پاورپوینت “مطالعات مورد – شاهدی” ۲۲ اسلاید

مطالعات مورد – شاهدی

۱- یک مطالعه مورد ـ شاهدی را تشخیص داده و طراحی نماید.

۲- نقاط قوّت و ضعف یک مطالعه مورد ـ شاهدی را تشخیص داده و تشریح کند.

ساختار
نقاط قوّت مطالعه‌ های مورد ـ شاهدی 
انتخاب شاهدها(پاشنه آشیل)
آیا لازم است مورد ها و شاهد ها همسان شوند؟
تورش های مطالعه مورد شاهدی
مقایسه مورد شاهدی و کوهورت
گزینش از بین طرح‌ های مشاهده ای 

و…

مطالعات مورد ـ شاهدی عموما گذشته‌نگر هستند. آن‌ ها گروهی از افراد بیمار و گروهی دیگر از افراد غیربیمار را مشخص می کنند، سپس به گذشته آن‌ ها نگاه می کنند تا اختلاف در متغیر های مستقل را که ممکن است توضیح دهند چرا موارد، بیمار شده و شاهد ها نشده اند پیدا کنند.

مطالعه‌ های مورد ـ شاهدی مطالعه‌ های اپیدمیولوژی هستند تا عوامل خطربیماری‌ ها را شناسایی نماید. بنابراین، بطور سنتی برای تعیین وضع موردـ شاهدی از وجود با عدم وجود بیماری استفاده می شود. به این دلیل و بخاطرراحت تر نمودن بحث، اغلب به بیماران “مورد” می گوییم.

بامطالعه‌ های مورد ـ شاهدی نمی توان بروز یا شیوع یک بیماری را برآورد کرد، زیرا نسبت افراد تحت مطالعه که مبتلا به بیماری هستند بجای نسبت آن‌ ها در جمعیت، بوسیله اینکه پژوهشگر چه تعداد موارد و چه تعداد شاهد برای نمونه انتخاب کرده، تعیین می شود.

آنچه مطالعه‌ های مورد ـ شاهدی انجام می دهند این است که قدری اطلاعات توصیفی در مورد ویژگی‌ های موارد فراهم می کنند و مهمتر اینکه برآوردی از قدرت ارتباط بین هر یک از متغیر های مستقل و وجود یا فقدان بیماری فراهم می کنند. این برآورد ها به شکل نسبت شانس است که اگر شیوع بیماری خیلی زیاد نباشد خطر نسبی را تخمین می زند.

و………

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.