پاورپوینت کامل و جامع با عنوان ترکیبات آلی سیلیسیم در ۴۹ اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان ترکیبات آلی سیلیسیم در ۴۹ اسلاید

پاورپوینت-کامل-و-جامع-با-عنوان-ترکیبات-آلی-سیلیسیم-در-49-اسلاید

سیلیسیم (به انگلیسی: Silicon) (با سیلیس که دی‌اکسید سیلیسیم است اشتباه نشود) با نماد Si عنصری شیمیایی از خانوادهٔ شبه فلزها است که در گروه چهارم و دورهٔ سوم جدول تناوبی (استاندارد) عنصرها جای دارد. عدد اتمی این عنصر ۱۴ است و چهار الکترون در لایهٔ ظرفیت دارد. جرم اتمی سیلیسیم ۲۸٫۰۸۶ است و دارای سه ایزوتوپ پایدار می‌باشد. واکنش پذیری این عنصر کمتر از کربن نافلز هم گروه و بالاسری خود است ولی واکنش پذیری آن از ژرمانیم شبه فلز پایین دستی اش بیشتر است. ستیز بر سر ویژگی‌های سیلیسیم به روزهای نخست که آن را پیدا کردند بازمی‌گردد. نخستین بار سیلیسیم در سال ۱۸۲۴ به صورت پالوده (خالص) فراوری شد. نام آن از واژهٔ لاتین silicisسیلیس به معنی سنگ چخماق گرفته شده‌است و -ium که در انتهای آن گذاشته شده برای اشاره به ویژگی‌های فلزی آن است، پسوندی که در بسیاری زبان‌های غیر انگلیسی کاربرد دارد. البته نامی که در انگلیسی برای آن بکار می‌رود Silicon است که برای همانندی با دیگرنافلزها مانند کربن برگزیده شده‌است. این تغییر نام در سال ۱۸۳۵ پیشنهاد شد.
سیلیسیم از دید فراوانی برپایهٔ جرم، هشتمین عنصر فراوان در جهان است. البته به سختی می‌توان آن را به صورت خالص و آزاد در طبیعت پیدا کرد. سیلیسیم را بیشتر می‌توان در گرد و غبار، ماسه، سیارک‌ها و سیاره‌ها و در قالب سیلیسیم دی اکسید یا سیلیکات‌ها پیدا کرد. بیش از ۹۰٪ پوستهٔ زمین از کانی‌های سیلیکات ساخته شده‌است به همین دلیل سیلیس پس از اکسیژن فراوان‌ترین ماده در پوستهٔ زمین است (نزدیک به ۲۸٪ بر پایهٔ جرم)
ترکیباتی آلی سیلیسیم یا ترکیبات اورگانوسیلیکون(به انگلیسی: Organosilicon)، شامل پیوندهای کربن-سیلیکون هستند. شیمی اورگانوسیلیکون، علمی متناظر است که به جستجوی خواص و واکنش‌پذیری آنها می‌پردازد. اکثر ترکیبات اورگانوسیلیکون، شبیه دیگر ترکیبات عادی آلی هستند، یعنی دارای ویژگی‌های بی‌رنگ بودن، قابل‌اشتعال‌بودن، آب‌هراس‌بودن و پایداری هستند. اولین ترکیب اورگانوسیلیکون، تترااتیل‌سیلان، در سال۱۸۶۳ میلادی توسط چارلز فریدل و جیمز کرافتس از واکنش‌پذیری تتراکلرید سیلیسیم و دی‌اتیل‌روی کشف شد.
ترکیب کربن-سیلیکون‌ای سیلیسیم کاربید، ترکیبی غیرآلی است. از ترکیبات اورگانوسیلیکون، می‌توان در ساخت وسایل درزگیری و بتونه‌کاری، کالک (نوعی درزگیر)، چسب‌ها و روکش‌های سیلیکونی استفاده می‌شود.
فهرست مطالب:
مقدمه
خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر سیلیسیم
مقایسه قدرت پیوند آنالوگ های کربن و سیلسیم بر حسب کیلوژول بر مول
سنتز ترکیبات آلی سیلان
دو روش معمول سنتز سیلان های آلی
واکنش های تشکیل پیوند C-C
واکنش های افزایشی با آلدهید ها و کتون ها
مزیت کیلیت شدن
واکنش با یون های ایمینیوم
واکنش های آسیلاسیون
واکنش های افزایشی کنجوگه
دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.