گزارش تازه سنا درباره دخالت انتخاباتی روس ها به نفع ترامپ

گزارش تازه سنا درباره دخالت انتخاباتی روس ها به نفع ترامپ

گزارش تازه سنا درباره دخالت انتخاباتی روس ها به نفع ترامپ

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,انتخابات 2016 آمریکا
روزنامه واشنگتن پست خبرداد به یک گزارش سنا دست یافته است که جزئیات دخالت ادعایی روس ها در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و کمک به رئیس جمهوری شدن دونالد ترامپ را ارائه می کند. 

به گزارش  ایرنا، سناگزارشی درباره کارزار انتشاراطلاعات نادرست توسط روسیه تهیه و اعلام کرده است که این اقدامات در شبکه های اجتماعی بزرگ انجام شده است. هدف از این کارزار انتشار اطلاعات، تصاویر و ویدیوهایی به منظور تغییرذائقه مخاطبان و رای دهندگان وکمک به انتخاب شدن دونالد ترامپ بوده است.

 

واشنگتن پست نسخه ای از این گزارش را رویت کرده و نوشته است که این گزارش شامل تحقیقاتی در خصوص میلیون ها پستی است که توسط شرکت های بزرگ فناوری به کمیته اطلاعاتی سنا ارائه شده است. این کمیته هنوز اعلام نکرده که آیا این تحقیقات را تایید می کند یا نه، اما قصد دارد که هفته جاری آن را به همراه یک گزارش دیگر منتشر کند. این گزارش توسط مرکز Computational Propaganda Project در دانشگاه آکسفورد و شرکت تحلیل شبکه «گرافیکا» انجام شده است.

 

به نوشته واشنگتن پست، گزارشی که سنا تهیه کرده شامل جزئیاتی در خصوص «آژانس اطلاعات اینترنتی» روسیه برای ایجاد شکاف میان گروه های اصلی رای دهنده در آمریکاست. مقام های آمریکایی این آژانس را به دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم کرده اند.

 

داده هایی که برای تهیه این گزارش مورد استفاده محققان قرار گرفته توسط فیسبوک، توئیتر و گوگل ارائه شده و تا اواسط سال ۲۰۱۷ را در بر می گیرد. این گزارش حاکی است: آنچه روشن است این است که انتشار پیام ها با هدف نفع رساندن به حزب جمهوریخواه و مشخصا دونالد ترامپ بوده است. نام ترامپ در آن بخش از پیام هایی منتشر شده که عمدتا رای دهندگان جناح راست و محافظه کاران را هدف قرار داده بود. به گروه های اصلی که می توانستند ترامپ را به چالش بکشند پیام هایی داده شد تا آنها را سردرگم و منحرف کرده و آنها را از رای دادن دلسرد کنند.

 

به نوشته واشنگتن پست، این گزارش تازه ترین شواهد در مورد تلاش های عوامل روس برای کمک به پیروزی ترامپ را ارائه می دهد. پیشتر برخی دموکرات ها و جمهوریخواهان یافته های سال ۲۰۱۷ نهادهای اطلاعاتی را مطالعه کرده بودند. آنها در ماه ژوئیه امسال نیز گفتند که بازرسان نتیجه گیری درستی در مورد کمک روسیه به ترامپ داشته اند. اما برخی جمهوریخواهان کنگره نسبت به ماهیت دخالت های روسیه تردید دارند.

 

به گزارش واشنگتن پست، روس ها تلاش خود را عمدتا بر فعال کردن محافظه کاران در مسائلی همچون حمل سلاح و مهاجرت و همچنین تضعیف اعتقاد رای دهندگان آمریکایی آفریقایی به انتخابات و اشاعه اطلاعات گمراه کننده درباره انتخابات معطوف کرده بودند.

 

لاتین تبارها، مسلمانان، مسیحیان، زنان، لیبرال ها و کهنه سربازان نیز از جمله دیگر گروه هایی بودند که تا حدودی هدف پیام های روس ها بودند. سنا در گزارش خود اشاره ای به دخالت احتمالی روسیه در انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر ۲۰۱۸ نکرده است.

 

این گزارش همچنین نسبت به تهدید کلی شبکه های اجتماعی برای گفتمان سیاسی درون کشورها یا میان آنها ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است، شرکت هایی که زمانی ابزاری برای آزادی در دنیای عرب و مناطق دیگر قلمداد می شدند امروز تهدیدی علیه دموکراسی هستند.

 

**حمله ترامپ به وزیر سابق دادگستری: سشنز خجالت بکشد

دونالد ترامپ در حمله ای لفظی به «جف سشنز» وزیر سابق دادگستری گفت وی باید «از خودش خجالت بکشد» که اجازه داد تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور جریان پیدا کند.

 

ترامپ در یک سلسله توئیت نوشت که تحقیقات مولر «شیادی دموکرات ها» است و این «برای کشور بسیار بد» است. او همچنین این تحقیقات را بار دیگر حقه بازی و شکار جادوگر خواند.

 

رئیس جمهوری آمریکا دریکی ازتوئیت هایش نوشت: مردم کم کم می بینندو متوجه می شود که همه اینها شکار جادوگر است. جف سشنز باید از خودش خجالت بکشد که از همان اول اجازه داده این همه حقه بازی شروع شود.

 

وی افزود: حقه بازی شکار جادوگر همانند «سیاست بیمه» از مدتها قبل حتی قبل از انتخابم [به ریاست جمهوری] آغاز شده بودکه این برای کشور بسیار بد است. آنها افراد را به خاطر اظهارات اشتباه، دروغ ها یا چیزهای نامربوطی که چندین سال پیش رخ داده است، به دام می اندازند. هیچ تبانی صورت نگرفته است. این شیادی دموکرات هاست.

گفته می شود که ستاد انتخاباتی ترامپ پیش از پیروزی وی در انتخابات ۲۰۱۶ با روسها ارتباط داشته وبا آنهاعلیه هیلاری کلینتون نامزد دموکرات «تبانی» کرده است.

 

مولر تاکنون در جریان تحقیقات خود علیه برخی مشاوران و نزدیکان ترامپ از جمله مایکل فلین، پال مانافورت و مایکل کوهن و بیش از بیست تبعه روس اعلام جرم کرده است.

 

ترامپ انتظار داشت جف سشنز در زمانی که وزیر دادگستری بود به نفع وی در تحقیقات مولر دخالت کند اما وی خود را از این پرونده کنار کشید. سشنز در نهایت اوایل ماه نوامبر به درخواست ترامپ از سمتش استعفا داد.

 

تحقیقات مولر به کاخ سفید نزدیک تر شده که این وضعیت با واکنش «رودی جولیانی» وکیل ترامپ روبرو شد. جولیانی امکان مصاحبه مولر با ترامپ را رد کرد و به شبکه فاکس نیوز گفت: برای انجام این کار باید از روی جسد من رد شد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.