کشف کلیدی دانشمندان درباره توانایی دور کردن افکار ناخواسته

کشف کلیدی دانشمندان درباره توانایی دور کردن افکار ناخواسته

 

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی,افکار ناخواسته

دانشمندان طی انجام یک پژوهش جدید دلیل توانایی یا عدم توانایی ما در دور کردن برخی از افکار خاص از ذهنمان را یافته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، در یک مطالعه که در دانشگاه کمبریج انجام شد، محققان به شرکت کنندگان کلماتی را به صورت جفت ارائه کردند تا آنها این کلمات را به خاطر بسپارند.

این واژه‌ها به منظور اطمینان از اینکه هیچ پیش زمینه ذهنی برای شرکت کنندگان وجود نداشته باشد، با یکدیگرارتباط معنایی نداشتند.

سپس از آنها خواسته شد تا به سیگنال‌های قرمز یا سبز پاسخ دهند. اگر سیگنال سبز بود، از آنها خواسته می‌شد تا کلمه دوم را به یاد بیاورند و اگر با سیگنال قرمز مواجه می‌شدند بدان معنی بود که باید از یادآوری کلمه دیگر خودداری می‌کردند.

محققان در طول انجام این آزمایش، مغز شرکت‌کنندگان را با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی، که یک روش برای نظارت بر تغییرات جریان خون بوده و همچنین طیف سنجی رزونانس مغناطیسی، که تغییرات شیمیایی را دنبال می‌کند، تحت نظارت قرار دادند.

در این پژوهش مشخص شد شرکت کنندگانی که بیشترین میزان مواد شیمیایی در مغز که GABA نامیده می‌شود را داشتند، در سرکوب افکار ناخواسته توانایی بیشتری از خود نشان دادند.

گیرنده “گابا”(GABA) یکی از دو کانال یونی دریچه-لیگاندی مسئول برای انتقال اثر اسید آمینوبوتریک گاما(ترارسان عصبی بازدارنده اصلی در مغز) است.

دشواری یا ناتوانی در از بین بردن افکار مزاحم و ناخواسته یک واقعیت برای افراد مبتلا به  بیماری‌های عصبی و همچنین افراد مبتلا به انواع مختلف بیماری روانی است.

شرایطی مانند اختلال وسواسی-اجباری و اختلال استرس پس از سانحه تا افسردگی و اسکیزوفرنی همگی زیر مجموعه این بیماری‌های عصبی و روانی هستند.

یافته‌های این پژوهش می‌تواند بینش‌های جدیدی را درباره فعل و انفعالات شیمیایی که منجر به این اختلالت می شود، ارائه کند.

در حال حاضر، بسیاری از تحقیقات در زمینه روش‌های درمانی، حول محور کمک به قشر جلوی پیشانی برای داشتن عملکرد طبیعی و عادی است.

با این حال، اندرسون معتقد است که بدست آوردن راهی برای ارتقاء فعالیت GABA در هیپوکامپ، در واقع می‌تواند نتایج مثبت تری را به همراه داشته باشد.

این پژوهش در Futurism منتشر شده است.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.