چگونه بعد از لیزر پوست از پوستتان مراقبت کنید؟

 چگونه بعد از لیزر پوست از پوستتان مراقبت کنید؟

پس از لیزرکردن نیاز است از پوستتان مراقبت کنید

 

همانطور که می دانید این روزها لیزر پوست یکی از نوین ترین و کارآمد ترین روش ها برای از بین بردن موهای زائد است. حالا که پس از بررسی فواید و معایب لیزر پوست و چک کردن نکاتی که باید قبل از لیزر پوست بدانید به پزشک مربوطه مراجعه کردید و عملیات لیزر موهای زائد را انجام داده اید، باید بدانید که لیزر یک نوع نور برانگیخته شده و پرانرژی است که در شرایط عادی در طبیعت دیده نمی‌شود ولی با تکنولوژی و وسایل خاص می‌توان آن را ایجاد کرد. لیزر با نور معمولی تفاوت‌هایی دارد که این ویژگی‌ها باعث توانایی و کاربردهای خاص لیزر می‌شود.

لیزر پوست

 کاربرد لیزر در پزشکی و از جمله بیماری‌های پوستی از حدود ۴۰ سال پیش به صورت تحقیقاتی شروع شده و با آمدن دستگاههای جدیدتر که مؤثرتر و کم عارضه‌تر هستند جایگاه ویژه و وسیعی در درمان بیماری‌ها، پیدا کرده است.

مکانیسم اثر لیزر جذب انرژی نورانی توسط مولکول‌های بافتی است. همانطوری که در اثر تابش نور خورشید اشیاء به تدریج گرم می‌شوند، تابش لیزر نیز باعث گرم شدن، داغ شدن و نهایتاً تخریب بعضی مولکول‌های حساس بافتی می‌شود.

 از آنجایی که لیزر تک طول موج است، فقط باعث داغ شدن و تخریب ساختمان‌های خاصی می‌شود. در حالی که افزایش حرارت در ساختمان‌های مجاور که حساس نیستند زیاد قابل توجه نیست. لذا با انتخاب لیزر مناسب و با دانستن ویژگی‌های بافتی می‌توان ضایعه مورد نظر را تخریب کرد در حالی که کمترین صدمه ممکن به ساختمان‌های مجاور آن وارد شود. به طور مثال لیزری که طول موج حدود ۵۸۵ نانومتر می باشد (Pulse dye Laser) بیشتر روی ساختمان عروقی اثر می‌کند. لذا در مورد عروق واریسی پوست، ضایعات همانژیومی و لکه‌ها و خال‌های عروقی به کار می‌رود.

پس از لیزرکردن نیز نیاز است از پوستتان مراقبت کنید و بایدها و نبایدهایی وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید.

 

۱ ) استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید 

مهم نیست در چه فصلی هستید و کدام ناحیه از بدن را لیزر کرده اید، در صورتیکه پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد باید از آن محافظت کنید و این محافظت پس از انجام لیزر موهای زائد باید بیشتر انجام گیرد.کرم ضد آفتاب بهترین دوست شما است، بخصوص اگر لیزر را در ناحیه پوست صورت انجام داده اید. سعی کنید از کرم ضد آفتاب بی بو و بی رنگ استفاده کنید. بهتر است این کرم ضد آفتاب حداقل ۳۰SPF باشد تا به میزان بالایی از پوست لیزر شده در برابر آفتاب محافظت کند.

 

۲ ) موها را اپیلاسیون نکنید 

ما پیش تر به شما گفتیم که قبل از مراجعه برای انجام لیزر پوست، وکس نکنید چرا که باعث بیرون آمدن رنگدانه ها از زیر پوست شده و نتیجه خوبی از لیزرکردن نمی گیرید. اگر هنوز تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر پوست به اتمام نرسیده، موها را وکس نکنید تا اختلالی در انجام لیزر موهای زائد ایجاد نشود. بگذارید پیگمنت یا رنگدانه مشخص باشد تا لیزر بتواند موهای زائد را تشخیص داده و آنها را هدف بگیرد. اگر طی دوره خواستید موهای باقیمانده را از بین ببرید آن را شیو کنید .

 

۳ ) عطر و ادکلن را برای مدتی کوتاه، کنار بگذارید 

فقط ۲۴ تا ۴۸ ساعت نیاز است تا از عطر و ادکلن دور بمانید و بهتر است در هفته اول با آب خیلی گرم دوش نگیرید. پس از گذشت این دوره به روال همیشگی خود باز می گردید. در هر صورت مهم است هفته اول از هرگونه حرارتی از جمله سونا دور بمانید.

 

۴ ) روی پوست خود یخ بگذارید 

اگر از جلسه لیزر پوست بازگشته و احساس کردید قسمتی از پوست شما ملتهب شده یا احساس داغی دارید کمی یخ، داخل کیسه پلاستیک قرار داده و روی ناحیه ای که ملتهب شده است، قرار دهید تا آن را خنک کند.

 

۵ ) مواد آرایشی را کنار بگذارید 

این مورد مخصوص مواقعی است که لیزر پوست صورت را انجام داده اید. بهتر است حداقل یک روز پس از انجام لیزر پوست صورت از مواد آرایش استفاده نکنید.

 

۶ ) ژل آلوئه ورا می توانند به آرامش پوست پس از لیزر کمک کنند 

اگر احساس می کنید پوستتان کمی ملتهب شده است، ژل آلوئه ورا می تواند آن را آرام کند، این محصول هم اورگانیک است هم بسیار خنک کننده و هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.

 

منبع: بانوی شهر

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.