چرا برخی مربیان کروات فقط در فوتبال ایران بازار کار دارند؟


چرا برخی مربیان کروات فقط در فوتبال ایران بازار کار دارند؟

  اخبارورزشی ,خبرهای ورزشی,مربیان کروات

بررسی حضور برخی مربیان کروات در فوتبال ایران نشان می‌دهد که این مربیان در سالها فعالیت‌شان نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری کسب کنند اما همچنان در بین تیم‌ها خواهان دارند!

به گزارش مهر، دراگان اسکوچیچ مربی ۴۹ ساله کروات که نام و چهره‌ای آشنا در فوتبال ایران دارد، با پذیرفتن هدایت خونه به خونه جای جواد نکونام را در این تیم گرفت تا تعداد کروات‌های نیمکت نشین در لیگ دسته اول به دو نفر برسد. 

 

اسکوچیچ پیش از این هدایت تیم‌های فوتبال فولاد خوزستان و ملوان انزلی را در ایران بر عهده داشت. اما جالب اینجاست که طی سال‌های اخیر او آلترناتیو بسیاری از مربیان لیگ برتری بوده و بارها از او به عنوان گزینه‌ای بسیار جدی برای پذیرفتن هدایت استقلال یاد شده بود. اتفاقی که البته هرگز نیفتاد. 

 

این مربی کروات با تیم ملوان وارد فوتبال ایران شد و بعد از یک فصل تقریبا خوب با ملوان در سال ۹۳ با قراردادی دو ساله جای حسین فرکی را در فولاد گرفت تا از عنوان قهرمانی این تیم در لیگ برتر دفاع کند. هرچند اسکوچیچ نتوانست قهرمانی فولاد را تکرار کند، اما عملکرد او غیر قابل قبول هم نبود و در حالی که یک فصل دیگر با فولاد قرارداد داشت، به طرز عجیبی خواهان فسخ قراردادش با این تیم شد تا برای اولین بار از او باعنوان گزینه هدایت استقلال یاد شود.

 

این آخرین حضور اسکوچیچ در فوتبال ایران بود و گرچه در تمام این سالها همواره نام او در فوتبال ایران مطرح بود، اما عملا هرگز روی نیمکت هیچ تیمی ننشست تا شب گذشته که سر از خونه به خونه در لیگ یک در آورد.

 

نکته جالب در خصوص اسکوچیچ این است بعد از فسخ یک طرفه با فولاد که بنا به درخواست خودش صورت گرفت در سال ۹۴ تاکنون نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کشور دیگری فعالیت مربیگری نداشت و چه بسا اگر به خونه به خونه در لیگ یک نمی‌پیوست، همچنان دور از فضای مربیگری بود.

 

لوکا بوناچیچ یکی دیگر از کروات‌های نام آشنا در فوتبال ایران است. این مربی ۱۴ سال پیش برای اولین بار با فولاد خوزستان وارد فوتبال ایران شد و در این ۱۴ سال گذشته نشستن روی نیمکت تیم‌های ایرانی زیادی را تجربه کرد. فولاد خوزستان، استقلال اهواز، سپاهان، مس کرمان و ذوب آهن تیم هایی بودند که بوناچیچ در این سالها هدایت آنها را تجربه کرد. بوناچیچ در بعضی از این تیم‌ها مثل فولاد، مس کرمان و گسترش بیشتر از یک مقطع فعالیت داشت. شاید اوج موفقیت او در فوتبال ایران با تیم سپاهان بود.

 

بوناچیچ از سال ۲۰۰۳ که وارد فوتبال ایران شد، اغلب هدایت تیم‌های ایرانی را عهده دار بود و خیلی کم دیده شد که در جایی غیر از ایران فعالیت مربیگری داشته باشد. هایدوک اشپیلت، النصر، الشحانیه و الاهلی تیم هایی بوند که بوناچیچ لابلای حضور در ایران در مقاطع کوتاهی هدایت آنها را بر عهده داشت. بوناچیچ بیشتر فعالیت مربیگری‌اش در ۱۴ سال گذشته را در فوتبال ایران پشت سر گذاشته است.

 

در دو دهه اخیر کروات‌های زیادی در فوتبال ایران بعنوان مربی حضور داشتند که یکی از نام آشنا ترین آنها بی‌تردید وینگو بگوویچ است. بگوویچ ۶۹ ساله سبقه عجیبی در فوتبال ایران دارد و می‌توان او را پرکارترین مربی در فوتبال ایران در همه سالهای اخیر دانست. آنقدر که بگوویچ در همه این سالها در فوتبال ایران فعالیت کرده هیچ مربی ایرانی و خارجی فعالیت نداشته است. 

 

این پیرمرد کروات برای اولین بار در سال ۷۸ و با تیم فولاد وارد فوتبال ایران شد و حضور وی در فوتبال ایران تاکنون بلا وقفه ادامه دارد تا وی سابقه حدود ۱۸ سال حضور در فوتبال ایران را در کارنامه داشته باشد و از این حیث صاحب یک رکورد جالب توجه شده باشد.

 

بگوویچ در تمام این دوران تنها یک فصل خارج از ایران فعالیت کرد و آن هم به حضور وی در تیم الوصل امارات در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ باز می‌گردد. بگوویچ به جز ایران تنها در دو مقطع کوتاه در دو کشور دیگر فعالیت مربیگری داشته. او به جز الوصل امارات تنها در یک مقطع در تیم پی.ان.کی. اشپیلت کرواسی بعنوان سرمربی کار کرده است. 

 

وینگو در تیم‌های فولاد خوزستان، پرسپولیس، پگاه گیلان، پاس همدان، آلومینیوم هرمزگان، پاس همدان، مس رفسنجان، مس کرمان و گل گهر سیرجان فعالیت مربیگری داشته است. وی در تیم پرسپولیس در دو مقطع روی نیمکت نشسته که یک مقطع آن سرمربی تیم بوده و در مقطع دوم بعنوان دستیار یحیی گل محمدی فعالیت داشته است.

 

بگوویچ در تیم پاس همدان هم در دو مقطع فعالیت داشته که یکبار در لیگ برتر و یکبار هم در لیگ دسته اول با ان همکاری داشته است. وی همچنین یکبار هم بعنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد که از راهیابی به مسابقات المپیک ۲۰۰۸ باز ماند.

 

این آمارها نشان می‌دهد بعضی مربیان خارجی بازار کارشان فقط در ایران است و خارج از ایران بازار کار مناسبی ندارند. بعنوان مثال همین  اسکوچیچ از زمانی که خود خواسته قراردادش را با فولاد فسخ کرد تا امروز نتوانست به هیچ تیمی بپیوندد تا این که دوباره به ایران بازگشت.

 

خونه به خونه در لیگ دسته اول با جواد نکونام پیشرفت خوبی داشت و در حال حاضر نیز با ۳۲ امتیاز بعد از نفت مسجد سلیمان، بادران و نساجی در رده چهارم جدول قرار دارد و از شانس خوبی برای صعود برخوردار است. این تیم همچنین تا مرحله نیمه نهایی جام حذفی هم بالا آمد و حتی برای قهرمانی در این جام هم خود را بدون شانس نمی‌بیند.

 

باید دید راهی را که نکونام با این تیم در پیش گرفت اسکوچیچ چطور ادامه داده و آیا این تیم متمول لیگ یکی را به سر منزل مقصود می‌رساند یا نه. 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.