۳۰ درصد هزینه‌های سلامت صرف دارو می‌شود/ اقتصاد، بزرگترین خلاء حوزه سلامت


۳۰ درصد هزینه‌های سلامت صرف دارو می‌شود/ اقتصاد، بزرگترین خلاء حوزه سلامت

اخبار,اخبار پزشکی,دارو

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت گفت: حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های حوزه سلامت صرف حوزه دارو می‌شود که اگر برای آن فکری نشود با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. بزرگترین خلاء حوزه سلامت اقتصاد آن است.

به گزارش ایلنا، همایون یوسفی در همایش اقتصاد سلامت گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه سلامت موضوع اقتصاد سلامت است که بزرگ‌ترین خلاء آن نیز مطرح می‌شود. 

 

وی افزود: برای توسعه حوزه سلامت نیازمند توسعه در سایر بخش ها نیز هستیم و توسعه‌بخشی در یک حوزه به تنهایی نمی‌تواند مثمرثمر باشد. 

 

یوسفی ادامه داد: توسعه ‌پایدار نیازمند توسعه در تمام حوزه هاست، بحث اقتصاد سلامت هم‌راستا با اقتصاد مقاومتی است و اگر در این حوزه برنامه ای داشته باشیم توانسته ایم‌ در اقتصاد مقاومتی گام هایی را برداریم. 

 

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در کشورهای جهان سوم در حوزه پیشگیری برنامه‌ریزی مناسبی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر طرح تحول سلامت به عنوان بزرگ‌ترین ‌پروژه دولت تدبیر و امید مطرح شده که اقداماتی خوبی را انجام داده اما در حوزه اقتصاد سلامت اقدامات زیادی صورت نگرفته است.

 

یوسفی اظهار کرد: اقتصاد سلامت به معنای صرفه جویی در منابع نیست بلکه به معنای مدیریت مناسب منابع است. 

 

وی ادامه داد: ما رضایت مندی خوبی را در آحاد جامعه نسبت به‌ طرح تحول سلامت شاهد هستیم اما نتوانستیم مواردی مانند نظام ارجاع که سبب مدیریت منابع می‌شود را اجرایی کنیم به همین سبب این طرح با مشکلات عظیمی‌ مواجه شده است.  

 

همچنین تصریح کرد: ما شاهدیم حجم زیادی از مشکلات و هزینه های حوزه سلامت به علت بیماری های غیر واگیر است. بیماری هایی که به دلیل تغییر سبک زندگی بروز می‌کنند و بعضا خود افراد نیز از آن اطلاع ندارد. 

 

یوسفی گفت: یکی از مشکلات دیگر مربوط به حوزه دارو می‌شود. حدود ۳۰ درصد از هزینه های حوزه سلامت صرف حوزه دارو می‌شود که اگر برای آن فکری نشود با مشکلات زیادی مواجه می شویم و می بایست به پیشگیری بیش‌تر بپردازیم تا بار استفاده از دارو کمتر شود. 

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به آمادگی مجلس برای حمایت از اقتصاد سلامت، گفت:  ما هم‌اکنون شاخص‌های رو به رشدی داشته‌ایم اما این شاخصه‌ها منطبق با معیارهای مورد نظر نیست که علت آن استفاده نکردن از نظرات نخبگان در این حوزه است. 

 

یوسفی افزود: بسیاری از تصمیم‌گیری‌های ما براساس کار کارشناسی نیست و متاسفانه در تمام‌تصمیماتمان سیاست هم دخیل شده است. ورودی سیاست به حوزه‌هایی مانند بهداشت و آموزش باعث‌ می‌شود تصمیم‌گیری‌ها از نظرات کارشناسانه دور شوند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.