چین: مذاکرات ونکوور درباره کره‌شمالی مشروعیت ندارد


چین: مذاکرات ونکوور درباره کره‌شمالی مشروعیت ندارد

اخبار,اخباربین الملل,لوکانگ

چین امروز (سه‌شنبه) نشست بین‌المللی در خصوص بحران هسته‌ای کره شمالی به میزبانی کانادا و آمریکا را به دلیل عدم حضور بازیگران اصلی نظیر پکن در این نشست، فاقد مشروعیت لازم و غیرقانونی خواند.

به گزارش ایسنا،  به نقل از خبرگزاری فرانسه، غیبت روسیه و چین در مذاکرات دو روزه ونکوور نشان‌دهنده شکاف‌هایی در طرح واشنگتن برای تشکیل یک جبهه جهانی متحد علیه تهدید هسته‌ای کره شمالی است.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی اظهار کرد: مهم‌ترین طرف‌ها در مسأله شبه‌جزیره کره در این نشست شرکت نکرده‌اند. بنابراین تصور نمی‌کنم این نشست دارای مشروعیت باشد.

لو کانگ همچنین اعمال «طرز تفکر مبتنی بر دوران جنگ سرد» از سوی برخی کشورها را محکوم کرد اما کشورهای مورد نظر خود را نام نبرد.

چین که متحد اقتصادی و دیپلماتیک اصلی کره شمالی است، از مذاکرات ونکوور انتقاد کرده و خواستار حفظ روند گفت‌وگو در خصوص تحریم‌ها در چارچوب سازمان ملل شده است.

در حالی که روسیه و چین از تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت کرده‌اند، سعی داشته‌اند که تمرین‌های نظامی آمریکا در این منطقه را در مقابل توقف آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ، متوقف کنند.

استیو گلدشتاین، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته به خبرنگاران گفت، چین و روسیه به این نشست دعوت نشده‌اند اما پس از پایان مذاکرات، در این خصوص به آنان گزارش داده خواهد شد.

آمریکا که در این نشست به همراه متحدانش به بررسی تأثیرگذاری تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی و افزایش آن‌ها خواهد پرداخت، هنوز در خصوص آمادگی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای مذاکره درباره برنامه تسلیحاتی‌ پیونگ‌یانگ مطمئن نیست.

اعضای حاضر در این نشست که به اصطلاح «گروه ونکوور» خوانده می‌شوند، شامل ۲۰ کشور هستند که طی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در جنگ کره شرکت کرده‌اند. استرالیا، انگلیس، فرانسه، هند، ژاپن، فیلیپین و کره‌جنوبی از جمله اعضای این گروه هستند. مقامات نظامی نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: متأسفانه همکاران آمریکایی ما و متحدانشان هنوز می‌خواهند تنها بر مبنای اعمال ضرب‌الاجل کار کنند و نمی‌خواهند نظر دیگر سیاست‌های جهان را بشنوند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.