چگونه افکار منفی را از بین ببریم و تاثیرات افکار منفی بر زندگی چیست ؟

چگونه افکار منفی را از بین ببریم و تاثیرات افکار منفی بر زندگی چیست ؟

چگونه افکار منفی را از بین ببریم و تاثیرات افکار منفی بر زندگی چیست ؟

افکار منفی حتی باعث بیماری جسم می شود‎

 

چگونه افکار منفی را از بین ببریم ؟ تاثیر افکار منفی در زندگی بر جسم و روح افراد چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خودشناسی ، تاثیر افکار منفی در زندگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

  

ریشه افکار منفی

داشتن یک روحیه ی شاد و مثبت اندیش ، در زندگی روز مره افراد تاثیر بسیار مهمی دارد. کسانی که روز خود را با افکار مثبت آغاز می کنند و تا پایان شب هرگونه فکر منفی را از خود دور می کنند ، زندگی شاد تری نسبت به دیگران دارند. اما دلیل به وجود آمدن افکار منفی چیست؟

  

افکار منفی از پیدایش تا ریشه کنی 

مثل هر روز در آشپزخانه مشغول به کار بود. روی اجاق گاز هم غذا داشت قل قل می زد. او هم سخت مشغول شستن ظروف بود. هرکس او را می دید، حس می کرد که حسابی مشغول کار است اما واقعیت امر چیز دیگری بود.

  

او جسمش در آشپزخانه بود اما روح و فکرش در جای دیگری مشغول بود. داشت فکر می کرد. البته فکر داریم تا فکر. قرار بود با اعضای خانواده به مسافرت بروند و او چند روز بود که مشغول فکرکردن بود: <اگر تصادف کنیم چه می شود؟ اگر ماشین خراب شد؟ حتما باز هم پسرمان مثل دفعه قبل در راه مریض می شود… مگر توی این مسیر دکتر پیدا می شود؟! اگر دکتر نبود چه؟ حتما کار به جای باریک می کشد و حال پسرمان بدتر می شود. با این اوضاع به جز دردسر چیز دیگری نیست…>

 

دانشمندان و محققان دائم اخبار جدیدی در مورد تاثیر افکار منفی بر روی زندگی انسان اعلام می کنند. چندی قبل محققان آمریکایی اعلام کردند افکار منفی حتی باعث بیماری جسم می شود.

  

در این تحقیق به وضوح بیان شده است فعالیت منفی مغز (ناشی از فکر منفی) باعث ضعف سیستم ایمنی می شود، جالب اینکه عکس این مطلب هم صادق است. افکار مثبت باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. حتی در تحقیقی دیگر مشخص شد افرادی که افکار مثبت، روشن و خوش بینانه دارند بیشتر عمر می کنند و حتی متوسط عمر این افراد ۵/۷ سال بیشتر از افراد منفی نگر است که دائم افسوس گذشته را می خورند.

  

نکته مهم اینکه این محققان اعلام کردند تاثیر فکر مثبت بیشتر از پایین بودن فشارخون؛ کنترل کلسترول و یا کاهش وزن است! در مطالعات بعدی مشخص شد قلب و عروق افرادی که منفی نگر هستند به استرس پاسخ مناسبی نمی دهد و به این ترتیب امید به زندگی در این افرادکمتر است. شاید باور نکنید که حتی دانشمندان نقاطی را در مغز که به افکار منفی و مثبت پاسخ می دهد، شناسایی کردند و افرادی که نقاط مثبت مغزشان بیشتر فعال است سرحال تر بوده و زندگی شادابی دارند .

 

حتی روان شناسان معتقدند دعواهای پدر و مادر باعث می شود در بچه ها تنش ایجاد شده و آنها دچار افکار منفی شوند که آثار این تفکر منفی در ازدواج و زندگی خانوادگی آنها در آینده تاثیر بدی می گذارد به طوری که خشونت، بی تفاوتی و عدم مسئولیت پذیری از نتایج سوء این تفکرات منفی است.

 

بازار فکر منفی داغ است  

حتما شما هم این سوال معروف و به اصطلاح فلسفی را شنیده اید: اول مرغ به وجود آمد یا تخم مرغ؟! حالا به این سوال هم دقت کنید: اول افسردگی به وجود آمد یا افکار منفی؟ شاید ما نتوانیم به سوال اول جواب بدهیم اما پاسخ سوال دوم برای همه شما بسیار جالب خواهد بود.

 

در بسیاری از موارد، حقیقتا افسردگی در نتیجه افکار منفی به وجود می آید. 

وقتی اتفاقات بدی رخ می دهد ما باران افکار منفی را بر سر خود می ریزیم: <من خوب نیستم. تقصیر من بود، من سراپا تقصیر و اشتباهم. هیچ راه حلی برای من وجود ندارد…> تمام این افکار ما را به سمت افسردگی عمیق حرکت می دهد چون این تفکر ماست که وجود و نحوه زندگی کردن ما را می سازد. دانشمندان ۱۰ نوع الگوی فکری غلط را شناسایی کرده اند که ما را به سمت افسردگی می برند. 

 

۱) تفکر همه یا هیچ: او اخیرا در شرکت تقاضای ترفیع کرده بود اما آنها ترفیع را به کارمند دیگری دادند که تجربه اش بیشتر بود. حالا او به این نتیجه رسیده است که هیچ وقت ترفیع نمی گیرد. او احساس می کند کاملا در شغلش شکست خورده است.

  

۲) زیاده از حد عمومیت دادن: او خیلی تنهاست و بیشتر وقتش را در منزل می گذراند، بعضی اوقات مردم به او می گویند کمی بیرون برود و با آدم ها ارتباط داشته باشد اما او احساس می کند اینکار بی فایده است چون بر این باور است هیچ کس نمی تواند واقعا او را دوست داشته باشد.

  

۳) غربال کردن روانی: او روز بدی داشته است. حین رانندگی به سمت منزل، راننده ای مهربان به کمک او آمد تا از ترافیک سنگین نجات پیدا کند. درست بعد از آن راننده بی دقت دیگری با ماشین او تصادف کرد. او به این نتیجه رسیده است که در این شهر همه بی دقت، بی مسئولیت و خطاکارند.

 

۴) بی ارزش کردن موارد مثبت: اخیرا او در عکاسی عکس انداخته بود. دوستش با دیدن عکس به او گفت بسیار خوب افتاده است اما او با عصبانیت شاکی شد که اتفاقا اصلا عکس خوبی نیست. این درحالی است که همه می گفتند تا به حال چنین عکس خوبی از او گرفته نشده است.

  

۵) نتیجه گیری سریع و سطحی: منتظر دوستش در رستوران نشسته است. دوستش ۲۰ دقیقه دیر آمد. او بلافاصله به این نتیجه رسید که دوستش حتما سراغ چند تا کار دیگر رفته و برای این قرار ارزش قائل نیست. این در حالی است که دوستش در ترافیک گیر کرده بود.

  

۶) بزرگنمایی و کوچک نمایی: مشغول بازی فوتبال است. اما حین بازی دچار خطای بزرگی شد که هم بازی ها را کمی ناراحت کرد. اما بلافاصله بعد از آن گل زد. در آخر بازی دائم اشتباهش را به یاد می آورد و اصلا گلی را که زده فراموش کرده بود.

  

۷) استدلال عاطفی: او به خانه نگاهی انداخت. کاملا به هم ریخته بود. بلافاصله احساس بدی به او دست داد: به هم ریختن خانه یعنی اینکه من ناتوانم. اصلا امیدی به تمیزی نیست پس اصلا چرا باید سعی کنم که همه جا تمیز و مرتب باشد؟!

  

۸) بایدهای بی مورد: در مطب دکتر منتظر بود. دکتر تاخیرداشت. او دائم به خود می گفت: وقتی پول ویزیت می دهم او باید سر موقع به مطب بیاید. باید بیش از این توجه و دقت داشته باشد. اصلا باید قانونی باشد که این جور آدم ها را درست کند. که البته اکثرا نتیجه این باید و بایدها چیزی به جز تلخی و عصبانیت نیست.

  

۹) انگ زدن اشتباه و بی مورد: او یک بار در طول رژیم لاغری خود بیسکوئیت خورد. هنوز که هنوز است می گوید من آدم چاق و بی عرضه ای هستم که یک بار رژیم خودم را به هم زدم.

 

۱۰) به خود نسبت دادن: فرزندش در درس ضعیف است. او دائم حس می کند که مادر خوبی نیست و همه این مشکلات به خاطر کوتاهی و قصور او به وجود آمده است.

 

افسردگی در نتیجه افکار منفی به وجود می آید‎

 

جلوی این فکر پلید را بگیرید 

اگر شما هم هریک از این انواع تفکر را در خود می بینید باید به فکر چاره باشید. البته وجود افکار منفی تا حدی طبیعی است اما اگر مستمر بوده و کل زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد باید از شر آن خلاص شد. نکات کاربردی که به شما معرفی می کنیم اثرات قوی و جالبی بر روی حذف افکار منفی دارند. اما بهتر است قبل از آن به این مثال ها توجه کنید:

  

اظهار مثبت: 

صبح که از خواب بلند می شوید در آینه نگاه کنید و بگویید: <امروز من چقدر سرحال هستم. چهره ام زیباتر از قبل شده است. من آنقدر باهوش و باکفایت هستم که مطمئنا بیشتر مردم مرا دوست دارند.> در طول روز هم افکار مثبت و حتی اعمال مثبتی را که انجام داده اید بنویسید. این کار اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.

  

از تصویر تا تصور: 

خودتان را درست آن طور که دوست دارید با شید، تصور کنید. هر روز تصوری مثبت از خود داشته باشید مثلا تصور کنید در برنامه ریزی که کرده اید به نتیجه خوبی رسیده اید و موفق شده اید. به موفقیت ها و شادی های گذشته فکر کرده و آنها را دقیقا در ذهنتان دوباره مجسم کنید. این کار روحیه شما را بهتر می کند.

  

تنفس مثبت: 

در اکثر مواقع هجوم افکار منفی با استرس و تنش جسمی بسیار شدید شروع می شود. مثلا خیلی خسته اید یا به دلیل یک اتفاق ناگوار تمام انرژی شما تخیله شده است. اینجاست که افکار منفی هجوم می آورد. در این شرایط بهتر است چند نفس عمیق بکشید. حین دم به این فکر کنید که چرا دارم نفس عمیق می کشم؟

 

چون می خواهم برای کار دوباره و به دست آوردن شادابی آماده شده، مهارت پیدا کرده و توانمند ی ام را به دست بیاورم. حین دم در ذهنتان بگویید: <من آماده ام، من مشکلی ندارم، من اینکار را دوست دارم> و بعد حین بازدم با خود بگویید: <من این کار را قبلا انجام داده ام پس می توانم دوباره با آن روبه رو شوم. من کاملا آماده ام.> این تمرین ها باعث می شود بیشتر بر روی افکار مثبت تمرکز کرده و بدنتان ریلکس شود.

 

و اما توصیه آخر… 

چه بخواهید و چه نخواهید شرایط خارجی (خارج از ذهن و یا کنترل ما) و صحبت سایر آدم ها ما را ناراحت کرده و اینجاست که افکار منفی به مغز ما تشریف می آورند! بنابراین گاهی در ورود آنها به ذهنمان هیچ کاری نمی توانیم بکنیم اما اینکه چقدر این افکار را گسترش می دهیم و می پرورانیم کاملا دست خود ماست. بنابراین دائم مثبت فکر کنید، حرف های مثبت بزنید.

 

سخنان مثبتی را که شخصیت های بزرگ گفته اند بخوانید و مرور کنید. اطرافتان را پر از صحبت های مثبتی کنید که از منابع مختلف به دست آورده اید. آنها را بنویسید و به در و دیوار اتاقتان بزنید. روی یخچال، روی آینه اتاق، روی داشبورد ماشین، زیر میز کار و خلاصه هر جا که ممکن است باید با حرف های مثبت پرشده باشد تا هر روز و هر لحظه آنها را ببینید. اینکار خیلی مهم و حیاتی است و تنها اثر آنها وقتی دیده می شود که طولانی مدت از آنها استفاده کنید.

  

نگذارید آثار افکار مثبت در ذهنتان ضعیف تر شود. وقتی دور هم جمع می شوید این قدر از خاطرات یا وقایع بد و ناخوشایند صحبت نکنید. حرف های خوب بزنید. خورشیدی را که گفتیم یادتان هست؟ پس به محض اینکه به ذهنتان رسید: <من هرگز موفق نمی شوم> فورا بگویید:<خورشید ذهنم چقدر پر نور است. بله من حتما می توانم موفق شوم.>

  

از افسردگی تا بدبینی؛ افکار منفی دقیقا چه تأثیری بر بدن دارند؟ 

گفتگوهای ذهنی بی پایان ما با خودمان همان افکار مثبت و منفی ما هستند که تأثیرات آن ها بر وضعیت سلامتی ما امری ثابت شده است. افکار مثبت نه تنها اضطراب را کنترل می کنند بلکه باعث بهبود سلامتی هم می شوند. اما در مقابل، افکار منفی تعادل روحی را بر هم می زنند و چنان اثرات مخربی بر سلامتی دارند که حتی باعث مرگ زودرس می شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم افکار منفی ما دقیقا چه تأثیراتی بر بدن ما دارند.

  

۱- افسردگی 

شکی نیست که بیماری افسردگی شخص مبتلا را از داشتن یک زندگی رضایت بخش محروم می کند. اما تحقیقات جدید نشان داده است که افکار منفی می توانند منجر به مرگ زودرس سلول ها و در نتیجه پیری شوند. بخشی از طول عمر یک سلول به ساختار سلولی آن به نام «تلومر» وابسته است که از داده های ژنتیکی محافظت و به تقسیم سلولی کمک می کند. با این حال، با هر بار تقسیم سلولی، تلومر تحلیل می رود و در نهایت به قدری کوچک می شود که سلول می میرد. در پژوهشی که بر روی بیش از ۷ هزار نفر انجام شد، محققان پی بردند تلومر افراد مبتلا به افسردگی به میزان قابل توجهی کوچک تر از افراد شادتر بود.

  

۲- پرخاشگری 

حفظ خونسردی در برابر راننده ای که به ماشین شما زده یا مزاحم تلفنی ای که شما را از خواب شبانه محروم کرده کار ساده ای نیست. اما تحقیقات کالج لندن نشان می دهد پرهیز از پرخاشگری به طول عمر ما اضافه می کند. در حقیقت، افکار خصمانه باعث تحلیل رفتن ساختارهای سلولی یعنی تلومرها و در نتیجه پیری زودرس سلول ها می شوند.

  

۳- بددلی 

برخی افراد تصور می کنند احساس شک و بی اعتمادی نسبت به انگیزه های دیگران و تردید در برابر هر عقیده ی جدیدی، با بالا رفتن سن تبدیل به امری اجتناب ناپذیر می شود. اما نباید اینطور باشد چون وقتی اجازه می دهید بددلی شما را تحت کنترل خود درآورد، این مسأله سال های طلایی زندگی تان را نابود می کند. طبق تحقیق منتشر شده در نشریه ی Behavioral Medicine، خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی در مردان بددل بیشتر از مردانی است که کمتر شکاک هستند. ترکیب بددلی / و خصومت تأثیر منفی دو چندانی بر تلومرها دارد. افرادی که بددلی و خصومت زیادی دارند به افسردگی، اشکال پیشرفته ی بیماری های قلبی عروقی و بیماری های متابولیک مبتلا می شوند و در سنین پایین تر از دنیا می روند.

 

۴- بدبینی 

اینکه همیشه منتظر بدترین اتفاق ممکن باشید، نه تنها اطرافیان تان را آزار می دهد بلکه برای سلامتی شما هم مضر است. طی پژوهشی در سال ۲۰۱۴، محققان میزان بدبینی و طول تلومر را در ۹۴۰ مرد بررسی کردند. هر چه مردان بدبین تر بودند، تلومر آن ها کوتاه تر بود. در پژوهش دیگری درباره ی بدبینی و طول تلومر انجام شد، محققان پی بردند بدبینی هم در مردان و هم در زنان باعث صدمه به سلامتی و کوتاه شدن تلومر شده بود و افراد بدبینی که مبتلا به سرطان یا بیماری های قلبی بودند، سرعت رشد بیماری را در آن ها بیشتر بود و در نتیجه زودتر از دنیا رفته بودند.

 

۵- نشخوار فکری 

درگیری فکری در مورد یک اتفاق با تأمل کردن درباره ی آن متفاوت است. تأمل زمانی است که موقعیت ناخوشایندی را تحلیل می کنید تا به جواب بهتری برسید اما وقتی اتفاقی که سال ها پیش رخ داده را بارها و بارها تحلیل می کنید به آن نشخوار فکری می گویند و طبق تحقیقات این کار باعث اضطراب و افسردگی می شود. این افکار عذاب آور منجر به تولید مقدار زیادی هورمون استرس (کورتیزول) و افزایش ضربان قلب می شود. این مسأله وقتی با افسردگی همراه می شود می تواند باعث تحلیل رفتن تلومرها شود.

 

۶- سرکوب کردن احساسات 

نباید برای همیشه خود را درگیر احساسات تان کنید اما سرکوب کردن آن ها هم باعث تحلیل رفتن تلومرها می شود. طبق تحقیقات، سرکوب احساسات منفی و افکار هم منجر به کوتاه شدن تلومرها می شود. بنابراین باید سعی کنید که از احساسات منفی خود دوری کنید اما در عین حال، آن ها را سرکوب نکنید و بپذیرید.

  

۷- خیالبافی 

خیالبافی اگرچه کار بی ضرری به نظر می رسد اما طبق تحقیقات، خیالبافی شما را از زندگی و کار خود دور می کند و از احساس نارضایتی در شما حکایت دارد. این کار هم باعث تحلیل رفتن تلومرها و پیری زودرس می شود.

  

افکار منفی خود را چطور مدیریت کنیم؟ 

یوگا، مدیتیشن و انجام ورزش تأثیرات زیادی بر نگرش شما دارد. به علاوه با مراجعه به یک روان درمانگر می توانید از او برای حل مشکل خود کمک بگیرید.

  

منبع: ایران بانو

  

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.