کاهش مصرف باتری در اندروید


کاهش مصرف باتری در اندروید

ترفند کاهش مصرف باتری اندروید , گوشی‌های هوشمند

ترفند کاهش مصرف باتری اندروید

 

گوشی‌های هوشمند مدرن امروزی برخلاف تلفن‌های همراه سابق، از قدرت سخت‌افزاری بالایی برخوردار هستند و روز به روز نیز بر قدرت آن‌ها افزوده می‌شود. با این حال سرعت پیشرفت باتری این دستگاه‌ها اصلاً در این حد نبوده و بنابراین اکثر کاربران با مشکل کاهش زود به زور شارژ باتری در گوشی هوشمند خود روبرو هستند.  

 

در حال حاضر حتی یک باتری پرظرفیت و ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی نیز در حالت عادی تنها می‌تواند انرژی مورد نیاز دو روز استفاده از گوشی را فراهم کند و در نتیجه گوشی‌هایی که ظرفیت باتری آن‌ها کمتر از این می‌باشد تکلیفشان کاملاً مشخص است.

 

با اینکه ما به عنوان کاربران گوشی‌های هوشمند در مورد افزایش ظرفیت باتری کاری از دستمان برنمی‌آید، اما با این حال با استفاده از برخی راه‌کارها می‌توانیم مصرف انرژی دستگاه را تا حد ممکن کاهش داده و در نتیجه طول عمر باتری آن را افزایش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ نکته مفید و کاربردی جهت این کار را خدمت شما معرفی نماییم.

 

راه‌کارهای جالب برای کاهش مصرف شارژ باتری در گوشی‌های اندرویدی

 

1- والپیپرهای زنده را رها کنید و از تصاویر پس زمینه تیره استفاده نمایید

اگر گوشی هوشمندتان از صفحه نمایش AMOLED استفاده می‌کند، می‌توانید با انتخاب یک تصویر زمینه تیره کمی در مصرف شارژ باتری صرفه‌جویی کنید. صفحات AMOLED تنها پیکسل‌های رنگی را روشن می‌کنند و بنابراین برای نمایش دادن رنگ سیاه تنها با خاموش کردن پیسکل‌ها، این کار را انجام می‌دهند. پس اگر از تصویری تاریک به عنوان پس زمینه گوشی خود استفاده کنید انرژی کمتری برای نمایش دادن آن مصرف خواهد شد. بیشتر گوشی‌های سامسونگ از اینگونه صفحات نمایش بهره‌مند می‌‎باشند، بنابراین اگر از محصولات این برند استفاده می‌کنید، ترفند مذکور برایتان مفید خواهد بود.

 

ترفند کاهش مصرف باتری اندروید , گوشی‌های هوشمند

تصویر زمینه تیره کمی در مصرف شارژ باتری صرفه‌جویی می‌کند

 

حتی اگر از گوشی‌های هوشمندی با صفحه نمایش معمولی استفاده می‌کنید باز هم استفاده از تصاویر پس زمینه ساده به جادی والپیپرهای زنده یا همان لایو، می‌تواند در بهبود طول عمر باتری مؤثر باشد. والپیپرهای زنده به واسطه انیمیشن‌هایی که در خود دارند نسبت به تصاویر ثابت به مراتب انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

 

2- از Battery Saver استفاده کنید

برای اینکه مصرف شارژ گوشی خود را بهینه کنید نیازی نیست تا حتماً به سراغ اپلیکیشن‌های شخص ثالث بروید، زیرا خود سیستم عامل اندرودید ویژگی جالبی به نام Battery Saver دارد که به کمک آن می‌توایند مدیریت بهتری بر روی مصرف شارژ باتری داشته باشید. تنها کاری که باید بکنید این است که با مراجعه به تنظیمات گوشی، گزینه مربوط به این ویژگی را فعال نمایید. با فعال کردن Battery Saver عملکرد و روشنایی صفحه نمایش گوشی محدود خواهد شد تا طول عمر باتری افزایش یابد.

 

شما می‌توانید در مواقع نیاز این ویژگی را به صورت دستی فعال کنید و یا اینکه آن را طوری تنظیم نمایید که با کاهش شارژ باتری به زیر ۱۵ درصد، به صورت خودکار فعال شود.

 

3- Greenify، یک مدیریت کننده خوب باتری برای گوشی‌های اندرویدی

اگر سری به فروشگاه‌هایی مانند گوگل پلی زده باشید، حتماً با خیل عظیم برنامه‌هایی که ادعای بهینه‌سازی مصرف شارژ گوشی را دارند مواجه شده‌اید. متأسفانه بیشتر این برنامه نه تنها تأثیر چندان مثبتی بر روی طول عمر باتری گوشی ندارند، بلکه به نوبه خود باعث اشغال فضای رم و مصرف شارژ باتری می‌شوند! اما در این بین استثناهایی هم وجود دارند و Greenify یکی از این استثناهاست.

 

ترفند کاهش مصرف باتری اندروید , گوشی‌های هوشمند

 بهینه‌سازی مصرف شارژ گوشی

 

 تقریباً به تمام وعده‌هایی که می‌دهد عمل می‌کند و با متوقف کردن موقتی برنامه‌های فعال در پس‌زمینه سیستم عامل، مانع استفاده بیش از حد از منابع دستگاه مانند حافظه رم و شارژ باتری، می‌شود. شایان ذکر است با وجود اینکه Greenify برای اجرا نیازی به روت شدن دستگاه ندارد اما برای استفاده از تمامی قابلیت‌ها و پتانسیل بالای آن، گوشی شما باید روت شده باشد.

 

4- گوشی خود را هوشمندتر از همیشه کنید!

اجرای خودکار برنامه‌های مختلف و تغییر تنظیمات گوشی بدون نیاز به دخالت کاربر، به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند در افزایش طول عمر باتری مؤثر باشد. برنامه‌هایی مانند IFTTT و یا Tasker جزو بهترین مواردی هستند که می‌توانید برای رسیدن به این هدف از آن‌‌ها استفاده نمایید. IFTTT که مخفف عبارت If This, Then That می‌باشد قادر است تا بسیاری از کارها را به صورت خودکار در گوشی شما انجام دهد. نصب این برنامه اصلاً پیچیدگی خاصی ندارد و پس از نصب بالافاصله قابل استفاده خواهد بود.

 

به عنوان مثال به کمک IFTTT می‌توانید گوشی خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که با خروج از محل کار، وای فای گوشی خاموش شده و با رسیدن به خانه دوباره روشن و قابل استفاده شود و یا اینکه در ساعات خواب شما گوشی به حالت پرواز تغییر وضعیت داده و صبح دوباره به حالت عادی بازگردد. کارهای زیادی وجود دارد که با کمک این اپلیکیشن فوق العاده می‌توانید انجام دهید و تمامی این موارد ریز و درشت در کاهش مصرف شارژ باتری تأثیر به سزایی خواهند داشت.

 

ترفند کاهش مصرف باتری اندروید , گوشی‌های هوشمند

راه های کاهش مصرف باتری اندروید

 

Tasker نیز برنامه‌هایی مشابه با IFTTT است که البته از کنترل‌های بیشتر و گزینه‌های دقیق‌تری برخوردار می‌باشد. البته برای استفاده از قابلیت‌های بالای این اپلیکیشن باید اطلاعات کمی نیز از برنامه‌نویسی داشته باشید و در نگاه اول ممکن است کار کردن با Tasker کمی پیچیده به نظر بیاید. اما اگر کمی با این برنامه و قابلیت‌های آن آشنا شوید خواهید دید کارهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید با گوشی هوشمند خود انجام دهید. Tasker نیز همانند IFTTT در گوشی‌های روت شده کارایی به مراتب بیشتری دارد.

 

5- از اپلیکیشن‌ها و اینترنت گوشی، هوشمندانه استفاده کنید

با مراجعه به تنظیمات گوشی و بخش مربوط به باتری می‌توانید لیست برنامه‌هایی که بیشترین مصرف شارژ را دارند مشاهده کرده و در صورت امکان از نسخه‌های سبک‌تر آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال اپلیکیشن فیسبوک به سایز بالا و مصرف زیاد رم و شارژ باتری مشهور است و بنابراین برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید به سراغ نسخه سبک‌تری از آن رفته و یا اینکه تنها از طریق مرورگر اینترنت گوشی وارد اکانت فیسبوک خود شوید. اگر برنامه مورد نظر شما نسخه سبک‌تری نداشت در این صورت بهتر است به فکر پیدا کردن یک جایگزین برای آن باشید.

 

غیرفعال کردن اتصالاتی مانند وای فای و مکان یاب (GPS) تأثیر زیادی بر مصرف بهینه باتری دارد. حتی غیرفعال کردن همگام‌سازی‌های خودکار و همچنین اعلان‌های غیرضروری نیز می‌تواند در افزایش طول عمر باتری کاملاً مؤثر باشد.

 

سخن پایانی

همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، ما به عنوان یک کاربر عادی برای افزایش طول عمر باتری کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم و استفاده درست و بهینه از آن تنها کاری است که از دستمان برمی‌آید. در کنار تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم، ترک برخی عادت‌های نادرست و نامناسب نیز می‌تواند در استفاده طولانی مدت‌تر از گوشی مؤثر باشد.

 

به عنوان مثال برخی از کاربران عادت دارند مدام با گوشی خود بازی کرده و حتی وقتی که کاری با آن ندارد، قفل آن را باز می‌کنند، صفحات را به چپ و راست می‌کشند و دوباره آن را قفل می‌کنند! چنین کارهایی با اینکه در نگاه اول جزئی به نظر می‌رسند اما اگر تبدیل به عادت شده و در طول روز تکرار شوند، می‌توانند بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ باتری را مصرف نمایند.

منبع:digiro.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.