جدا کردن شارژر از برق الزامی است؟

جدا کردن شارژر از پریز برق

جدا کردن شارژر از پریز برق

به نقل از ای تی ایران حتما برای شما هم این پرسش پیش آمده که شارژر گوشی‌های ‌هوشمند، لپ‌تاپ و یا تبلت شما چه‌مقدار انرژی مصرف می‌کنند و آیا نیاز است تا در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم شارژرها را از پریز جدا کنیم یا خیر؟ در آزمایش انجام شده توسط وب‌سایت هاتوگیک میزان توان مورد استفاده شارژرهای متداول در بازار و اینکه متصل بودن آن‌ها به پریز، هرساله چه‌مقدار هزینه‌ای برای شما به همراه خواهد داشت، بررسی شده است.

در میان کاربران دنیای تکنولوژی، واژه‌ای به نام “توان خون‌آشامی” رایج است که در واقع به میزان توان مصرفی دستگاه‌های مختلف در حالت استندبای و زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید اشاره دارد. در ادامه به بررسی توان خون‌آشامی شارژرها خواهیم پرداخت.

با بهره‌گیری از ابزار اندازه‌گیری به نام Kill A Watt می‌توانید میزان توان مصرفی شارژر و دیگر دستگاه‌های الکتریکی مورد استفاده در منزل را بدست آورید. تنها کافی است این تجهیز را به پریز برق متصل کنید و شارژر خود را به آن متصل کنید. در واقع این ابزار اندازه‌گیری، بین پریز و شارژر قرارخواهد گرفت و میزان انرژی مصرفی را مشخص خواهد کرد. این ابزار کاربردی می‌تواند به شما در تشخیص دستگاه‌های پرمصرف خانگی و احتمالا در نظر گرفتن جایگزین‌هایی برای آن‌ها نیز کمک کند.

اندازه‌گیری توان خون‌آشامی شارژر

با اتصال شارژرهای مورد استفاده برای آیفون، آی‌پد، مک‌بوک و یا نمونه‌های مورد استفاده برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، شارژرهای لپ‌تاپ‌های ویندوزی، کروم‌بوک، شارژر نینتندو، مشخص شد روند مورد استفاده توسط ما آنچنان هم بی‌عیب و نقص نیست. برخلاف شنیده‌های ما در خصوص توان خون‌آشامیِ شارژرها و نیاز به جدا کردن آن‌ها از پریز برق در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، از مشاهده این امر که شارژرهای متصل شده هیچ توانی مصرف نمی‌کنند متعجب شدیم.

به بیان دیگر، نمایشگر این ابزار سنجشی، عدد ۰٫۰ وات را در مقابل توان مصرفی تمامی شارژرهای یادشده نشان می‌داد.

مطمئنا اینکه مقدار توان مصرفی این شارژرها را صفر وات در نظر بگیریم صحیح نیست زیرا هر شارژر مقدار توانی هرچند ناچیز را مصرف می‌کند. از همین رو این‌بار یک چندراهی سیار را به ابزار سنجشی متصل کردیم و شارژرهای مختلف را به سوکت‌های آن متصل کردیم. این در حالی است که این چندراهی سیار هم علی‌رغم بهره‌مندی از یک چراغ LED بازهم میزان توان مصرفی صفر وات را نشان می‌داد. با اتصال شش شارژر جداگانه در نهایت دستگاه اندازه‌گیری عدد قابل اندازه‌گیری را نشان داد.

توان خون‌آشامی مجموعه‌ای شامل شارژر آیفون ۶، شارژر آی‌پد ایر، شارژر مک‌بوک ایر (۲۰۱۳)، شارژر سرفیس پرو ۲، شارژر کروم‌بوک سامسونگ و نهایتا شارژر نکسوس ۷، مجموع ۰٫۳ وات را نشان دادند.

با فرض اینکه این مجموعه، ۲۴ ساعت در یک روز، ۷ روز در هفته و در تمام سال به برق متصل باشند و با در نظر گرفتن یک سال برابر با ۸۷۶۰ ساعت، مقدار معادل توان مصرفی برابر با ۲٫۶۲۸کیلووات ساعت خواهد بود.

بدین ترتیب با در نظر گرفتن متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی (میانگین پله‌های مصرفی مختلف)، برابر با ۱۶۰۰ ریال، این بدان معنا خواهد بود که هزینه مشترک خانگی در طول یک سال برابر با ۴۲۰۰ ریال خواهد شد.

این در حالی است که قیمت واقعی با توجه به اینکه شما بعضا گوشی خود را هم با این شارژرها، شارژ می‌کنید کم‌تر از این خواهد بود. همچنین برخی مواقع شارژرها را از پریز جدا می‌کنید و همراه خود می‌برید. با تقسیم این هزینه میان شش عدد شارژر و البته حذف توان مصرفی چراغ LED چندراهی سیار، این مقدار بازهم کاهش خواهد یافت.

اگرچه این روند بررسی آنچنان که باید و شاید علمی و دقیق نیست اما دیدی کلی از میزان توان مصرفی شارژرها به ما خواهد داد. از سوی دیگر اگرچه حتی صرفه‌جویی در همین مقادیر اندک انرژی نیز می‌توانند تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشند اما تمرکز بر روی صرفه‌جویی در مواردی که در حال حاضر انرژی بیشتری در آن‌ها به هدر می‌رود (گرمایش، سرمایش، روشنایی، رایانه و….) می‌تواند نقش مهم‌تری را ایفا کند.

کلیپ سرا وب‌سایت

یک نظر

  • RK گفت:

    ۶ روش موثر که عمر باتری لپ‌تاپ شما را زیاد می‌کند

    یکی از نگرانی‌های همیشگی کاربران لپ‌تاپ‌ها، کاهش عمر باتری لپ‌تاپ و نیاز به تعویض یا تعمیر آن است. به طور کلی باتری‌ها عمر مشخصی دارند اما با انجام تعدادی نکات ساده و کاربردی می‌توان از کاهش عمر آن‌ها جلوگیری کرد.
    تاثیر حافظه باتری (شارژ باتری لپ‌تاپ را کاملا خالی نکنید)

    در باتری‌های قدیمی که از جنس نیکل‌کادمیوم بودند، حافظه باتری یک امر اثبات شده بود اما در باتری‌های پیشرفته لیتیومی امروز، این امر صادق نیست. این بدان معناست که نیازی نیست مانند باتری‌های قدیمی، باتری را کاملا خالی کرده و سپس تا ۱۰۰ درصد ظرفیت شارژ کنیم. باتری‌های امروزی با هر مقدار شارژ، می‌توانند به‌راحتی شارژ شوند که تاثیری بر عمر آن‌ها ندارد؛ حال آنکه خالی کردن کامل شارژ آن‌ها به دفعات زیاد، می‌تواند باعث کاهش عمر آن‌ها شود.
    در زمان استفاده از برق مستقیم، باتری را جدا کنیم؟ (هم بله هم خیر!)

    زمانی که برق مستقیم از طریق آداپتور به لپ‌تاپ متصل است، باتری دیگر جریان دریافت نمی‌کند و جریان مستقیما برای تامین انرژی لپ‌تاپ استفاده می‌شود. در این حالت دو راه پیش روی ما وجود دارد: اگر دمای باتری و کل سیستم در شراط نرمال بود، نیازی به جدا کردن باتری نیست اما چنانچه دمای سیستم بالا رفته باشد، بهتر است باتری را جدا کرده و از برق مستقیم برای تامین اترژی لپ‌تاپ استفاده کنیم.
    برای نگه‌داری طولانی مدت باتری بدون استفاده، آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید!

    اگر برای مدت زیادی قصد استفاده از باتری لپ‌تاپ خود را ندارید، بهتر است آن را تا حدود ۴۰ درصد شارژ نموده، از دستگاه جدا کنید و در جایی خنک نگه‌داری کنید. اگر می‌خواهید باتری را در یخچال بگذارید، حتما آن را عایق‌بندی کنید تا هیچ رطوبتی به باتری لپ‌تاپ وارد نشود. به طور کلی، گرما دشمن لپ‌تاپ است پس سعی کنید همیشه و در هر شرایطی از گرم شدن لپ‌تاپ و باتری آن جلوگیری کنید.
    باتری اضافه، شرایط و نکات

    اگر قصد دارید یک باتری اضافه برای لپ‌تاپ خریداری کنید، بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که باتری قدیمی عمر زیادی کرده باشد، اگر شما باتری خریداری کنید و در درازمدت از آن استفاده نکنید، بهتر است با روش بالا آن را نگهداری کنید. فراموش نکنید که باتری لپ‌تاپ نیز تاریخ تولید و انقضا دارد.
    باتری لپ‌تاپ را کالیبره کنید

    کالیبره کردن یعنی اصلاح عملکرد و محاسبات یک محصول. بهتر است هر ماه یک بار، باتری لپ‌تاپ را کالیبره کنید تا اطلاعات عمر و کارکرد آن به روز شود و عملکرد دقیق‌تری داشته باشد. دستورالعمل کالیبره کردن لپ‌تاپ به این صورت است:

    ۱- باتری را به طور کامل شارژ کنید.
    ۲- به مدت دو ساعت به باتری استراحت دهید تا خنک شود (در این زمان می‌توانید از لپ‌تاپ استفاده کنید)
    ۳- طبق تصویر زیر تنظیمات باتری را برای hibernate شدن در شارژ ۵درصد انجام دهید و آداپتور را جدا کنید.
    ۴- از لپ‌تاپ استفاده کنید تا به‌طور مداوم شارژ باتری کم شود و پس از رسیدن به ۵درصد، دستگاه به حالت hibernate رود.
    ۵- مجددا ۲ ساعت به باتری استراحت دهید.
    ۶- در نهایت بار دیگر باتری را تا ۱۰۰درصد شارژ کنید.
    از یک نرم‌افزار مناسب برای گزارش‌گیری از عملکرد لپ‌تاپ استفاده کنید

    بهتر است برای اطلاع داشتن از عملکرد و عمر باتری لپ‌تاپ از یک برنامه کمکی استفاده کنید. اغلب این برنامه‌ها، روند کالیبره کردن و راه‌های جانبی برای افزایش عمر لپ‌تاپ را نیز به شما آموزش می‌دهند. یکی از این نرم‌افزارهای مفید، Battery Care است که در ادامه لینک دانلود آن قرار دارد

    http://itresan.com/

  • نظرات بسته شده است.