چرا سیاست سکوت


چرا سیاست سکوت

اخبار,اخبار سیاسی,اصول گرایی

اصولگرایان استراتژی خود را در مواجهه با احمدی‌نژاد براساس «شتر دیدی ندیدی» تنظیم کرده‌اند. شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اند آن‌قدر عیان است که هم در چشم بزند، هم توی ذوق. حامیان پیشین و رسانه‌هایشان از همان روزی که احمدی‌نژاد نشست خبری پیشاانتخاباتی برگزار کرد، او را بایکوت کرده‌اند.

 

هم رسانه‌ها و هم چهره‌های اصلی و اثرگذار اصولگرا کلا در برابر نمایش بست‌نشینی احمدی‌نژاد و یارانش و همه انتقادهای تند و شگفت‌انگیزشان به قوه قضائیه سکوت کامل اختیار کرده‌اند. تا جایی که نه روزنامه کیهان و نه وطن امروز هیچ تیتری از سخنان دیروز سخنگوی قوه قضائیه را در صفحه نخست خود انتشار نداده‌اند.    ‌آن هم درحالی‌که مهم‌ترین بخش سخنان دیروز محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با احمدی‌نژاد بود. بااین‌حال اصلاح‌طلبان این رفتارشان را به رویشان می‌آورند. اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی و رسانه‌ای می‌گویند همه آنچه را این روزها از نگاه برخی اصولگرایان عیب و نقد احمدی‌نژاد محسوب می‌شود، در همه آن هشت سال به اشکال مختلف فریاد زدند اما وادار به سکوت شدند. همان هشت‌سالی که نقد دولت پیشین عیبی نابخشودنی بود و منتقدان مورد حمله و هجمه قرار می‌گرفتند.  مثلا فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفته است: «وقتی نامه احمدی‌نژاد را می‌خوانی، گویی یک منجی حرف می‌زند، اصلا نمی‌شود باور کرد این همان کسی است که یک کشور ورشکسته تحویل داده که آثارش با سال‌ها تلاش هم از بین نمی‌رود». عباس عبدی هم گفته است: «هنگامی که پاسخ‌های منتظری و اژه‌ای به احمدی‌نژاد را می‌خوانیم حس می‌کنیم احمدی‌نژاد به خودش پاسخ داده است».

 

علی مطهری هم پیشنهاد کرده که رئیس سابق دولت را علنی محاکمه کنند. این نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه تمایلی ندارم در مورد احمدی‌نژاد و رفتارهای او صحبت کنم، گفته است: «بهترین راه این بود که همان ابتدا، وقتی اتهامات آقای احمدی‌نژاد مطرح شد، قوه ‌قضائیه ایشان را به صورت علنی محاکمه می‌کرد تا هم قوه ‌قضائیه حرف‌هایش را بزند هم ایشان. امروز هم دیر نشده است و می‌توانند دادگاهی علنی تشکیل دهند و به اظهارات احمدی‎نژاد پاسخ دهند و مردم هم به داوری بنشینند. لازم است به جای اینکه در فضای مجازی به هم پاسخ دهند، دادگاهی علنی برگزار شود و همه حرف‌هایشان را بزنند». حسام‌الدین آشنا، معاون فرهنگی رئیس‌جمهوری هم در یادداشتی کنایه‌آمیز به مرور رفتار جریان اصولگرایی با محمود احمدی‌نژاد در مقاطع مختلف پرداخت. به گزارش ایسنا در این یادداشت آشنا آمده است: «یکی از تفاوت‌های «ما» و «آنها» در این است که برخی از «ما»، «او» را در ۸۲، بسیاری در ۸۴ و همه در ۸۸ شناختیم و نفی کردیم، ولی هیچ‌یک از «آنها»، «او» را در ۸۴، ۸۶ و ۸۸ نشناختند یا نفی نکردند؛ بسیاری از «آنها» از ۹۲ نقد «او» را قدح نظام و برخی هم تا ۹۶ «او» را ابزاری برای ایجاد توازن می‌دانستند».

 

چه کسانی او را به عرش بردند؟ 

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید هم گفته است: «اخیرا در جلسه مجمع قبل از دستور جلسه یکی از دوستان تذکری داد اما احمدی‌نژاد پاسخی نداد. دادستان کل مطرح کردند که آقای احمدی‌نژاد تخلفاتی داشته اما سؤال این است که چرا برخورد نشده است، به نظر من رسانه‌ای‌کردن خیلی از این مسائل صلاح نیست. همین فردی که همه مردم را خس و خاشاک می‌گفت، در جایی عقب‌نشینی هم کرد. در مورد این مسئله ما مخالف رسانه‌ای‌شدن این تیپ مسائل هستیم آن هم مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است اما دوستانی که یک زمانی میدان را باز کردند، باید منتظر این زمان‌ها می‌بودند لذا معتقدم باید هرچه‌زودتر تمام شود و ما به شرایط خاص کشور و منطقه توجه کنیم. کسانی که ایشان را به عرش خدا بردند، چه شد که سکوت کرده‌اند، زمانی چه تعاریفی می‌کردند، اکنون موظف‌اند پاسخ‌گو باشند».

 

مصطفی کواکبیان هم دیروز گفته است: «به‌هرحال برادران لاریجانی که امروز وارد عرصه نشده‌اند؛ آنها پنج سال پیش و قبل از آن هم حضور داشتند؛ چرا احمدی‌نژاد آن زمان نسبت به عملکرد دستگاه قضائی ساکت بود. آن زمان که سعید مرتضوی برای محدودکردن روزنامه‌ها نیمه‌شب به منزل ما زنگ می‌زد، آقای احمدی‌نژاد طرفدار آزادی نبود. واقعا چه اتفاقی افتاده که آزادی‌خواهی احمدی‌نژاد گل کرده است. اتفاقا در این رابطه با یکی از دوستان صحبت می‌کردم که می‌گفت علت عدم برخورد این است که به‌‌هرحال آقای احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما مگر عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اعضا مصونیت قضائی به همراه می‌آورد.

 

واقعیت این است که اسناد مستدل بسیاری در رابطه با تخلفات عدیده مالی احمدی‌نژاد و اطرافیانش وجود دارد و شخصا نمی‌دانم علت تساهل و تسامح قوه‌ قضائیه با احمدی‌نژاد چیست! مسئله این است که اگر همین اقدام از سوی اصلاح‌طلبان انجام می‌شد، برخی از اصولگرایان گوش فلک را کَر می‌کردند که اصلاح‌طلبان دست به ساختارشکنی زده و به تأسی از دوران مشروطیت که نظام قاجار سر کار بود و منتقدان در حرم شاه‌عبدالعظیم بست می‌نشستند، این کار را انجام می‌دهند. به هر حال سکوت اصولگرایان نسبت به این اقدامات احمدی‌نژاد قابل‌تأمل است و گویا به این دلیل که دل خوشی از دولت فعلی ندارند، نسبت به تمام مسائلی که خودشان هم می‌دانند اقداماتی نادرست است، سکوت می‌کنند».

 

چرا  احمدی‌نژاد می‌خندد؟ 

دیروز نادر قاضی‌پور نماینده اصولگرای ارومیه هم گفت: «شاه‌عبدالعظیم محلی مقدس است، هرچند برخی افرادی که دیروز می‌گفتند با صاحب‌الزمان ارتباط داریم، الان به شاه‌عبدالعظیم پناهنده شده‌اند». دیروز سایت اعتمادآنلاین درباره تصویری که از خندیدن محمود احمدی‌نژاد در جلسه شنبه گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد، نوشت: «لحظه واکنش او به سؤال و اعتراض احمد توکلی بوده است. داستان از این قرار است که احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه گذشته مجمع تشخیص به محمود احمدی‌نژاد معترض می‌شود و از او می‌پرسد که شما به چه دلیلی دو قوه نظام را زیر سؤال بردید که احمدی‌نژاد با لبخند می‌گوید جلسه را ادامه دهید».

 

شرق

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.