کشف بیماری که پیش از حمله به مغز ۳۰ سال پنهان می ماند


کشف بیماری که پیش از حمله به مغز ۳۰ سال پنهان می ماند

 

پروتئین ناهنجار به درون مغز انسان نفوذ کرده و بعد از ۳۰ سال ناگهان به مغز حمله می کند

 

پریون ها نسخه ای متفاوت از پروتئین پریون هستند که می توانند از درون به مغز انسان حمله کنند و منجر به بروز بیماری های فرساینده عصبی متفاوتی شوند.

 

اکنون محققان در مطالعه ای جدید چهره ای ترسناک تر از این پروتئین را کشف کرده اند: این پروتئین ناهنجار می تواند به درون مغز انسان نفوذ کرده و تا ۳۰ سال خاموش باقی بماند و ناگهان به مغز حمله کنند.

 

این پژوهش به تازگی توسط محققان مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا انجام گرفته است و نشان می دهد یکی از افراد مبتلا به بیماری کروتزفلت-جیکوب یا CJD در سال ۱۹۸۵ به این پروتئین آلوده شده بود،‌ تا سال ۲۰۱۵ نشانه های بیماری را از خود بروز نداد.

 

این طولانی ترین مدت زمان تاخیر برای یک بیماری پریونی است و محققان احتمال می دهند وجود این تاخیر در بروز بیماری نشانه آن باشد که بیماران بسیاری در صف انتظار ابتلا قرار داشته باشند.

 

پیش از شناسایی این مشکل و بهبود تکنیک های استریل در سال ۱۹۸۷، ابتلا به این بیماری به واسطه پیوند‌های آلوده غشای سخت شامه،‌ خارجی ترین لایه پوشاننده سیستم عصبی مرکزی رخ می ‌داد. در واقع برند خاصی که تامین گرفت یا قطعات قابل پیوند سخت شامه را در ژاپن به عهده داشت مغز بیماران را به واسطه نسخه های ناهنجار پریون آلوده می ساخت.

 

از آنجایی که زمان استفاده از این پیوند‌ها مشخص است، می توان مدت زمان خاموش ماندن پریون ها را مشخص کرد. در پژوهش اخیر ۲۲ مورد جدید ابتلا به بیماری CJD مرتبط با پیوند سخت شامه از سال ۲۰۰۸ تاکنون در ژاپن شناسایی شدند. این تعداد به آمار ۱۳۲ بیماری که از سال ۱۹۷۵ تاکنون شناسایی شده اند افزوده شده است.

 

بین سال های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ سالانه نزدیک به ۲۰ هزار بیمار گرفت های شرکت “لیودورا” را در ژاپن دریافت کرده اند و اگرچه این شرکت از سال ۱۹۸۷ به بعد با بهبود تکنیک های استریل فرایند پیوند را از وجود پریون ها پاک کرده است،‌ اما استفاده از گرفت های آلوده تا سال ۱۹۹۶ ممنوع نشد از این رو احتمال کشف بیماران بیشتر در آینده وجود دارد.

 

پریون پروتئینی است که از قابلیت تاخوردگی برخوردار است و درصورتی که روند تاخوردن این پروتئین نادرست پیش برود، پروتئین به عامل بیماری زای مسری تبدیل می شود که بر دیگر پریون ها اثر گذاشته و مغز را ذره ذره تخریب می کند. محققان حتی احتمال می دهند بیماری های دیگر مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز تحت تاثیر این پروتئین ایجاد شوند.

 

منبع : hamshahrionline.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.