ونوس یک سیاره مرده نیست


ونوس یک سیاره مرده نیست

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی  ,ونوس

اخترشناسان می‌گویند، آخرین عکس‌های راداری از سطح سیاره ونوس که توسط کاوشگر “ماژلان” گرفته شده، فعالیت‌های “ژئولوژیکی” را نشان داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، ونوس مدت‌ها بود که سیاره‌ای مرده فرض می‌شد، اما اخترشناسان فاش کردند که به تازگی علائمی از تغییر در آن دیده شده است.

 

آخرین رصدها از سطح این سیاره حاکی از حرکت پوسته آن است. کارشناسان می‌گویند که حرکت سلسله کوه‌های ونوس بسیار شبیه به روند مشابهی است که در زمین در حال وقوع است.

 

پژوهشگران اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا از تصاویر راداری سطح ونوس که کاوشگر ماژلان در ماموریت خود طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ گرفته، استفاده کردند تا ساختارهای سطح این سیاره را با دید کلی ببینند.

 

این کار الگوی جدیدی را نشان داد؛ این رشته کوه‌ها و گودال‌ها و دره‌ها در حال همسو شدن هستند تا بلوک‌هایی از دشت‌های مسطح پوشیده از گدازه‌های سرد شده را در امتداد قطب‌های سیاره تشکیل دهند. چیزی که هرگز متوجه آن نشده بودند.

 

سطح ونوس مملو از رشته کوه‌ها و شیارها و گودال‌ها و دره‌هایی است که دانشمندان در دهه‌های مختلف آنها را شناخته‌اند، اما قبلا آنها را به تنهایی دیده‌اند، و نه یکپارچه.

 

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی  ,ونوس

 

قطعات بزرگ پوسته ونوس در واقع قاره‌هایی هستند که به علت نیروهایی که در زیر آن قرار دارد، به سمت اطراف حرکت، چرخش و سقوط می‌کنند.

 

محققان معتقدند با درجه حرارت سوزان ۴۶۲ درجه سلسیوس در سطح ونوس، پوسته می‌تواند به اندازه کافی گرم شود که ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر پایین رفته و بلوک‌های نازک پوسته‌ای ایجاد کند که می‌تواند به راحتی مانند گسل‌های زمین حرکت کند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.