پاکسازی تاریخچه ترمینال

 

پاکسازی تاریخچه ترمینال

 

ترمینال سیستم عامل مک, تاریخچه ترمینال

تاریخچه فرمان‌های وارد شده در ترمینال سیستم‌عامل مک 

یکی از کلیدهای میانبر پر کاربرد در ابزار ترمینال سیستم‌عامل مک و لینوکس، کلید جهت‌نما به سمت بالاست.

هنگامی که این کلید را فشار می‌دهید آخرین فرمان تایپ شده در ترمینال به‌طور خودکار تایپ می‌شود و با هر مرتبه فشار مجدد این کلید، فرمان پیش از آن نمایش داده می‌شود. این عملیات را می‌توانید آن‌قدر تکرار کنید تا فرمان‌هایی که در روزهای پیش، هفته‌های پیش و حتی ماه گذشته در ترمینال ثبت کرده‌اید نیز برای شما نمایش داده شود و بتوانید مجدد از آنها استفاده کنید.

در نگاه اول پشتیبانی از این قابلیت (تاریخچه فرمان‌های وارد شده در ترمینال) مفید است و کاربران را قادر می‌کند بدون نیاز به تایپ مجدد فرمان‌های موردنظر خود از آنها استفاده کنند، اما همین کاربرد به‌ظاهر مفید می‌تواند مشکلات امنیتی بسیاری را نیز به همراه داشته باشد، چرا که هر کاربر دیگری نیز می‌تواند با تکرار فرمان‌های وارد شده، به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل دسترسی یافته و حتی فعالیت‌های خرابکارانه‌ای را نیز روی سیستم داشته باشد.

اگر می‌خواهید جلوی این فعالیت‌های خرابکارانه را بگیرید باید تاریخچه ترمینال را مدیریت کنید. مدیریت این تاریخچه نیز براحتی و به چند روش‌ امکان‌پذیر است:

تاریخچه فعالیت فعلی

اگر قصد دارید فقط تاریخچه فرمان‌های وارد شده مربوط به اجرای فعلی ابزار ترمینال را حذف کنید کافی است فرمان history –c را در ترمینال وارد کرده و اجرا کنید.

با اجرای این فرمان هیچ ردی از فرمان‌های وارد شده در تاریخچه فرمان‌ها ثبت نمی‌شود، اما توجه داشته باشید این فرمان به پاکسازی اطلاعات موجود در تاریخچه همه فعالیت‌ها منجر نشده و فقط به اجرای فعلی ابزار ترمینال شما محدود می‌شود.

تاریخچه کل فعالیت‌ها

برای پاکسازی تاریخچه فرمان‌های ثبت شده مربوط به کل اجراهای ابزار ترمینال کافی است فرمان rm ~/.bash_history را در این ابزار وارد کنید.

با اجرای این فرمان کل تاریخچه ترمینال از جمله تاریخچه مربوط به اجرای فعلی نرم‌افزار حذف می‌شود.

منبع:jamejamonline.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.