گرمایش جهانی وقوع "رعد و برق" را کاهش خواهد داد


گرمایش جهانی وقوع "رعد و برق" را کاهش خواهد داد

  اخبار علمی ,خبرهای علمی ,رعد و برق
 تحقیقات جدید نشان می‌دهد بروز رعد وبرق تا ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد چرا که با افزایش “گرمایش جهانی” تا سال ۲۱۰۰ دمای هوا احتمالا تا پنج درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، گرمایش جهانی توانایی محدود کردن یکی از قدرتمندترین پدیده های طبیعی را نیز دارد و ممکن است میزان وقوع رعد و برق در آینده را کاهش دهد.

 

محققان دانشگاه ادینبرو اظهار کردند: افزایش گازهای گلخانه‌ای تاثیر قابل توجهی روی “ابرهای طوفان زا” دارد.

 

در بدترین حالت تغییرات آب و هوایی، دمای جهان تا سال ۲۱۰۰ میلادی ممکن است به میزان ۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

 

محققان با استفاده از یک روش جدید، محاسبه کرده‌اند که در چنین شرایطی، احتمال وقوع رعد و برق ناشی از “ابرهای طوفان زا” تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

 

ممکن است از طریق یک رعد و برق، میلیاردها ولت الکتریسیته در آسمان جاری شود. محاسبات پیشین و سنتی راجع به شکل گیری این پدیده طبیعی براساس “ارتفاع ابرها” بوده است.

 

در این راستا دانشمندان دانشگاههای ادینبرو، لیدز و لانکستر رویکردی مبنی بر محاسبه حرکات ذرات کوچک یخ که در میان ابرها در حرکت هستند پیش گرفتند.

 

جریان الکتریکی این ذرات طی طوفان تخلیه شده و منجر به وقوع رعد و برق می‌شوند.

 

این تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش دما در سراسر جهان باعث می‌شود که شرایط تشکیل کریستال‌های یخ سخت‌تر شود.

 

این یافته‌ها با مطالعات پیشین در مغایرت است. مطالعات گذشته نشان داد، تغییرات آب و هوایی احتمال بروز این طوفان‌ها را افزایش می‌دهد.

 

این مطالعه اعتبار پیش‌بینی‌های پیشین راجع به رعد و برق را زیر سوال می‌برد و مشوق مطالعات بیشتر پیرامون تاثیرات تغییرات آب و هوایی روی یخ‌های موجود در ابرها و رعد و برق است.

 

دانشمندان بر این باورند که سالانه ۱٫۴ میلیارد رعد و برق در سراسر جهان اتفاق می‌افتد که این میزان تقریبا معادل روزانه ۴ میلیون رعد و برق است.

 

این مطالعه در مجله “تغییرات آب وهوایی طبیعت” منتشر شده است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.