گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی : افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاق

گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی : افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاق

گزارش-تخصصی-دبیر-زیست-شناسی--افزایش-توانایی-دانش-آموزان-در-حفظ-اصطلاحات-زیست-شناسی-با-روش-های-خلاقفرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات ۲۶ صفحه

فهرست مطالب

مقدمه و ارزیابی از وضع موجود …………………………………………………………………۳

اهداف گزارش : ………………………………………………………………………………….۴

هدف اختصاصی : ………………………………………………………………………………..۴

اهداف جزئی :…………………………………………………………………………………… ۵

مقایسه با شاخص : ۵………………………………………………………………….

جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………۵

تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها : (یافتن علل وموانع ) ۷……………………………………..

راه کار های رایج : ۱۰

راه حل جدید : ۱۲

* مراحل طراحی جدول ها : ۱۳

ارزیابی بعد از اجرای راه حل ۱۵

اعتبار بخشی و ارزیابی : ( نقاط ضعف و قوت ) ۱۷

تجدید نظر و پیشنهاد ها : ۲۱

منابع : ۲۲

مقدمه و ارزیابی از وضع موجود

درس زیست شناسی یک درس پایه و اساسی دبیرستان به خصوص در رشته ی تجربی است که زیـر بنـای رشـته هـای دانشـگاهی ( و بـه دنبـال آن مشــاغلی ) همچـون کشـاورزی و زیرگـروه هـای آن ، پزشــکی و زیرگروه های آن مانند مامایی ، پرستاری ، تغذیه ، علوم آزمایشگاهی ، ژنتیک و . . . است .
دانش آموزان پایه ی اول در ابتدای ورود به دبیرستان با این درس که تعداد بسیار زیادی اصطلاح نا آشـنا ، تخصصی و غیر فارسی را در متن خـود جـای داده اسـت ، مواجـه مـی شـوند. ایـن امـر بـرای کسـانی کـه رشته ی تجربی را انتخاب می کنند به شکل گسترده تری ادامه می یابد و آنان را برای به خـاطر سـپردن و صحیح نویسی در امتحان با مشکل روبرو می کند .

در آزمون ها همان قدر که مفاهیم در نظر گرفته می شود ، محفوظات هم مورد سوال است و پاسـخ صـحیح ندادن به آنها می تواند موجب اضطراب دانش آموز و ضعف پاسخگویی به تمام سوالات آزمون شود .

اشتباه نوشتن کلمات تخصصی در برگه امتحانی دانش آموز، موجب کاهش نمره ی او خواهد شـد و چـون :

» مدرسه ها و به تعبیر درست تر ، نظام آموزشی ما در حال حاضر یادگیری را بـا نمـره تفسـیر مـی کنـد ، همان گونه که پایان آموزش به مدرک گرایی ختم می شود نمره اهمیت فـوق العـاده ای در نظـام آموزشـی بیشتر کشور ها دارد و توصیه ها ی ساده به معلمان ، دانش آموزان و والدین برای نادیـده گـرفتن آن راه بـه

جایی نخواهد برد . ۱ « حاصل کاهش نمره ی دانش آموز هم برای خود او تنش زاست و هـم باعـث کـاهش بازده عملکرد دبیر مربوطه از نظر سیستم آموزشی می گردد .

از طرف دیگر » نوشته های پر از غلط املایی ، اثر خاص را در ذهن مخاطب بر جا می گذارد این که املا تـا چه اندازه می تواند در پیشبرد اهداف درسی و غایت های پرورشی مـا را یـاری برسـاند نکتـه ای اسـت کـه می توان آن را با ” مهارت روان خوانی ” یا فارسی مقایسه کرد ۲٫ «
به خاطر سپردن اصطلاحات مشکل زیست شناسی هر چند از نظر ” بلوم ” ۳ در پائین ترین طبقه ی سطح یادگیری یعنی دانش قرار می گیرد ، اما از آنجا که فهم متون زیست شناسی و انتقال صحیح و دقیق مطالب نیاز به حفظ همان اصطلاحات دارد این مطلب به ظاهر کم اهمیت ، اهمیت می یابد .

از آنجایی که این مشکل در بیشتر مدرسه ها فراگیر است ، با دو نفر از همکاران در دو مدرسه دیگر تصـمیم گرفتیم به طور گروهی در سه مدرسه ی جداگانه در نواحی مختلف برای دانش آموزان دوم و سوم تجربی با توانایی های متفاوت ۴ پژوهش خود را اجرا کنیم .

هم چنین این پژوهش را که نوعی ارزشیابی بود ، بـه صـورت گروهـی طـرح کـردیم زیـرا » مجموعـه ای از ارزشیابی ها که به دست گروهی از افراد انجام گیرد ، به مراتب از آن نوع ارزشیابی که به دست یک نفر انجام شود کم اشتباه تر است

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.