کلانتری: به هر قیمتی قانون هوای پاک را اجرایی می‌کنیم/حمایت‌های رانت‌گونه مشکل‌زا شده است


کلانتری: به هر قیمتی قانون هوای پاک را اجرایی می‌کنیم/حمایت‌های رانت‌گونه مشکل‌زا شده است

  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی , کلانتری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عدم اجرای قوانین به دلیل رفتارهای رانت گونه اظهار کرد: در صورت تصویب آئین‌نامه‌های قانون هوای پاک در هیات وزیران به هر قیمتی این قانون را در کشور اجرایی می‌کنیم. 

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون هوای پاک و دستیابی به هوای پاک به عنوان یک حق شهروندی به اراده ملی نیاز داریم‌، گفت: هوای پاک قطعا حق مردم است. معتقدم قبل از حق هسته‌ای، حق هوای پاک است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست کشور وضعیت مناسبی از لحاظ آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی خاک ندارد، گفت: دلیل اصلی این وضعیت آن است که به جای اینکه بیشتر با جامعه کار کنیم و مردم را آموزش بدهیم و آنان را با حقوق خود آشنا کنیم بیشتر وقت و عمر خود را به تبلیغات گذرانده‌ایم؛ تبلیغات کم حاصلی که امروز دشواری‌های زیست محیطی بسیاری را برای مردم ایران به ارمغان آورده است.

 

کلانتری تاکید کرد: کشوری که با قوانین رانتی بخواهد زندگی مردم را تنظیم کند نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. حمایت‌های بی حد و حصر رانت‌گونه از تولید داخلی به هر قیمتی حتی به قیمت جان مردم مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است.

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی که یک گروه اندک برای جامعه تصمیم می‌گیرند پیامد آن به هم ریختن وضع زندگی مردم است. ممکن است زیاد از مردم حرف بزنیم و ادعا کنیم دنبال عملی کردن خواسته‌های مردم هستیم ولی وقتی رانت‌های اقتصادی پیش می‌آید مردم فراموش می‌شوند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای کشور طی ماه گذشته اظهار کرد: جالب است بدانید که تهران آلوده‌ترین شهر در یک ماه گذشته نبوده بلکه طی یک ماه گذشته پنج یا شش شهر دیگر از تهران آلوده‌تر بودند. آیا می‌توان با این شرایط و با کسانی که هوای ناسالم را ایجاد کردند، کنار آمد؟

 

کلانتری تاکید کرد: آلوده‌کننده‌ها از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار قوی هستند. از سوی دیگر همه چیز را نمی‌شود با هم درخواست کرد. گازوئیل خارج از استاندارد، تولید خودروهای آلاینده، ساختمان سازی‌های خارج از ظرفیت، همه این موارد باید متوقف شود. در شرایط کنونی شهرداری‌ها به دلیل کمبود سیستم حمل و نقل عمومی وسایل آلاینده را وارد شهرها می‌کنند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: واقعیت این است که یک خلأ قانونی و اجرایی در کشور وجود دارد. وقتی مسئولان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کنند که فلان کارخانه آلوده کننده است اما جواب می‌آید که شما می‌خواهید ۱۰ هزار کارگر را بیکار کنید یا می‌خواهید واحد تولیدی را متوقف کنید؟

 

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک تا حدودی تکالیف را روشن کرده است، گفت: تا حدودی با همکاران در این زمینه به تفاهم رسیده‌ایم که به دلیل محدودیت شدید بودجه در دولت و سازمان محیط زیست نمی‌توانیم در این سازمان کارهای پرهزینه انجام دهیم بنابراین باید با اولویت، هزینه کرد را با بیشترین بازدهی اعمال کنیم.

 

کلانتری با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل بودجه در مجلس شورای اسلامی است، گفت: شاهدیم که همه به دنبال هزینه هستند و هیچ کس به دنبال درآمد در مجلس نیست. باید اشتغال و رونق در کشور ایجاد و کارهای زیربنایی انجام شود. همه اینها هزینه است و همه انتظار دارند در عین حال چیزی گران و هیچ عوارضی گنجانده نشود و در حالیکه هزینه‌های دولت را بالا می‌برند منابع درآمدی وجود نداشته باشد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.