ولایتی: مذاکراتم با حریری تند و خشن نبود/کسی توقع ندارد ترامپ حرف عاقلانه‌ای بزند


ولایتی: مذاکراتم با حریری تند و خشن نبود/کسی توقع ندارد ترامپ حرف عاقلانه‌ای بزند

اخبار,اخبارسیاست خارجی,علی اکبرولایتی

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در رابطه با استعفای نخست وزیر لبنان گفت: استعفای حریری مسئله ای داخلی است. مذاکره تندی بین من و حریری انجام نشد.

به گزارش ایسنا،  علی ‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیش مصلحت نظام در نشست خبری اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مسئله تکفیری ها در خصوص استعفای سعد حریری گفت: حریری این طور گفته است که در ملاقاتش به من  گفته است که در امور داخلی لبنان دخالت نکنید ، که اصلا چنین چیزی نبوده، اصلا مذاکرات ما به هیچ وجه تند، خشن و این طور نبود و  مواردی که گفتند نبوده است و اینها القائات سعودی ها و دیگرانی است که مایل نیستند لبنان در آرامش باشد و دوستی استراتژیک دو کشور را ببینند.

 ولایتی خاطرنشان کرد: در این دیدار غیر از من سفیر ما در لبنان هم حضور داشت و ما هم در دیداری که داشتیم هیچ گونه تهدیدی نکردیم، در ملاقات ما بحث روابط دو جانبه و منطقه ای بود و از طرفی وی خواست میان ایران و عربستان وساطت کند که من گفتم ما مشکلی با مذاکره نداریم ولی به سعودی های بگویید شما سه سال است یمن را ویران کردید و اجازه ورود غذا و دارو را نمی دهید.

وی گفت: به آقای حریری گفتم به سعودی ها بگوئید که از جنایات انسانی در یمن دست بردارید؛ چرا که اینها ربطی به سیاست ندارد و باید با یمنی ها مذاکره کنند چرا که مساله یمن راهکار صرفا سیاسی دارد و نه بمباران کور.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: به آقای حریری گفتم از اتحاد احزاب و گروه های سیاسی داخلی لبنان استقبال می‌کنیم و امروز لبنان یکی از امن ترین کشورهای اسلامی است و این از برکت مقاومت اسلامی و مردم فهیم و آگاه لبنان است.

ولایتی گفت: ایران و لبنان برادر و متحد هستند و روابط راهبردی با یکدیگر دارند ومساله استعفای آقای حریری هم یک موضوع داخلی است و امیدواریم اگر قوانین داخلی آنها اجازه دهد بعد از این تحولات یکی دو هفته اخیر، آقای حریری به لبنان بازگردد و در این رابطه که وی سر کار بماند یا نه مردم لبنان باید تصمیم بگیرند.

ولایتی هدف از  سفر به لبنان را  شرکت در اجلاس علمای  مقاومت دانست و ادامه داد:  پس از آن دیدار و گفتگویی با دوستان و مقامات لبنانی و سوری داشتیم. ملاقات با سید حسن نصرالله و بشار اسد هم از جمله دیدارهای ما در سوریه و لبنان بود.

وی ادامه داد: تحلیل شخصی بنده این است که عربستان در کشور های مختلف منطقه دخالت های بسیاری کرد که موفق هم نبود، آنها تجزیه سوریه و عراق را می خواستند که موفق نشدند و امروز بحث لبنان را  دنبال می کند که در این مساله هم موفق نخواهد شد چرا که آنها قصد برپا کردن آشوب در لبنان را داشتند که به نتیجه نرسیدند.

مشاوربین الملل مقام معظم رهبری افزود: با حکمتی که از سوی رئیس جمهور لبنان و سید حسن نصرالله از خود نشان دادند عربستان در این زمینه هم به آنچه می خواهد دست نخواهد یافت، امروز همه متوجه شده اند که آقای حریری تحت فشار استعفا داده و ادبیاتش کاملا ادبیات سعودی بوده است.

وی در خصوص اظهارات ترامپ هم خاطرنشان کرد : آقای ترامپ که حرف زیاد می زند و کسی هم توقع ندارد که حرف عاقلانه‌ای را بگوید حتی هم مسلک های او در آمریکا هم از وی انتقاد می کنند چرا که بی حساب و کتاب حرف میزند، همه می دانند که منشا تروریسم آمریکا است و در مناظرات انتخاباتی شاهد بودیم که مساله داعش و ایجاد آن را اغراق کردند.

ولایتی در ادامه در خصوص کنفرانس بین المللی محبان اهل بیت و مسئله تکفیری ها گفت: این کنفرانس  غیر دولتی است و دولتها در آن نقشی ندارند و امیدواریم بتوانیم در راستای وحدت و پرهیز از تفرقه گام مثبتی برداریم.

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری همچنین در خصوص مساله همکاری های میان ایران و ترکیه در رابطه با بحران سوریه افزود: رابطه میان ایران، ترکیه، سوریه و عراق رابطه بین همسایگان و برادران است، آمریکایی ها فضولتا اینجا حضور دارند و انشاالله یک روزی  این ها را همگی بیرون خواهیم کرد. رقه متعلق به سوریه است و در این خصوص همه ما اتفاق نظر داریم. آمریکایی ها اشتباه کردند که در رقه پایگاه نظامی ایجاد کردند و دیر یا زود باید آمریکایی ها از اینجا بروند.  به امید خدا رقه به آغوش سوریه باز می گردد و همانطور که بارها گفتیم ما مخالف هر گونه تفرقه و تجزیه‌ای در منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه حتما در آینده ای نه چندان دور آمریکایی ها را از سوریه و عراق بیرون خواهند کرد، خاطر نشان کرد: ما می دانیم که آمریکایی ها دشمن مردم ترکیه هستند و پشت مساله کودتای ترکیه قرار دارند و ما از آقای اردوغان حمایت کرده و خواهیم کرد چرا که وی رئیس جمهور قانونی ترکیه است.

ولایتی ادامه داد: ممکن است میان کشورها اختلافاتی هم باشد که این مهم نیست، اما می توانیم با اتحاد در برابر دشمنان واحد بایستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با  اتهام زنی های سعودی علیه ایران مبنی بر دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، تصریح کرد:  ما از سوی عربستان متهم هستیم، اولا که عربستان چه کاره است که این حرف را بزند، مگر کسی آن را وکیل کرده است،  خودشان حکومتی هستند که به زور به مردمشان تحمیل کنند، اگر انتخابات برگزار کنند معلوم نیست که مجدد اینها روی کار باشند. سعودی نیابت از طرف کشورهای عربی ندارد که بخواهد از طرف آنها حرفی بزند و خود را مدافع آنها معرفی کند. ما به در خواست دولت های قانونی عراق و سوریه در آن کشورها حضور داریم، آنها به دلیل تجربه ایران از مشورت های ما استفاده می کنند بنابراین حضور ما قانونی است.

وی ادامه داد: ما هیچ مشکلی برای مذاکره نداریم ولی مذاکره کردن به معنای تایید ظلم سعودی ها به برخی کشورهای عرب و غیر عرب نیست. مذاکره ما تایید حمایت آنها از تروریست ها نیست مگر در مورد حج مذاکره نکردیم.

ولایتی در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص تاسیس شعبه های دانشگاه آزاد در سوریه و لبنان گفت: تاسیس شعبات دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جامع در سوریه و لبنان از همکاری های جدید میان ما هست، همچنین کمک کردن به ارتقای سطح کیفی دانشگاه حلب سوریه از دیگر موضوعات همکاری میان ما است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی امروز (سه شنبه) در نشست خبری اجلاس جهانی “محبان اهل بیت (ع) و مساله تکفیری ها” با بیان اینکه این اجلاس جهانی محبان اهل بیت (ع) و مساله تکفیری ها با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از علمای جهان اسلام از ۹۴ کشور جهان از روز چهارشنه اول آذرماه به مدت دو روز درتهران برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در این اجلاس علمای جهان اسلام، فرهیختگان و اساتید دانشگاه از اهل سنت و شیعه شرکت خواهند کرد.

وی افزود: تاکنون حدود ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه این اجلاس رسیده و چهار عنوان کتاب هم آماده شده است  و در اجلاس ارائه خواهد شد.

 دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: برگزاری اجلاس جهانی” محبان اهل بیت (ع) و مساله تکفیری ها” به نوعی در تاریخ اسلام به این گستردگی، تنوع عقیده و گرایش بی نظیر است و محبان اهل بیت (ع) به واسطه حلقه وصل که همان محبت اهل بیت(ع) است گردهم می آیند.

وی با اشاره به  محورهای مورد بررسی در این اجلاس گفت:  مساله تکفیری ها، مفهوم شناسی و مکتب شناسی اهل بیت(ع)، دیدگاه های علمای اسلام در خصوص تکفیری ها، نقش اهل بیت در مکتب اسلام، راهبردها و راهکار های انسجام امت اسلامی، آسیب شناسی پیش روی جهان اسلام از جمله محور هایی خواهد بود که در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهند گرفت. امیدواریم که  امت اسلام حول محور اهل بیت (ع) پیوند و وحدت خود را حفظ کنند.

ولایتی در بخش دیگری از نشست خبری با بیان اینکه بیشتر اقدامات گروه های تکفیری و تروریستی علیه اهل سنت انجام شده است افزود: این طور نیست که آنها صرفا با شیعه مشکل داشته باشند. تکفیری ها در سوریه اقدامات ضد اسلامی مرتکب شده اند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد:خانم کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود می‌گوید ما (آمریکا) داعش را بوجود آوردیم، یعنی اعتراف به این مساله از جانب یکی از مقامات آمریکایی نشان دهنده هدف پلید، پیچیده و شیطانی آنها است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.