پارک ملی «گونونگ گادینگ» در مالزی و تماشای یکی از بزرگ ترین گل های دنیا


پارک ملی «گونونگ گادینگ» در مالزی و تماشای یکی از بزرگ ترین گل های دنیا

 مالزی پارک های ملی زیادی دارد که یکی از آن ها، پارک ملی گونونگ گادینگ است
 
   

پارک ملی گونونگ گادینگ (Gunung Gading National Park) در مالزی
مالزی پارک های ملی زیادی دارد که یکی از آن ها، پارک ملی گونونگ گادینگ (Gunung Gading National Park) است، پارکی که وجود مسیرهای طبیعت گردی، آبشارهای چشم نواز، قله ای تماشایی و از همه مهمتر گل کمیاب رافلزیا آن را به یکی از جذاب ترین پارک های ملی مالزی تبدیل کرده است.

پارک ملی «گونونگ گادینگ» زیستگاه رافلزیا، بزرگ ترین گل دنیاست گلی که رشد قطر آن حتی به بیش از یک متر هم می رسد. این گل هیچ فصل مشخصی ندارد اما در فصل های بارانی بیشتر گل می دهد. برای بزرگ شدن این گل ۹ ماه زمان لازم است، پس از آن گل دهی ۴ تا ۵ روز طول می کشد و بعد از این مدت گل ها می میرند. از آنجایی که این گل کمیاب است و دوره گل دهی کوتاهی دارد برای تماشای آن باید زمان مناسب را در نظر بگیرید. می توانید زمان گل دهی این گیاه را از کارکنان پارک بپرسید چون معمولا آن ها اطلاعات خوبی درباره این گل دارند. با اینکه این گل ها در تمام روزهای سال شکوفه می دهند اما آبان، آذر و دی بهترین ماه برای تماشای آن هاست.

دیدن یک گل رافلزیا که به طور کامل باز شده جذاب ترین جاذبه این پارک ملی است اما با این حال این پارک و منطقه لوندا جاذبه های زیادی دارد که ارزش بازدید دارند. قله های ناهموار کوهستانی در این پارک چشم اندازهای تماشایی از پارک، شهر لوندا و سواحل اطراف به وجود آورده اند و در کنار همه آن ها، مسیرهای زیادی برای طبیعت گردی و جنگل گردی هست که می توانند حسابی شما را به چالش بکشند. در این پارک بیشتر کوهنوردی ها در یک مسیر اصلی انجام می شود اما این مسیر یک سری زیر شاخه هم دارد که اگر آمادگی بدنی کم تری دارید می توانید آن ها را برای کوهنوردی انتخاب کنید.

دیدنی های مالزی,مکانهای تفریحی مالزی

 پارک ملی «گونونگ گادینگ» زیستگاه رافلزیا، بزرگ ترین گل دنیاست

 
برای طبیعت گردی باید آمادگی بدنی کافی داشته باشید، طی کردن مسیر قله «گونونگ گادینگ» ۳- ۴ ساعت طول می کشد و در قسمت هایی از مسیر، کوهنوردی های جدی و سخت در انتظارتان است. در مسیر اصلی کوهنوردی هر چه به قله نزدیک تر می شوید شیب مسیر بیشتر و مسیریابی سخت تر می شود. مسیر قله از پایان مسیر آبشار شروع می شود و معمولا سه ساعت زمان می برد تا آن را به طور کامل طی کنید. از آن جایی که مسیر اصلی تقریبا خلوت است شانس این را دارید تا تعدادی از حیات وحش پارک ملی را هم تماشا کنید. در بالای این قله هیچ چشم اندازی نیست برای همین شاید چندان ذوق و شوقی برای رسیدن به بالا نداشته باشید فقط یک سری تخته های چوبی کوچک خبر از رسیدن به قله می دهند.

بقایای یک اردوگاه نظامی بریتانیایی که قدمت آن برای سال ۱۹۶۰ است هنوز هم روی قله به چشم می خورد کافیست کمی از قوه تخیل خود استفاده کنید و به دورانی برگردید که سربازان در اینجا گشت زنی می کردند. از روی قله به سمت دره بروید این مسیر دوساعته تقریبا آسان است و شما را به یک پناهگاه سنگی می برد که روزگاری اردوگاه نظامیان بود. فراموش نکنید که در جنگل های بارانی هوا زودتر تاریک می شود پس حتما چراغ قوه داشته باشید و طوری برنامه ریزی کنید که قبل از تاریکی به جنگل برگردید.

دیدنی های مالزی,مکانهای تفریحی مالزی

 دیدن یک گل رافلزیا که به طور کامل باز شده جذاب ترین جاذبه، پارک ملی گونونگ گادینگ است

 

طبیعت گردی در مسیرهای شبانه، هم ماجراجویانه است و هم سرگرم کننده در این مسیرها گاهی چراغ قوه را خاموش کنید در جایی راحت بنشینید و در سکوت به صداهای شبانه جنگل گوش دهید و گاهی چشم های درخشان حیوانی را از دور ببینید. کوتاهترین و آسان ترین مسیر طبیعت گردی راهی است که از کنار ۷ آبشار می گذرد، همه این آبشارها برای شنا مناسب نیستند. آبشارهای ۱، ۳ و ۷ بر روی نقشه مشخص شده اند و می توانید فقط در آبشارهای ۱ و ۷ شنا کنید. آب این آبشارها خیلی سرد است اما بعد از یک طبیعت گردی طولانی مطمئنا شنا در آن ها خیلی می چسبد و می تواند روح تان را تازه کند. در  این مسیر از راهی پرپیچ و خم از دل جنگل می گذرید و تقریبا حدود ۱ ساعت طول می کشد تا به آخرین آبشار یعنی آبشار شماره ۷ برسید.

در این پارک ملی هیچ مغازه و یا فروشگاهی وجود دارد پس یا باید با خودتان غذای کافی به همراه ببرید یا گرسنه بمانید! در جنگل یک سری کابین برای اقامت هست که کاملا مجهز هستند و آشپزخانه دارند بهتر است که خوراکی های لازم را از شهر کوچینگ خریداری کنید چون شهر لوندا فقط یک مغازه کوچک دارد که جز چند خوراکی ضروری چیز دیگری برای خرید ندارد.

زیبایی این پارک به این است که در آن نیاز به هیچ راهنمایی ندارید خودتان می توانید زمان کافی بگذارید و با هر سرعتی که دوست دارید در این پارک گشت و گذار کنید. تمام مسیرهای طبیعت گری به خوبی نشانه گذاری شده اند پس امکان ندارد که راه را گم کنید فقط مقدار کافی آب و مواد غذایی همراه خود داشته باشید و به آسانی دل به طبیعت گردی و کوهنوردی بسپارید.

چگونه به پارک ملی گونونگ گادینگ برویم؟
پارک ملی «گونونگ گادینگ» در نزدیکی شهر کوچک «لوندا» در جنوب غربی ایالت «ساراواک» قرار دارد. برای رسیدن به این پارک باید از ترمینال کوچینگ (مرکز ایالت ساراواک) با پرداخت کرایه حدود ۱۱ رینگت سوار اتوبوس شوید و به سمت شهر لوندا بروید. کمتر از دو ساعت بعد به لوندا می رسید حالا تا پارک فقط ۳۰ دقیقه پیاده روی فاصله دارید. این پارک هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر باز است و برای ورود به آن باید حدود ۲۰ رینگت ورودی دهید. حداقل ۲ ۳ روز زمان بگذارید و تمام قسمت های این پارک را کشف کنید.

 دیدنی های مالزی,مکانهای تفریحی مالزی

 

 منبع: eligasht.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.