وزیر خارجه آمریکا: برجام در بازه تعیین شده ترامپ اصلاح نمی‌شود


وزیر خارجه آمریکا: برجام در بازه تعیین شده ترامپ اصلاح نمی‌شود

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , وزیر خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بعید است واشنگتن بتواند در بازه زمانی تعیین شده ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کند.وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بعید است واشنگتن بتواند در بازه زمانی تعیین شده ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در حالی‌که در پرواز از لندن به پاریس قرار داشت، به خبرنگاران، گفت: توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ احتمالا در بازه تعیین شده رییس‌جمهور ترامپ اصلاح نخواهد شد.

 

وی  گفت: آمریکا فرصت کمی برای ارائه آن‌چه رییس‌جمهور خواهان آن است، دارد اما ما نمی‌توانیم برای دیگران بازه زمانی تعیین کنیم.

 

وی همچنین گفت که قرار است در سفرهایش به آلمان، فرانسه و ایتالیا و به علاوه اتحادیه اروپا به این موضوع رسیدگی کند؛ بنابراین این تنها ادامه روند تبادل نظرها درباره چگونگی رسیدگی به نقاط ضعف توافق هسته‌ای است و این‌که چه سازوکارهایی می‌توانیم به کار گیریم و همچنین درباره این‌که چگونه می‌توانیم برای مقابله با فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران با یکدیگر همکاری کنیم، است.

 

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: من فکر می‌کنم شاید آن‌چه ما انجام می‌دهیم تشکیل گروه‌هایی است تا بتوانیم ساختار بیشتری به همکاری خود بدهیم و بفهمیم که چه اقداماتی را می‌توانیم با یکدیگر انجام دهیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ارسال دیپلمات‌هایی به اروپا برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با همتایان اروپایی خبر داد و گفت: ما یک تیم برای انجام این سفر آماده کرده‌ایم که به اروپا می‌آیند. اعضای این گروه با همتایان اروپایی درباره توافق هسته‌ای رایزنی خواهند کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، دولت آمریکا علاوه بر همکاری با شرکای اروپایی خود در حال کار با کنگره برای دستیابی به قانونی است که اقداماتی را برای دائمی کردن راه‌های جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای وضع می‌کند و به علاوه شامل تحریم‌هایی سخت به دلیل برنامه موشکی دوربرد ایران می‌شود.

 

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه پس از دیدار با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در لندن، ادعا کرد که این کشورها برای تشکیل یک کارگروه برای اصلاح آنچه واشنگتن نواقص برجام می‌خواند، توافق کرده‌اند.

 

وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از نظر من میان طرف‌های توافق یک دیدگاه مشترک در خصوص اینکه برخی از بخش‌های توافق هسته‌ای یا رفتارهای ایران باید اصلاح شود، وجود دارد.

 

به گفته تیلرسون، این کارگروه قرار است اوایل هفته آینده برای بحث چگونگی اصلاح توافق هسته‌ای از طریق دستیابی به یک توافق مکمل دیدار کنند.

 

به گزارش ایسنا این در حالی است که کسانی مانند ریچارد نفیو  مسئول پیشین آمریکایی گفته‌اند: من بسیار نگرانم که توافق هسته‌ای در می ۲۰۱۸ که تاریخ بعدی تمدید تعلیق‌ تحریم‌های ایران است، لغو شود؛ چراکه ترامپ فهرستی از درخواست‌های غیرمنطقی را مطرح کرده است که فکر نمی‌کنم هیچ اروپایی واقع‌گرایی با توافق کنگره به آن‌ها پاسخ دهد. یک واقعیت ساده آن است که ترامپ از برجام متنفر است و با وجود آن‌که آن را درک نکرده است، با این حال که مشاوران ترامپ همواره تلاش می‌کنند که او را وادار کنند تا واقع گرایانه‌تر به برجام نگاه کند اما به نظر نمی‌رسد که تلاش دائمی آن‌ها موثر واقع شود.

 

مقامات کشورمان نیز همواره تاکید کرده‌اند که بازبینی در برجام غیرممکن است و هرگونه اصلاح آن نقض این توافق محسوب می‌شود.

 

همچنین مقامات اروپایی نیز ضمن انتقاد از درخواست ترامپ در پی مذاکره مجدد برجام، بر لزوم حفظ این توافق بین‌المللی حمایت کردند.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.