چاپ ۳بعدی میکروساختارها با کمک فیبرهای نوری فوق باریک


چاپ ۳بعدی میکروساختارها با کمک فیبرهای نوری فوق باریک

  اخبار علمی ,خبرهای  علمی,چاپ سه‌بعدی لیزری

محققان برای اولین‌بار نشان دادند که با کمک چاپ سه‌بعدی لیزری می‌توان از فیبر نوری به باریکی موی انسان برای ایجاد ساختارهای میکروسکوپی استفاده کرد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، از این روش خلاقانه می‌توان برای ساخت ساختارهای زیستی که مستقیما در داخل بافت بدن به کار می‌روند، استفاده کرد. این قابلیت در کنار آندوسکوپی راه‌های جدیدی برای ترمیم آسیب‌های بافتی پیش روی محققان قرار می‌دهد.

 

سرپرست این گروه تحقیقاتی، پل دلروت از موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوییس می‌گوید: توسعه بیشتر این روش منجر به ساخت ابزارهای اندوسکوپی در مقیاس میکرو می‌شود که در جراحی ارزش بسیار زیادی دارند.

 

وی می‌افزاید: این ابزارها یک روز برای چاپ ساختارهای سه‌بعدی میکرو یا نانومقیاس به کار می‌روند. این ابزارها، اتصال و رشد سلول‌ها را تسهیل و بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

 

محققان نشان داده‌اند که با این روش می‌توان میکروساختارهایی با قدرت تفکیک چاپ  1.0 میکرون و ارتفاع ۲۱٫۵ میکرون ساخت. هرچند این میکروساختارها بر روی اسلایدهای میکروسکوپی ساخته شده‌اند، اما می‌توان از این روش برای مطالعه نحوه تعامل سلول‌ها با میکروساختارهای مختلف در مدل‌های حیوانی استفاده کرد و از نتایج این تحقیق برای چاپ اندوسکوپی در انسان‌ها بهره برد.

 

محققان به دنبال ساخت فوتوپلیمرهای زیست‌سازگار و ایجاد یک سیستم انتقال فوتوپلیمر فشرده هستند که قبل از اینکه از این روش در نمونه‌های انسانی استفاده شود، ضروری است. برای این منظور لازم است به سرعت اسکن بالاتری هم دست پیدا کنند. البته در مواردی که اندازه دستگاه مهم نیست می‌توان با استفاده از اندوسکوپ‌های اقتصادی به جای فیبرهای فوق نازک، بر این محدودیت غلبه کرد. 

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.