پیاده‌روی و دوچرخه ثابت مناسب‌ترین ورزش برای زنان باردار

 

پیاده‌روی و دوچرخه ثابت مناسب‌ترین ورزش برای زنان باردار

 

بهتر است زنان باردار پیاده‌روی، دوچرخه ثابت و یا شنا را در برنامه روزانه خود قرار دهند

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان معتقد است: با توجه به فواید ورزش و تاثیر تمرینات منظم بر روی سلامت مادر و جنین، بهتر است زنان باردار هفته‌ای ۳ تا ۵ بار به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، دوچرخه ثابت و یا شنا را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: امروزه با توجه به فواید ورزش و تاثیر مثبت تمرینات منظم بر روی سلامت مادر و جنین توصیه می‌شود تمام مادران بارداری که طبق تشخیص پزشک منعی برای انجام ورزش ندارند، قبل، حین و پس از بارداری تمرینات ورزشی منظم را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

وی گفت: پیشگیری و کنترل دیابت بارداری، پیشگیری از فشار خون بارداری، حفظ آمادگی قلبی عروقی مادر و کمک به حفظ وزن مناسب مادر، پیشگیری و کاهش علائم افسردگی پس از زایمان، کاهش عوارض زایمان، کاهش کمردردهای دوران بارداری و….. از تاثیرات مثبت انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری است. البته برای تعیین شدت و میزان ورزش در این دوران حتما با پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص طب ورزش مشورت  کنید. زیرا شدت، نوع و مدت ورزش به عوامل زیادی از جمله آمادگی بدنی، سن فرد، سن بارداری، عوارض بارداری و… بستگی دارد. البته توصیه می‌شود زنان باردار هفته‌ای ۳ تا ۵ بار به مدت ١۵ تا٣٠ دقیقه فعالیت ورزشی هوازی همچون پیاده روی، دوچرخه ثابت و یا شنا را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شدت ورزش بهتر است به طور دقیق برای هر فرد توسط پزشک تعیین شود ولی به طور کلی ورزشی که ضربان قلب را به ۷۰ درصد حد اکثر ضربان قلب برساند، کافی است.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان افزود: زنان بازداری که دچار کم خونی، سابقه بیماری قلبی، ریوی، صرع کنترل نشده، پر کاری تیرویید درمان نشده، دیابت نوع ١ کنترل نشده، فشار خون کنترل نشده، چاقی یا لاغری شدید، زایمان زودرس، حاملگی چند قلو، فشار خون بارداری و… دارند از انجام فعالیت‌های ورزشی در این دوران پرهیز کنند.

وی در پایان اظهار کرد: دوچرخه سواری اگرچه ورزش هوازی است ولی برای حاملگی مناسب نیست. زنان باردار بهتر است روی سطح صاف ورزش کنند و آب و مایعات به اندازه کافی بنوشند. همچنین بعد از سه ماه اول از ورزش‌هایی که به پشت خوابیده انجام می‌شود، پرهیز کنند و اگر در حین ورزش دچار عدم تعادل، تنگی نفس و درد شکم شدند، ورزش را قطع کنند.

منبع: isna.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *