چگونه استرس و اضطراب را کنترل کنیم؟

چگونه استرس و اضطراب را کنترل کنیم؟

 

چگونه استرس و اضطراب را کنترل کنیم؟

 

شما می‌توانید با برنامه ریزی برای روزهای آینده با افکار استرس زا مقابله کنید‎

در زندگی روزمره هر فردی ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که باعث ایجاد استرس و اضطراب گردد. در اینگونه مواقع دانستن برخی از روش‌ها می‌تواند در مبارزه با اضطراب به شما کمک کند.

در این مقاله قصد داریم ۱۵ روش آسان برای مقابله با اضطراب را بیان کنیم.

هشدار اضطراب؛چیزهایی که باید بدانید:

از لحاظ فنی ، اضطراب، دلهره از یک رویداد در آینده است. گاهی اوقات آینده را با موارد ترسناکی پیش بینی می‌کنیم که ممکن است حقیقت نداشته باشد.

در زندگی روزمره، نشانه‌های فیزیکی و روحی اضطراب می‌تواند با افزایش ضربان قلب، تمرکز ضعیف بر روی کار و مدرسه، مشکلات خواب و مشکل در برقراری ارتباط با اعضای خانواده، دوستان و همکاران باشد.

اضطراب و استرس پاسخ‌های فیزیکی و احساسی به خطر است. موارد مختلف در زندگی می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در فرد گردد. اگر فکر می‌کنید اضطراب و استرس شدیدی دارید حتما با یک متخصص مشورت نمایید.

گزینه‌های بسیار زیادی برای مدیریت نشانه‌های آن وجود دارد. اما اگر اضطراب اندکی دارید ، ۱۵ نکته زیر می‌تواند باعث ایجاد آرامش در شما شود.

خواب کافی داشته باشید:

خواب کم می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. این موضوع نه تنها بر روی سلامت فیزیکی شما تاثیر گذار است بلکه می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و استرس گردد. در برخی از مواقع، به یک چرخه معیوب تبدیل می‌شود. اغلب اضطراب به اختلال در خواب نیز منجر می‌شود.

زمانی که شما احساس اضطراب دارید، سعی کنید برنامه‌ای را برای خود تنظیم کنید و ببینید چه برنامه‌ای می‌تواند باعث کاهش اضطراب و افزایش خواب شما شود.

لبخند بزنید:

زمانی که کارها و اتفاقات روزمره زندگی بر اساس میل و توقع ما پیش نمی‌رود، بهتر است کمی لبخند بزنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که لبخند می‌تواند نشانه های اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

ذهن آشفته خود را سروسامان دهید:

آشفته بودن ذهن باعث ایجاد آشفتگی فیزیکی می‌شود. مشکلات کاری فراوان می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در فرد گردد. بنابراین بهتر است ۱۵ دقیقه زمان بگذارید و محل کار یا محل زندگی خود را مرتب کنید. سپس خود را عادت دهید که وسایل را مرتب نگه دارید. همین امر موجب می‌شود آرامش بیشتری داشته باشید.

قدردانی خود را بیان کنید:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بیان تشکر و قدردانی به کاهش اضطراب کمک می‌کند. بنابراین بیان تشکر می‌تواند نتیجه بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.

درست غذا بخورید:

اضطراب می‌تواند بدن شما را ضعیف کند. اشتهای شما تغییر پیدا می‌کند یا ممکن است به خوردن برخی از غذاها تمایل زیادی داشته باشید. اما در اینگونه موارد خوردن غذاهای صحیح و درستی که حاوی مواد مغذی همچون ویتامین B و امگا ۳ است می‌تواند بسیار موثر باشد.

مصرف کربوهیدارت‌های سبوس دار نیز بسیار عالی خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین B برای داشتن یک ذهن سالم موثر است. امگا ۳ نیز می‌تواند به کاهش نشانه‌های اضطراب و استرس کمک کند.

کربوهیدرات‌های سبوس دار نیز می‌تواند سطح سروتونین را تنظیم کند و باعث ایجاد آرامش در فرد گردد.مصرف مواد غذایی آماده نیز می‌تواند اضطراب را افزایش دهد.

تنفس خوبی داشته باشید:

یک ابزار مفید برای جلوگیری از ایجا درد، تنفس صحیح است. اینکار باعث کاهش اضطراب در فرد می‌شود. نفس کوتاه وکم عمق سطح اضطراب شما را بیشتر می‌کند و در مقابل تنفس عمیق و آگاهانه باعث کاهش اضطراب می‌شود.

اضطراب و استرس پاسخ‌های فیزیکی و احساسی به خطر است‎

تکنیک‌های مدیتیشن را یاد بگیرید:

حتما شما هم در مورد تاثیر مدیتیشن در آرامش مواردی را شنیده‌اید اما چیزی که داشنمندان دریافته‌اند این است که مدیتیشن می‌تواند مقدار ماده خاکستری در مغز را افزایش دهد و باعث ایجاد آرامش در او گردد.

مطالعات انجام شده نقش و تاثیر مثبت آن را در کنترل اضطراب، استرس و نشانه‌های آن به خوبی نشان داده است. مدیتیشن همچنین به فرد کمک می‌کند ذهن و مغز خود را به خوبی درک کند. دانستن الگوهای فکری در مغز برای ایجاد افکار مثبت بسیار عالی خواهد بود.

یک تابلوی چشم انداز آینده ایجاد کنید:

اگر فکر می‌کنید آینده و اتفاقات آن برای شما ترسناک است پس دست به کار شوید. برخی از اوقات داشتن اهداف ثابت و از پیش تعیین شده می‌تواند از نگرانی‌های موجود بکاهد. چند ساعت زمان بگذارید و یک تابلوی چشم انداز ایجاد کنید. سعی کنید در این تابلو در مورد پروژه‌ها و احتمالات موجود صحبت کنید. افرادی که نوشتن را دوست ندارند می‌توانند از نسخه های آنلاین استفاده کنند.

بازی کنید:

کودکان و حیوانات به نظر دارای توانایی ذاتی برای بازی کردن هستند. آن‌ها هیچ گونه استرسی در مورد اتفاقات پیش رو ندارند. زمانی که کار شما سخت می‌شود سعی کنید بازی و تفریح را فراموش نکنید. با یک کودک بازی کنید، از او مراقبت نمایید و سعی کنید اضطراب و استرس خود را کنار بگذارید.

ساکت باشید:

زمان‌هایی را برای خود اختصاص دهید و در آن به طور کلی سکوت نمایید. در این مدت موبایل خود را خاموش کنید، به ایمیل خود سر نزنید، تلویزیون تماشا نکنید و هیچ کاری انجام ندهید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد صدای زیاد می‌تواند سطح استرس و اضطراب فرد را بیشتر کند.

زمانی را برای نگران شدن کنار بگذارید:

زمانی که مشکلات به شما چیره می‌شوند، زمانی را برای خود اختصاص دهید. زمانی که موارد بسیار به سمت ذهن شما هجوم می‌آورند یا اینکه فکر می‌کنید قرار است اتفاق وحشتناکی رخ دهد؛ ۲۰ دقیقه به خود زمان دهید. در این مدت به تمامی موارد فکر کنید، نتایج را بررسی کنید و بعد از ۲۰ دقیقه فکر کردن را رها کنید. بعد از این مدت با دوست خود حرف بزنید و یا یک بازی دلخواه انجام دهید.

برنامه‌ریزی داشته باشید:

شما می‌توانید با برنامه ریزی برای روزهای آینده با افکار استرس زا مقابله کنید. یک برنامه ریزی دقیق یا لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه نمایید. سعی کنید کارهایی را در این لیست بگنجانید که باعث افزایش خلاقیت شما نیز می‌شود. بنابراین به جای اینکه هر روز ۱۰ دقیقه از زمان خود را برای یافتن کلیدهای خود صرف کنید، عادت کنید که آن‌ها را در یک مکان مشخص قرار دهید.

همه چیز را مثبت تصور کنید:

زمانی که با افکار استرس زا مواجه می‌شوید، صبر کنید، به موارد مثبت بیندیشید، آرام باشید و از این آرامش لذت ببرید. سعی کنید به وضعیت فعلی ذهن خود توجه نکنید. بر روی احساسات مثبت تمرکز نمایید.

مواد و بوهای آرامش بخش استشمام کنید:

سعی کنید از روغن های طبیعی آرامش بخش استفاده نمایید.ریحان، رازیانه و بابونه انتخاب‌های بسیار مناسبی هستند. این مواد به بدن شما کمک می‌کنند آرام باشد.

اجتماعی باشید:

افرادی که از حمایت‌های اجتماعی برخوردارند، استرس و اضطراب کمتری خواهند داشت. شاید به این دلیل که اجتماعی بودن تولید هورمون اکسی توسین را تحریک می‌کند.این هورمون دارای اثر ضد اضطرابی است.بنابراین زمانی که ذهنتان با موارد مختلف پر شد، سعی کنید با یک دوست صحبت کنید یا وارد گفتگو با افراد مختلف شوید.

نتیجه گیری:

در یک دنیای ایده‌آل،می‌توانیم افکاری را که تولید استرس و اضطراب می‌کنند را برای همیشه از خود دور نگه داریم. اما ما انسان هستیم و نگران بودن در مورد مسائل مختلف غیر قابل انکار است. بنابراین زمانی که احساس اضطراب می‌کنید، کارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند افکار شما را تغییر دهد و باعث آرامش ذهن و بدن شما گردد. اگر موارد ذکر شده مفید نبود حتما با یک روانشناس صحبت کنید.

منبع: majalesalamat.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.