احکام شرعی استفاده از عطر برای بانوان

احکام شرعی استفاده از عطر برای بانوان

یکی از مسائل مبتلا به که درباره زنان مطرح است، استفاده از عطر و خوشبو کننده‏ های دیگر است. آن چه باید دانست حکم اوّلى در این گونه موارد حلیت است؛ یعنى بانوان می توانند از عطر و دیگر خوشبو کننده ها استفاده کنند. فقط نوع و چگونگى استفاده کردن از این مواد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از آنجا که این گونه مواد نیز در ردیف ابزار آرایشى و زینتى به شمار مى‏ آیند، لذا در مقابل نامحرم نباید مورد استفاده قرار گیرند. چنان که پیامبر (ص) فرمود: طِیبُ النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَوْنُهُ وَخَضِىَ رِیحُهُ.عطر زنان رنگش آشکار و بویش پنهان است.

و در حدیث دیگر فرمودند:

أَیُّمَا امْرَأَهٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلى‏ قَوْمٍ لِیَجِدُوا مِنْ رِیحِهَا فَهِىَ زَانِیَهٌ. «۱» هر زنى که به خود عطر زند و از کنار عده ‏اى (مرد) بگذرد تا بویش به مشام آنها رسد، پس او (همانند) زنا کار است.

از حدیث اخیر به دست مى‏ آید که استعمال بوى خوش، به طور مطلق براى زنان حرام نیست، بلکه آنگاه این عمل دچار نهى خواهد شد که زنان در مقابل مردان نامحرم از این زینت استفاده نمایند. این دستور اسلامى براى‏ اجتناب از تحریک قواى شهوانى مردان و در نهایت پیش‏گیرى از رواج فساد و فحشاء صادر شده است.

در واقع اسلام خواسته است با این نوع دستورات از شیوع هرگونه عوامل تحریک کننده جنسى در جامعه اسلامى جلوگیرى نماید «۲» تا با این عمل سعادت و سلامت جامعه حفظ شده، مسیر رستگارى اعضاى آن تضمین گردد. کما اینکه در آیه ۳۱ سوره نور بعد از بیان دستوراتى چند راجع به لزوم حفظ زینت توسط زنان، علت را چنین ذکر مى‏کند: «لَعَلَّکُم تُفلِحُون». (این دستورات الهى را انجام دهید) تا رستگار شوید.

ناگفته نماند آنچه بیان شد، مربوط به بیرون از خانه و محیط اجتماع بود.

اما آرایش، زینت کردن و استعمال بوى خوش در درون خانه و براى شوهر، از دستورات مؤکد اسلام است که مى‏ تواند موجبات فزونى عشق و علاقه مرد به همسرش را فراهم آورد.

حضرت امام محمد باقر (ع) مى‏ فرماید: «سزاوار نیست زن (براى شوهرش) بدون زیور باشد ولو اینکه گردن بندى به گردن آویزد». و نیز فرمود: «هر آرایشى زن براى شوهر بکند جایز است.» (۴)

پی نوشت:

۱-میزان الحکمه، ج ۷، ص ۳۳۴۱

۲- . تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازى، ج ۱۴، ص ۴۵۴٫

۳- من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، ج‏۵، ص: ۱۸

۴- همان ، ج‏۵، ص:۲۲

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.