است، که از خطرات این رذیله اخلاقى به خوبى پرده بر مى‏ دارد.

– در حدیثى از رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‏ خوانیم که فرمود: «غضب، آتش پاره سوزان و برافروخته‏ اى است از سوى شیطان» (۱)

در حدیثى از امیرمؤمنان على علیه السلام مى‏ خوانیم که فرمود: «سخت‏ ترین دشمن انسان غضب و هواى نفس او است، هر کس بتواند این دو را مهار کند، درجه او بلند مى‏ شود، و به آخرین مرحله کمال مى‏ رسد» (۲)

در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام در یک جمله کوتاه و بسیار پر معنى مى‏ خوانیم: خشم و غضب کلید تمام بدى‏ ها است» (۳)

در داستانی که از معصومین نقل شده است می خوانیم که:
روزى از روزها کنیزش از ابریقى گلین به روى دستش جهت وضو آب مى‏ریخت، از بى توجّهى کنیز آفتابه رها شد و پیشانى حضرت را مجروح کرد! حضرت سربلند کرد؛ کنیز عرضه داشت: خداوند عزّوجلّ مى‏ فرماید:
وَالْکاظِمینَ الْغَیظَ
و خشم خود را فرو مى‏برند.
حضرت فرمود: خشمم را فرو خوردم.
عرضه داشت:
وَالْعافینَ عَنِ النّاسِ‏
و از [خطاهاىِ‏] مردم در مى‏ گذرند.
فرمود: از تو گذشت نمودم.
گفت:
وَاللَّه یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ‏
و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
فرمود: برو، در راه خدا آزادى‏ (۴)

با ذکر یک مثال درباره فرو بردن خشم، بحث را تمام کنیم.

ماشین ات که جوش می آورد ..؛حرکت نمی کنی.. کنار زده و می ایستی !وگرنه ممکن است ماشین آتش بگیرد .خودت هم همینطوری..وقتی جوش می آوری ،عصبی و عصبانی می شوی ؛ تخته گاز نرو !بزن کنار ! ساکت باش..! و هیچ نگو…وگرنه هم به خودت آسیب میزنی هم به اطرافیان.

منابع:
۱- بحارالانوار، جلد ۷۰، صفحه ۲۶۵٫
۲-شرح غرر، جلد ۲، صفحه ۴۵۴،
۳-اصول کافى، جلد ۲، صفحه ۳۰۳٫
۴- بحار الأنوار: ۴۶/ ۶۸

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.