چگونه «جیب خالی» و «پز عالی» داشته باشیم؟

چگونه «جیب خالی» و «پز عالی» داشته باشیم؟

چگونه «جیب خالی» و «پز عالی» داشته باشیم؟

مدیریت هزینه های زندگی

همیشه راهکارهایی وجود دارد که می تواند به تناسب دخل و خرج کمک کند‎

 

مدیریت هزینه و درآمد آن هم طی ماه یکی از دغدغه های اصلی خانواده های ایرانی است؛ اما همیشه راهکارهایی وجود دارد که می تواند به تناسب دخل و خرج شما تا انتهای ماه کمک کند.

 

«دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند!» این جمله شاید دغدغه بسیاری از آدمهایی باشد که هنوز ماه به پایان نرسیده، با جیبهای خالی و کلی قرض و بدهی روبه‌رو هستند. در این وضعیت اقتصادی که روزبه‌روز با تورم و گرانی و بیکاری مواجه هستیم، اداره کردن جیب و درآمد احتمالا از ضروری ترین مهارت‌هایی است که باید آن را یاد بگیریم. اگر شما هم از آن دسته آدمهایی هستید که خرج های زندگیتان به حقوقتان نمی رسد، احتمالا این گزارش می تواند به شما کمک کند.

 

 چگونه «جیب خالی» و «پز عالی» داشته باشیم؟

 

اولویت‌های خود را بشناسید 

اول از همه باید میزان دقیق حقوق خود را بدانید و متناسب با آن هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه برای چطور خرج کردنش برنامه ریزی کنید. اگر در ابتدای راه هستید و احتمالا پول زیادی پس انداز ندارید، سعی کنید اول از همه هزینه های خود را ردیف کنید و با درآمد خود هماهنگ کنید.

 

قاعدتا اولین نیازهایی که باید برای آن برنامه بچینید، نیازهای ضروری مثل خوردوخوراک، پوشاک و مسکن است. اگر برای همین ها هم پول کافی ندارید، پس مجبورید هزینه‌های خود را حتی الامکان پایین بیاورید. می توانید با بردن غذای خانگی به سر کار یا حتی بسنده کردن به غذاهای ارزان تر مثل ساندویچ فلافل در کوتاه مدت خرج خود را کم کنید.

 

هزینه مسکن هم ماهانه بخش عمده ای از درآمد شما را می خورد؛ پس تا جایی که مسیر شما به محل کارتان را خیلی دور نکند، محل زندگی خود را ارزان انتخاب کنید. فریب اسم بعضی مناطق شهر را نخورید. خیلی محله ها هستند که گرچه معروف و دهن پر کن نیستند، اما برای زندگی مناسب هستند.

  

پس‌انداز کردن را فراموش نکنید 

از روزهای اولِ شاغل شدن مبلغی را به عنوان پس انداز برای خود ذخیره کنید. حتی اگر از حقوقتان پول زیادی در آخر ماه  برایتان باقی نمی‌ماند، سعی کنید کم‌کم پس انداز کردن را به سبک زندگی خود اضافه کنید و به ندرت میزان این پس اندازها را بیشتر کنید.

 

برای داشتن یک پس انداز خوبْ ماه های اول باید به خود سختی بدهید و در خیلی از خرجهایتان صرفه جویی کنید؛ اما همین پس اندازها در بلندمدت می‌توانند کمک بزرگی به شما بکنند و در لحظات بحرانی زندگی به کمک شما بیایند. اگر روزی هم بیکار شدید، با پس اندازهایتان به صورت موقت تا پیدا کردن شغل بعدی، دست خالی نمی مانید و به خاطر بی پولی به هر کاری مشغول نمی شوید.

 

برنامه ریزی مالی و بودجه بندی

باید میزان دقیق حقوق خود را بدانید و متناسب با آن خرج کنید‎

 

به اندازه جیبتان خرج کنید 

قرار نیست همه آدمها مثل هم خرج کنند؛ پس مقایسه را کنار بگذارید و بر اساس اولویت ها و البته حقوقتان زندگی کنید. گول برندها و مارک های معروف را نخورید. لازم نیست حتما همه آدمها یخچال‌فریزر سایدبایدساید داشته باشند یا همه در خانه هایشان روی مبل‌های استیل بنشینند. باور کنید با یک یخچال معمولی و یک دست مبل راحتی هم می توان زندگی کرد.

 

گذشته از این بعضی کالاهای لوکس که حالا کم کم دارند به کالاهای ضروری می‌شوند را می‌توانید حذف کنید یا خریدشان را به تعویق بیندازید. ماشین ظرفشویی، چرخ گوشت، پلوپز، چندکاره‌ها از این دست کالاها هستند. در ضمن همه خریدهای بزرگ و گران خود را در یک ماه انجام ندهید. مثلا اگر هم به تلفن همراه نیازمند هستید هم قفسه کتاب، هر دو را در یک ماه نخرید و یکی که کمتر ضروری است را به ماه‌های آینده موکول کنید که ناگهان با حساب خالی مواجه نشوید.

  

حتی الامکان قرض نگیرید؛ اما قرض بدهید 

سعی کنیم این عادت قرض گرفتن را در خودمان از بین ببریم و تا وقتی واقعا به پول احتیاج پیدا نکردیم، سراغ آن نرویم. قرض گرفتن علاوه بر اینکه در درازمدت جیب ما را خالی می کند، خیلی عادت اخلاقی خوبی نیست. اگر هم قرار بر قرض گرفتن است سبک قرض بگیریم و مطمئن باشیم که می‌توانیم آن را پس بدهیم و تا یک قرض را صاف نکرده‌ایم، سراغ قرض بعدی نرویم.

 

اما اگر نسبتا وضع خوبی دارید، به فکر مشکل افراد دور و بر خود باشید و به آنها قرض بدهید. همان قدر که در دین ما به قرض نگرفتن سفارش شده، برعکس به قرض دادن توصیه شده است تا جایی که قرض دادن به دیگران، در حکم قرض دادن به خداست. پس اگر دوست دارید به خدا قرض بدهید و ثوابی کرده باشید، بجنبید!

  

صندوق های خانوادگی را جدی بگیرید 

یکی از راه های جمع شدن پولتان صندوقهای قرض الحسنه کوچک دوستانه یا خانوادگی هستند. این صندوق ها علاوه بر اینکه شما را ملزم می‌کنند ماهانه مقداری از پول خود را پس انداز کنید، بهانه خوبی برای جفت و جور شدن دورهمی‌ها هستند. خوبی این صندوق‌ها این است که وام‌های آن نیازی به به پرداخت سود ندارند و از این جهت ضرر نمی کنید. فقط یک نکته را فراموش نکنید. در پرداخت سهم خودتان کوتاهی نکنید و سعی کنید در اول ماه دنگ خود را بپردازید.

 

ارزان نخرید! ایرانی بخرید 

قبل از هر خریدی به این فکر کنید که چقد باید بگذرد که بتوانید این کالا را جایگزین کنید. خرید کالای بی کیفیت علاوه بر اینکه ضرر مالی به شما وارد می‌کند، باعث می شود که تولید این کالاها همچنان ادامه پیدا کند و تولیدکننده رغبتی به افزایش کیفیت آن نداشته باشد. برای مطمئن شدن از کیفیت هم از تجربیات استفاده کنندگان آنها استفاده کنید تا فروشنگان. خریدن کالای مرغوب هرچند اندکی گران اما با کیفیت ممکن است در کوتاه مدت هزینه زیادی به شما تحمیل کند؛ اما در بلند مدت به نفع شما خواهد بود. ضمنا هنگام خرید به فکر کارگران و تولیدکنندگان ایرانی هم باشید و به خاطر خود، خانواده و هموطنانتان هم که شده کالاهای ایرانی را در اولویت بگذارید. 

  

صدقه بدهید؛ برکت برداشت کنید 

سعی کنید از همان ماه اولی که حقوق می گیرید، بخشی از پول خود را به صدقه و کمک به نیازمندان اختصاص دهید. این کار علاوه براینکه حال خوبی به شما می‌دهد، حتما چندین برابر حساب خوبی‌ها و ثواب شما را سنگین‌تر می‌کند و گذشته از آن برکت را به زندگی شما جاری می کند؛ پس حتی اگر فکر می‌کنید درآمد چندانی ندارید، بخشی از آن را برای صدقه هایتان کنار بگذارید. 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.