پاورپوینت کامل و جامع با عنوان ترکیبات آلی قلع در ۳۳ اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان ترکیبات آلی قلع در ۳۳ اسلاید

پاورپوینت-کامل-و-جامع-با-عنوان-ترکیبات-آلی-قلع-در-33-اسلاید

قلع یا اَرزیز عنصری است شیمیایی با علامت اختصاری Sn و با شماره ۵۰ در جدول اتمی. این فلز نقره‌ای رنگ خاصیت چکش خواری خوبی دارد و به سادگی اکسید نمی‌شود و در برابر خوردگی مقاوم است. قلع در بسیاری از هم‌جوشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مقاومت خوب این فلز نسبت به زنگ‌زدگی و فرسایش باعث شده تا از آن به عنوان روکشی برای فلزات دیگر برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده شود، از جمله قلع‌اندود کردن ظروف مسی و به خاطر جلوگیری از زنگ زدن مس و ورود اکسید سمی مس در غذا از قدیم‌الایام رواج داشته‌است.برنز (مفرغ) نخستین آلیاژ قلع است که حدود ۵ هزار سال پیش از ترکیب مس و قلع ساخته شد و آغازگر دورانی به نام عصر برنز در تاریخ بشر شد. مسوار یکی از آلیاژهای قلع است که از عصر برنز تا قرن بیستم برای ساخت ظروف و صفحات تخت و مسطح از آن استفاده می‌شد. قلع بیش از ۸۵ درصد حجم مسوار را تشکیل داده و بقیه از مس، سرب یا سرمه تشکیل می‌شود. یکی از آلیاژهای دیگر قلع که به عنوان لحیماستفاده می‌شود از ترکیب بیش از ۶۰ درصد قلع و بقیه سرب تشکیل می‌شود. همچنین بخش عمده‌ای از مصرف قلع نیز برای روکش کردن فولادبه منظور جلوگیری از زنگ زدن است. سمیت پائین قلع باعث می‌شود تا ظروف فلزی با روکش قلع برای نگهداری مواد غذایی استفاده فراوانی داشته باشند.
قلع فلزی است چکش خوار، قابل انعطاف، شدیداً بلورین وسفید نقره‌ای که ساختار بلوری آن هنگام خم شدن قطعه‌ای از قلع صدای خاصی ایجاد می‌کند (علت آن شکست بلورها است). این فلز دربرابر فرسایش ناشی از آب تقطیر شده دریا و آب لوله‌کشی مقاومت می‌کند اما بوسیله اسیدهای قوی و موادقلیایی و نمکهای اسیدی مورد حمله قرار می‌گیرد. هنگامیکه اکسیژن به صورت محلول است قلع به عنوان کاتالیزور عمل کرده و واکنشهای شیمیایی را تسریع می‌کند. درصورتی‌که آن را درحضور آزمایش‌های مربوط به هوا حرارت دهند Sn۲ حاصل می‌شود. Sn۲ اسید ضعیفی بوده و با اکسیدهای بازی تولید نمکهای قلع می‌کند. قلع را می‌توان به مقدار زیادی جلا داد و به عنوان پوشش سایر مواد جهت ممانعت از فرسودگی یا واکنشهای شیمیایی دیگرمورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز مستقیماً با کلر و اکسیژن ترکیب می‌شود و و جایگزین هیدروژن اسیدهای رقیق می‌گردد. قلع در دماهای معمولی انعطاف‌پذیر است اما در صورتی‌که گرم شود شکننده می‌شود.
شیمی آلی قلع(به انگلیسی: Organotin chemistry) شاخه‌ای از علم شیمی آلی فلزی است که به بررسی ترکیبات آلی قلع که در آن یک اتم قلع با یک شاخه کربنی پیوند کووالانسی دارد،می‌پردازد.نخستین ترکیب آلی قلع در سال ۱۸۴۹ میلادی توسط ادوارد فرانکلند شیمیدان انگلیسی، کشف شد.این ترکیب، دی اتیل تین دی یدید بود.یکی از کاربردهای این ترکیبات استفاده به عنوان عامل ضد اورگانیسم و ضد خزه است.
فهرست مطالب:
مقدمه
خصوصیات فیزیکی و شیمیایی قلع
مسمومیت با قلع
اثرات دراز مدت
سنتز استانن های آلی
واکنش های تشکیل پیوند C-C
واکنش های آلیل استانن ها
واکنش های آلیل هالواستانن ها
واکنش های شامل انتقال فلز
دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.