پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو

پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو

پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو

اخبار,اخبار سیاسی,سید محمد خاتمی

سید محمد خاتمی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو پیامی صادر کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، سید محمد خاتمی به مناسبت ۱۶آذر پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

 

*شانزده آذر را باید در متن حرکت ملت ایران که از ۲ قرن پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد دید و فهمید و تحلیل کرد نه به عنوان حادثه ای جدا و بی ارتباط با دیگر حوادث و رویداد هایی که در این دوران بوده است.

 

*شانزده آذر از سوی دیگر نسبیتی دارد با دانشگاه و دانشجو و نیز نقشی که دانشگاه به ویژه دانشجوی متعهد که قلب تپنده ملت است در این فرایند دارد.

 

*و بالاخره شانزده آذر با آمریکا و سیاست های توسعه طلبانه و دخالت جویانش در کشور مناسبت دارد و این نسبت با روی کار آمدن باند ماجراجو و خطرناک نه تنها برای ما که برای جهان حساسیت پیدا کرده است

 

*(ملت) امریست متحدث و متعلق به دوره جدید تاریخ بشری ولی مردم و کشور عزیز ایران از ده ها قرن پیش وجود داشته است قبض و بسط سرنوشت ملت و کشور ما به خصوص در دوران اخیر سبب فراز و فرود فراوان در تاریخ شده است و آن را بارور تر و پر ژرفا تر کرده است و در همه حال ایران، ایران بوده است و ایرانی ایرانی. و چه بخواهیم و چه نخواهیم به عنوان ملت ده ها سال است که در تاریخ حضور خود را در تاریخ اعلام کرده. 

 

*قوم های مختلف با گویش ها ، منش ها، انگاره ها و انگیزه های متفاوت اما دارای سرزمین های مشترک و منافع مشترک در صورت ملّت یگانه شده ایم و رنگین کمان زیبایی به نام ملت ایران در تاریخ خودنمایی کرده و می کند.

 

*این ملت در فرایند رشد تاریخی خود به اجماع خواستار رهایی از استبداد وابستگی به اجانب و عقب ماندگی و بی عدالتی بوده و هست. و از یاد نبریم که مایه فرهنگ ایرانی ، دینی است و اسلام عزیز این مایه را درخشان تر و دلپذیر تر کرده است و در چهارده قرن اخیر بیشترین تاثیر و نفوذ را در متن جامعه ما داشته است.

 

*و حتی آنان که به آیینی دیگری غیر از اسلام دلبستگی داشته است از اسلام به عنوان مایه فرهنگ متاثر بوده اند . به خصوص که به لحاظ فرهنگی و نه ضرورتا سیاسی اسلام آنگونه که در ایران رواج داشته است هیچگاه در صدد نفی گرایش های دیگر نبوده و نوعی همزیستی مسالمت آمیز را توصیه کرده است.

 

*در مشروطیت ملت به رسمیت شناخته شد و انقلاب باشکوه اسلامی نیز که پیشنهادش جمهوری اسلامی بود نظام نوپا را بر پایه خواست و اراده ملت استوار کرد و علل قاعده اگر جمهوریست باید همه اجزا این ملت را شهروندانی به حساب آورد که از حقوق و نیز مسئولیت های شهروندی برخوردار اند.

 


کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.