وزیر خارجه عربستان اظهارات ضدایرانی ارباب آمریکایی‌اش را تکرار کرد


وزیر خارجه عربستان اظهارات ضدایرانی ارباب آمریکایی‌اش را تکرار کرد

اخبار,اخبار سیاست خارجی,آمریکا و عربستان

وزیر خارجه عربستان اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تجارت کشورهای اروپایی با ایران را تکرار کرد.

به گزارش فارس، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای روز دوشنبه اظهارات ضدایرانی «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را تکرار کرد. 

 

«مک‌مستر» روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ با نقض آشکار تعهدات برجامی کشورش خواستار عدم سرمایه‌گذاری در ایران شده بود. 

 

با آنکه بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ طرف‌های ایران در توافق هسته‌ای برجام را از اظهارنظر علیه سرمایه‌گذاری در ایران منع می‌کند، مک‌مستر گفت: « «زمانی که شما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید. علاوه‌بر روسیه و چین، کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و آلمان هم در صدر سرمایه‌گذاران در ایران هستند.»

 

وی در ادامه تصریح کرد: ««درخصوص اقداماتی که به جامعه بین‌المللی مربوط می‌شود، باید تمام تعاملات با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متوقف کنیم و زمینه ایجاد یک نهاد اقتصادی واقعی در ایران را فراهم آوریم.» 

 

«عادل الجبیر» در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با این نظر مک‌مستر موافق است گفت: «بله. ما با دوستانمان در اروپا درباره این صحبت می‌کنیم. به آنها اطلاع می‌دهیم که توافق هسته‌ای امضاشده با ایران معیوب است.»

 

دیپلمات ارشد عربستانی در ادامه مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره اصلاح توافق هسته‌ای برجام را هم تکرار کرد. 

 

ترامپ روز ۲۲ دی‌ماه علی‌رغم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به کشورهای اروپایی و کنگره آمریکا ۱۲۰ روز فرصت داد آنچه به ادعای وی «نقائص فاجعه‌بار» این توافق خوانده می‌شود را اصلاح کنند. او گفت در غیر این صورت، آمریکا را از برجام خارج خواهد کرد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره و کشورهای اروپایی خواست «بندهای زوال‌پذیر برجام» اصلاح شوند، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی‌ از تمام سایت‌های ایران داده شود و ایران به تعهداتی در زمینه آزمایش و توسعه موشک‌های بالستیک ملزم شود. 

 

 «عادل الجبیر» در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی همین خواسته‌ها را مطرح کرد: «بندهای زوال‌پذیر باید اصلاح شوند، بازرسی‌ها باید به نحوی اصلاح شوند که سایت‌های غیرنظامی را هم شامل شوند.»

 

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: «ما همچنین معتقدیم که توافق هسته‌ای به تنهایی مسئله رفتار افراطی ایران در زمینه قطعنامه‌های موشکی سازمان ملل و صادرات موشک‌ برای هدف قرار دادن غیرنظامیان را حل نمی‌کند.»

 

«الجبیر» در ادامه ادعا کرد: «معتقدیم که درصد بالایی از اقتصاد ایران تحت کنترل نیروهای سپاه و شرکت‌های مرتبط با آنها هستند. ما معقتدیم که هر معامله‌ای با این شرکت‌ها تنها به ثروتمند شدن نیروهای سپاه منجر می‌شوند و باعث می‌شوند که آنها رفتارهای ناشایست بیشتری در منطقه و دنیا مرتکب شوند.» 

 

یک سناتور آمریکایی هم در سخنرانی‌ خود در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره تعامل اقتصادی با ایران هشدار داده بود.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.