گوسفند‌ها چهره انسان را می شناسند

گوسفند‌ها چهره انسان را می شناسند

 

درباره گوسفندها,قابلیت تشخیص گوسفندان از چهره

گوسفندان نیز از قابلیت تشخیص چهره ای مشابه پستانداران نخستین برخوردارند

نتایج تحقیقی جدید که توسط محققان دانشگاه کمبریج صورت گرفته نشان می دهد گوسفند توانایی شناسایی چهره های آشنا را در انسان ها دارد.

براساس گزارش BBC، محققان در کمبریج توانستند گوسفندی را آموزش دهند تا بتواند چهره هنرپیشگانی مانند جیک جیلنهال و اما واتسون، باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و فیونا بروس مجری اخبار BBC را تشخیص دهد.

پس از پایان دوره آموزشی، گوسفند توانست تصاویر افرادی که به نظرش آشنا می آمدند را از میان تصاویر نا آشنا تشخیص دهد. این نشان می دهد گوسفندان نیز از قابلیت تشخیص چهره ای مشابه پستانداران نخستین برخوردارند. مطالعات پیشین نشان داده بود گوسفندان توانایی شناسایی گوسفندان دیگر و چوپانانی که از آنها نگهداری می کنند را دارند.

به گفته جنی مورتون محقق ارشد این پروژه مطالعاتی، پرسش اصلی این بود که آیا گوسفندان از توانایی یادگیری تشخیص چهره افراد از روی عکس برخوردارند یا نه؟ از این رو بر توانایی حیوان در پردازش جسمی دو بعدی به عنوان یک شخص متمرکز شدیم.

در این پژوهش، ۸ گوسفند کوهی ولزی برای شناسایی چهره چهار فرد مشهور از میان تصاویر افراد ناشناس آموزش دیدند. در این برنامه آموزشی از غذا به عنوان پاداش استفاده می شد.

گوسفند,آشنایی با گوسفند

گوسفندان توانایی شناسایی گوسفندان دیگر و چوپانانی که از آنها نگهداری می کنند را دارند

تصاویر متفاوتی در روی دو صفحه رایانه به گوسفند نشان داده می شد، و هربار که گوسفند به طرف چهره آشنا می رفت، با عبور از یک پرتو لیزری باعث باز شدن دریچه پاداش غذایی می شد و جایزه‌اش را دریافت می کرد. پس از اینکه این حیوانات نشان دادند که قادر به شناسایی چهره های آشنا هستند، پژوهشگران آزمایش دیگری را اجرا کردند تا مشخص شود که آیا گوسفندان می توانند چهره افراد آشنا را از زاویه های گوناگون نیز بشناسند؟ و نتایج مثبت از کار درآمدند.

در مرحله بعد، این آزماش به عمل آمد که آیا گوسفند می تواند چوپان یا فرد آشنای دیگری را از روی عکس او شناسایی کند. برای این منظور تصویر فرد آشنا در میان تصاویری از افراد غریبه به گوسفند نشان داده شد و گوسفند باز هم توانست فرد آشنا را از روی عکس هم تشخیص دهند.

محققان قصد دارند در آینده بر توانایی گوسفند در شناخت حالات مختلف چهره انسان مطالعه کنند. نتیجه این تحقیقات می‌تواند در بررسی و کشف علل بیماری های ناشی از فرسودگی سلول های عصبی مانند بیماری هاتتینگتون و پارکینسون مفید کاربرد داشته باشد.

منبع : hamshahrionline.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.