وقتی ذرات بی‌جان به نوعی زنده می‌شوند


وقتی ذرات بی‌جان به نوعی زنده می‌شوند

  اخبارعلمی,خبرهای علمی,تبدیل کریستال به مایع

فیزیک‌دانان دانشگاه “اموری” آمریکا موفق شده‌اند به گونه‌ای به ذرات بی‌جان نوعی حیات ببخشند که بدون تغییر محیط پیرامونی، بین دو حالت مایع و کریستال تغییر وضعیت دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، در این آزمایش ذرات پلاستیک در محیطی ایزوله که با پلاسما و گاز آرگون یونیزه پر شده، قرار داده می‌شوند و زمانی که فشار گاز داخل این محفظه تغییر کند وضعیت ذرات تغییر می‌کند.

 

“جاستین برتون”(Justin Burton) محقق ارشد این پروژه در رابطه با این آزمایش گفت: ما موفق شده‌ایم ساده‌ترین سامانه فیزیکی را که می‌تواند در یک وضعیت محیطی ثابت به طور مداوم وضعیت مواد را تغییر دهد، طراحی کنیم.

 

وی افزود: سادگی این سامانه به اندازه‌ای زیاد است که ما تصور نمی‌کردیم که بتوانیم چنین نتیجه‌ای از آن بگیریم.

 

تغییر وضعیت مداوم در بسیاری از سامانه‌های زنده انجام می‌شود از کرم شب‌تاب گرفته تا نورون‌ها؛ اما این برای اولین بار است که محققان توانسته‌اند چنین وضعیتی را در یک محیط بی‌جان پیاده‌سازی کنند.

 

برتون در رابطه با این پدیده می‌گوید: ذرات بی‌جان نمی‌توانند بین دو حالت کریستال و مایع تغییر وضعیت بدهند و زمانی که تعدادی از آنها در محیط مناسب قرار بگیرند این اتفاق رخ می‌دهد و یافته‌های ما نشان می‌دهد این شرایط به اندازه‌ای که پیش از این تصور می‌شد پیچیده نیست.

 

محققان اعلام کرده‌اند که این ذرات به عنوان تست اولیه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و آنها قصد دارند این محیط را برای مواد دیگر تست کنند.

 

تغییر وضعیت در فیزیک یکی از مهمترین چالش‌هایی است که محققان با استفاده از چنین سامانه‌هایی می‌توانند به سوالات زیادی پاسخ دهند.

 

نتایج این تحقیق در Physical Review Letters  منتشر شده است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.