گروه های یمنی پس از یک هفته مذاکره به توافق رسیدند

گروه های یمنی پس از یک هفته مذاکره به توافق رسیدند

گروه های یمنی پس از یک هفته مذاکره به توافق رسیدند

اخبار,اخبار بین الملل

دبیر کل سازمان ملل از توافق میان گروههای یمنی در سوئد، در خصوص بندر الحدیده و همچنین کاهش درگیری‌ها در شهر «تعز» خبر داد.

به گزارش فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که خود را به گفت‌و‌گوهای صلح یمن در سوئد رسانده، از توافق بر سر بندر «الحدیده» و رسیدن کمک‌ها به شهر «تعز» و کاهش درگیری‌ها در این شهر خبر داد.

 

او گفت که طرفین بر سر آتش‌بس در استان الحدیده و همچنین جابه جایی نیروهای دو طرف توافق کرده‌اند.

 

به گزارش شبکه العربیه، او با بیان اینکه طرف‌های گفت‌و‌گو توانستند نتایج خوبی را رقم بزنند تأکید کرد که آن‌ها می‌توانند شرایط را تغییر دهند. بحث اسرای حاضر در میان دو طرف نیز از دیگر موضوعاتی است که به گفته دبیر کل سازمان ملل در خصوص آن توافق شده است.گوترش همچنین اعلام کرد که گفت‌و‌گوهای بعدی در ژانویه سال آتی برگزار می‌شود.

 

او گفت که گروههای یمنی همچنین توافق کرده‌اند چارچوبی مخصوص برای اجرای توافقات ایجاد کنند و در مذاکرات ژانویه، در خصوص پرونده‌هایی که کماکان مورد اختلاف است، مذاکره خواهد شد.

 

گوترش، توافق امروز را توافق برای تمامی یمنی‌ها و بلکه برای تمامی جهان توصیف کرد. 

 

توافق در خصوص الحدیده

منابع خبری اصلی‌ترین نقاط توافق در خصوص شهر و بندر الحدیده را بدین ترتیب گزارش کرده‌اند.

– آتش‌بس در استان الحدیده و سواحل الصلیف و رأی عیسی و الحدیده

– طرفین نباید هیچ‌گونه تجهیزات نظامی به منطقه وارد کنند

– تسهیل حرکت شهروندان و جابه جایی کالا

– بازگشایی گذرگاهها برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه

– برچیدن تمامی مظاهر نظامی در شهر الحدیده

– تمامی درآمد حاصله از بندر الحدیده در بانک مرکزی ذخیره شود

 

«محمد عبدالسلام» رئیس هیأت صنعاء پس از این توافق گفت که در راستای نجات مردم یمن، در خصوص الحدیده بسیار کوتاه آمدیم.

 

او در خصوص بازگشایی فرودگاه صنعاء نیز گفت: پیشنهاد دادیم تا هواپیماهای مسافربری قبل از ورود به صنعاء به اردن یا مصر بروند و اما اصرار طرف مقابل به انتقال فرودگاه صنعاء به عدن، مستبدانه است و مشکلی را حل نمی‌کند.

 

عبدالسلام افزود: توافق کردیم تا سازمان ملل در خصوص تفتیش کشتی‌هایی که وارد بندر الحدیده می‌شوند، نظارت کند.

 

او با تأکید بر اینکه «از توافق امروز خرسند هستیم» گفت: توافق آتش‌بس در الحدیده از بعد انسانی بسیار مهم بود و یک پیروزی برای شهروندان یمنی محسوب می‌شد.

 

رئیس هیدت صنعاء گقت‌و‌گو را تنها راه‌حل دانست و گفت که این هیأت آماده ورود به گفت‌و‌گوهای سیاسی بود اما طرف مقابل از گفت‌و‌گو در این حیطه سر باز زده است.

 

گفت‌و‌گوهای صلح یمن از یک هفته پیش در استکهلم سوئد میان دو هیأت صنعاء و ریاض آغاز شده بود و چهارمین دور گفت‌و‌گوهایی بود که صورت می‌گرفت. در سه دوره پیشین طرفین موفق نشده بودند به هیچ دستاوردی برسند. عربستان سعودی به همراه متحدان خود حمله نظامی و محاصره همه جانبه یمن را در تاریخ ششم فروردین ۱۳۹۴ به منظور بازگردانی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و همچنین خلع سلاح انصارالله یمن آغاز کرد اما پس از گذشت چهار سال و بر جای گذاشتن ۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره و بروز فاجعه انسانی در یمن به هیچ یک از اهداف خود نائل نیامده است.

 


کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.