گزارش تخصصی آموزگار،دبیر قرآن : علاقمند کردن دانش آموزان به خواندن قرآن با روش های مناسب

گزارش تخصصی آموزگار،دبیر قرآن : علاقمند کردن دانش آموزان به خواندن قرآن با روش های مناسب

گزارش-تخصصی-آموزگار-دبیر-قرآن--علاقمند-کردن-دانش-آموزان-به-خواندن-قرآن-با-روش-های-مناسبفرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات ۲۷ صفحه

فهرست

چکیده ۳

واژگان کلیدی : ۳

مقدمه ( بیان مساله و طرح ) ۴

بیان مسأله ۵

ارزیابی از وضع موجود ۶

اهداف گزارش : ۷

هدف تخصصی : ۷

اهداف جزئی : ۸

مقایسه با شاخص : ۸

جمع آوری اطلاعات ۸

نمونه موارد مورد نظردر فرم مشاهده : ۸

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات ( موانع ومشکلات مربوط به بی علاقگی به درس قرآن ) ۹

راه حل های پیشنهادی ۱۰

انتخاب راه حل ها ۱۳

اعتبار بخشی به راه حل ها (نقاط قوت ) ۱۴

نظارت بر اجرای راه حل ها ۲۰

هدف های کلی آموزش قرآن دردوره ابتدایی به شرح زیر است: ۲۰

-۳ پیام های قرآنی: ۲۳

پیشنهاد ها و راهکارها ۲۵

فهرست منابع و مآخذ ۲۶

چکیده

عنوان گزارش تخصصی حاضر این است که ، چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه

را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟ و هدف اصلی آن نیز افزایش میزان علاقه

مندی دانش آموزان یاد شده به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن می باشد. اما نکته ای که اشاره به آن

خالی از لطف نمی باشد ، آن است که اگر چه موضوع و عنوان گزارش حاضر، تکراری به نظر می رسد ، اما

باید اذعان نمود که گاهی از اوقات ، تکرار نه تنها زیبا و ضروری ست ، که بسیار حیاتی نیز می باشد ! از آن

جمله می توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهای پنج گانه در هر روز وغیره اشاره نمود. علاوه بر این ، آشنا

نمودن کودکان با اصول و مبانی دین اسلام، به ویژه قرآن کریم ، آن هم در پایه .، همواره نیازمند

تکرار است. زیرا عامل » تکرار « در فرایند تدریس ، امری اجتناب ناپذیر می باشد. بدون شک ، انجام این

تحقیق ، از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و ضرورت بسیار بوده است. زیرا از یک سو، علاوه بر ایجاد علاقه

مندی در دانش آموزان پایه . به درس قرآن ، میزان فعالیت و مهارت آنان در روخوانی ، روان

خوانی ، قرائت و حفظ آیات ، پیام ها و داستان های قرآنی را افزایش می داد و از دیگر سو، موفقیت

دانش آموزان در یادگیری دیگر دروس( قرائت فارسی ، جمله نویسی ، املا و غیره ) را نیز امکان پذیر می

ساخت

مقدمه ( بیان مساله و طرح )

قرآن، پیام روشن الهی است که همه انسان ها را به راستی و رستگاری دعوت می کند. از صدر اسلام تا کنون، آموزش این پیام جاودانه الهی، از مهم ترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان بوده است. در کشور ما نیز، به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید. از این رو، درس قرآن در میان درس های گوناگون دوره های تحصیلی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نگاهی اجمالی به دستاورد آموزش قرآن در کشور ما نشان می دهد که این دستاورد، نه با اهمیت و جایگاه ویژه قرآن در اسلام تناسب دارد و نه با میزان علاقه و اهمیتی که تمام آحاد مردم برای قرآن کریم قایل هستند. از این رو به دنبال توصیه ها و تأکیدات مکررمقام معظم رهبری در اعتلای آموزش قرآن در آموزش و پرورش، تلاش های نسبتا همه جانبه ای در فراهم آوردن زمینه های لازم برای اعتلا و تقویت آموزش قرآن آغاز شد. بدیهی است اهداف آموزش قرآن اولین و مهم ترین امری بود که باید مورد بازنگری و ملاحظه کارشناسانه قرار می گرفت تا بر اساس آن سایر اجزا و ارکان یک برنامه آموزشی مانند: اصول حاکم برآموزش قرآن، سازماندهی منطقی محتوا، روش های مناسب آموزش، تربیت معلم و ارتقای توانایی معلمان قرآن، نظام و شیوه های ارزش یابی، و ویژگی ها و تولید مواد آموزشی و کمک آموزشی، تعیین و تدوین شود.

از مجموعه این امور در ادبیات برنامه ریزی درسی، به راهنمای برنامه درسی تعبیر می شود که متأسفانه درس قرآن تا پیش از چند سال اخیر، فاقد راهنمای برنامه درسی مصوب یا حتی مدونی بوده است. ارائه و بررسی راهنمای برنامه درسی قرآن، مقام و مجال دیگری می طلبد که امید است، در آینده به شیوه ای مناسب به آن پرداخته شود تا فرصت نقد و بررسی آن برای همه دست اندر کاران و علاقه مندان به آموزش

قرآن در سراسر کشور فراهم آید. در این مقاله، سعی بر آن است تا با بیان نکات مهم برنامه جدید آموزش قرآن، کلیات این برنامه معرفی شود تا زمینه مناسبی برای طرح مباحث آینده فراهم شود. مهم ترین رویکرد برنامه جدید آموزش قرآن که اهداف و سایربخش های این آموزش را تحت تاثیر خود قرار می دهد، جامعیت آموزش قرآن است ؛ یعنی آموزش قرآن باید به نحوی باشد که از یک سو همه حیطه های یادگیری را شامل شود

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.