کشف مقاومت دارویی عجیب باکتری ها در فضا

کشف مقاومت دارویی عجیب باکتری ها در فضا

کشف مقاومت دارویی عجیب باکتری ها در فضا

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد باکتری‌ها در فضا دچار تحولات تدافعی می شوند که می‌توانند از خود در برابر آنتی بیوتیک های مرگبار محافظت کنند.

 

مقاومت دارویی باکتری ها در فضا,نقش باکتری ها در فضا

باکتری‌ها در فضا دچار تحولات تدافعی می شوند و می توانند از خود محافظت کنند

 

متفاوت بودن رفتار باکتری‌ها در فضا پدیده ناشناخته‌ای نیست، و درک چرایی و چگونگی وقوع این تغییرات می‌تواند از فضانوردان در سفرهای فضایی طولانی‌مدت محافظت کند. در آزمایشی که توسط محققان دانشگاه کلرادو طراحی شده و در ایستگاه فضایی بین‌المللی اجرا شد، باکتری های کشت شده ای کولای در معرض مقداری آنتی بیوتیک آنتی بیوتیک جنتامایسین سولفات قرار گرفتند،‌ آنتی بیوتیکی که معمولا به سرعت ای کولای را نابود می کند، اما این ماجرا در فضا روندی متفاوت داشت.

 

به گفته لوئیس زی یکی از محققان این پروژه،‌ از پیش مشخص بود که باکتری‌ها در فضا متفاوت عمل می‌کنند و برای نابودی آنها به دوز بیشتری آنتی‌بیوتیک نیاز است. محققان در طول این آزمایش تحلیل سیستماتیکی روی ظاهر باکتری ها انجام دادند و شاهد تغییراتی اساسی بودند. زمانی که باکتری در معرض آنتی بیوتیک قرار می گرفت،‌ دچار افزایش ۱۳ برابری تعداد سلول و کاهش ۷۳ درصدی حجم سلول‌ها می‌شد. مقایسه این باکتری با باکتری‌های کنترلی که دوزی مشابه از آنتی بیوتیک را دریافت کرده بودند و در زمین نگهداری می شدند تغییرات ایجاد شده در باکتری های فضایی را آشکار ساخت.

 

به گفته محققان به واسطه گرانش کم در ایستگاه فضایی بین المللی باکتری ها از فضای سطحی کوچکتری برای تعامل با دارو برخوردارند. علاوه بر این باکتری ها با ضخیم کردن دیواره ها و غشای خارجی خود در برابر آنتی بیوتیک محافظ مستحکم تری تشکیل می دهند و توده هایی را تشکیل می دهند تا دیواره های خارجی لایه خارجی باکتری ها از باکتری های زیرین محافظت کنند.

 

مقاومت دارویی عجیب باکتری ها در فضا,کشف مقاومت دارویی عجیب باکتری ها در فضا

ضخیم کردن دیواره های باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک محافظ مستحکم تری تشکیل می دهند

 

دانشمندان همچنین تعداد زیادی از کپسول های کوچکی را ردیابی کردند که کیسه های غشایی نام دارند و باکتری از آنها به عنوان پیغام رسانی به سلول ها استفاده می‌کند تا دستور آغاز عفونت را صادر کند. به گفته دانشمندان همه موارد مشاهده شده،‌ ضخیم شدن دیواره ها و افزایش تعداد کیسه های غشایی،‌ نشانگر فعال شدن مکانیزم مقاومت دارویی در نمونه مورد آزمایش است.

 

آزمایش‌های این چنینی به درک بهتر مقاومت دارویی باکتری ها در شرایط معمولی کمک خواهد کرد و نشانه های ارزشمندی از چگونگی اثر گذاری خلاء بر باکتری ها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. فضانوردان همواره در معرض تهدید‌های جسمانی و روحی فراوانی قرار دارند و اگر در سفر طولانی به مریخ یکی از فضانوردان دچار بیماری عفونی شود،‌ باید برای آن درمانی وجود داشته‌ باشد.

 

منبع: hamshahrionline.ir – sciencealert.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.