عالم معروفی که سه سال در شکم مادرش بود.

عالم معروفی که سه سال در شکم مادرش بود.

غلو درباره شخصیت های مذهبی امری است که در جوامع جاری بوده و هست. البته این میل در انسان وجود دارد که رهبر و پیشوای فکری خود را بیش از آن چه هست، بزرگ نشان دهد، دوست دارد رهبر فکری خود را عظمت بخشد، دوست دارد رهبر خود را طوری معرفی کند که مردم بگویند از همه لحاظ تک است، و خلاصه تمام سعیش بر این است که نوعی قداست به رهبر فکری خود دهد، البته این امر از جهاتی ممدوح است تا زمانی که منجر به انحراف از حق نشود.

بودند و هستند کسانی که امام علی را خدا معرفی می کردند، ولی امام علی با این طرز فکرشان مخالف بود و می فرمود: «در باره من دو گروه به هلاکت رسند: دوستدار افراطی، و دروغگوی بهتان زننده. و این کلام مانند حدیث دیگری است که فرمودند: در باره من دو تن هلاک شوند: دوستدار از حد گذرنده، و دشمنی که بی جهت دشمنی ورزد و افترا بندد.» (۱)

قسمت اول کلام امام اشاره به کسانی است که از محبین امام علی بودند ولی در حق امام علی غلو می کردند.

قرآن هم در آیاتی مسیحیان را به شدت به علت غلو در شان حضرت مسیح، توبیخ می کند و می فرماید: « لَقَدْ کَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسیحُ‏ ابْنُ مَرْیَمَ (مائده/۷۲) آنها که گفتند: «خدا، همان مسیح بن مریم است»، بطور مسلّم کافر شدند.

اما متاسفانه این غلو درباره شخصیت های معروف اهل سنت هم دیده می شود.

یکی از موارد غلو بیان مدت زمان حمل درباره “مالک بن انس” (دومین امام از ائمهٔ اهل سنت و از شاگردان امام جعفر صادق بود.) می‌باشد. (طبیعی ترین حالت حمل، ۹ ماه است. البته شش ماه هم وجود دارد. اگر مدت بارداری بیشتر از نه ماه باشد، جنین فاسد می‌شود و اگر کمتر باشد، جنین رشد کافی را نخواهد داشت. این مطلب مورد تایید علم پزشکی می‌باشد).

مناوی در کتاب خود می‌گوید: «مادرش، مالک بن انس را ۳ سال باردار بود» (۲) قرطبی در تفسیر خودش می‌گوید: «مالک بن انس به مدت دو سال در رحم مادرش بوده و گفته می‌شود سه سال در رحم بوده است.» قرطبی در ادامه در دفاع از این مدت‌های بارداری، از قول ابن عربی می‌گوید: «بعضی از متساهلین از مالکی‌ها می‌گویند که مدت بارداری نباید بیش از نه ماه طول بکشد و جز افراد هالک و بدبخت، این‌چنین حرفی نمی‌زنند.»(۳)

قاضی عیاض که از استوانه‌های علمی اهل سنت مالکی است، کتابی در فضائل مالک و علمای مذهب خود دارد در این کتابش بر این قضیه صراحت دارد: «مالک، سه سال تمام، در رحم مادر خود بود.»[۴]

عباد بن العوام گفته است «حداکثر مدت زمان بارداری ۵ سال است و زهری گفته است :حداکثر مدت زمان بارداری در زن می تواند ۶ و ۷ سال باشد.»(۵)

قضاوت با خوانندگان، آیا به نظر شما این گفتارها مطابق با عقل سلیم و واقع می باشد؟ آیا این گفتارها غلو درباره مالک بن انس نیست؟ اگر همین گفتارها درباره یک عالم شیعه گفته شود سریعا او را به شرک و غلو متهم نمی‌کنند؟

پی‌نوشت:

منابع:
۱- نهج البلاغه، حکمت ۴۶۱
۲- مناوی، فیض القدیر ج ۱ ص ۳۰، الناشر: المکتبه التجاریه الکبرى، مصر، الطبعه الأولى، ۱۳۵۶
۳-. قرطبی، تفسیر القرطبی ج ۹ ص ۲۸۸، دار النشر: دار الشعب، القاهره
۴-. قاضی عیاض، ترتیب المدارک ج ۱ ص ۲۹، مصدر الکتاب: موقع الوراق
۵-. ابن قدامه، المغنی لابن قدامه،ج ۸، ص۱۲۱ ، چاپ: مکتبه القاهره

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.