ورود‌کانادا به پرونده سید امامی


ورود‌کانادا به پرونده سید امامی

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , سید امامی

 

  مرگ دکتر کاووس سیدامامی استاد دانشگاه امام صادق(ع) و و فعال محیط زیست جامعه را در شوک خبری بزرگی فرو برد و همه از مسئولان، نمایندگان، فعالان سیاسی، رسانه‌ها و… بدان واکنش نشان دادند. چیزی که مسلم است اکثریت قریب به اتفاق افراد بر فرضیه خودکشی دکتر سیدامامی در زندان صحه گذاشته‌اند، مخصوصا که فیلم‌های موجود از اتاق او نیز همین امر را تصدیق می‌کند. البته برخی خارج نشینان نیز مرگ سیدامامی را مشکوک دانسته و حتی دولت کانادا در این راستا خواستار تحقیقات بیشتر در این باره شده است. باید دید بررسی‌ها در خصوص مرگ این استاد دانشگاه به کجا خواهد انجامید.

 

مرگ مشکوک 

روز شنبه بود که رسانه‌ها از مرگ دکتر کاووس سیدامامی جامعه شناس، استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست خبر دادند. در این راستا رامین سیدامامی فرزند مرحوم گفته که ماموران امنیتی زندان اوین روز جمعه ۲۰ بهمن با مادرش تماس گرفته و اظهار داشتند که دکتر سیدامامی خودکشی کرده است. پس از اعلام این مساله نهادهای مختلف به این مرگ مشکوک واکنش نشان دادند. نمایندگان مجلس که خواستار مشاهده فیلم ضبط شده از دوربین زندان اوین بودند پس از مشاهده چگونگی روند امور بر خودکشی دکتر کاووس سیدامامی صحه گذاشتند. این استاد دانشگاه امام صادق که مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بوده به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در ۴ بهمن ماه دستگیرو راهی بازداشتگاه اوین شده بود که بنابر اظهارات مطلعان به علت عدم تحمل شرایط زندان از پیراهن خود به عنوان ابزاری برای حلق آویز کردن خود استفاده کرده است.

 

لزوم صیانت از زندانی 

سخنگوی دولت درباره وضعیت زندانیان و خودکشی‌های اخیر اظهار کرد: دولت در این زمینه دو رویکرد دارد؛ نخست عدم دخالت در کار قوه قضائیه که باید به این نوع رخدادها نظارت کند و مسئولیت آن نیز بر عهده قوه قضائیه است و دوم اینکه آقای رئیس‌جمهور نسبت به برخی از رخدادهای اجتماعی و قضائی نگران است و در چارچوب فعالیت‌های قانونی اساسی به وظایف خود ادامه می‌دهد. به نوشته ایسنا؛ محمد باقر نوبخت گفت: باید بپذیریم که کشور با خطرات مختلف مواجه است، پس وقتی یک زندانی در اختیار قوه‌قضائیه قرار می‌گیرد، امانت ماست. دشمنان از این حوادث سوءاستفاده می‌کنند و خودمان باید بدانیم که وقتی یک زندانی در اختیار ما قرار گرفته‌ است، باید از او مراقبت و صیانت کنیم.

 

کالبد شکافی سیدامامی 

وکیل خانواده کاووس سیدامامی درارتباط با مرگ این استاد دانشگاه در زندان اوین گفت: در تمام مواردی که مرگ مشکوک رخ می‌دهد کالبد شکافی انجام می‌شود در این مورد هم کالبد شکافی صورت گرفت و بعد جنازه تحویل خانواده شد.

 

پیام درفشان افزود: فیلم دوربین سلول را به همراه خانواده ایشان و وکلای دیگر پرونده دیدیم اما بخاطر اینکه دید خوبی به سرویس بهداشتی این سلول ندارد عمل خودکشی ایشان مشخص نیست، اما در فیلم مشخص است که وی با پیراهنی بر تن به دستشویی رفته است. این حقوقدان ادامه داد: صبح که مامور زندان برای وی صبحانه می‌آورد بعد مدتی متوجه می‌شود او صبحانه را برداشته است به همین دلیل وارد سلول شده و از دیدن جنازه او در دستشویی شوکه می‌شود. درفشان با رد نظریه‌هایی که عنوان می‌دارد که سیدامامی در زندان کشته شده است گفت: این که چرا ایشان مجبور به خودکشی کردن شده است بسیار حایز اهمیت است و باید دلیل این کار مشخص شود. دادسرای امور جنایی هم به‌دنبال این موضوع است.

 

 بازداشت ۷نفر 

یک وکیل دادگستری در ارتباط با پرونده بازداشت برخی از فعالان محیط زیستی، اظهار کرد: تا کنون در این پرونده ۷ نفر بازداشت شده و اکنون بنده وکالت ۵ نفر از این افراد یعنی هومن جوکار، حمیده کاشانی‌دوست، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی را بر عهده دارم. مصطفی ترک همدانی گفت: طبق اعلام دادیار ناظر زندان این افراد حداقل یکبار با خانواده‌هایشان در ارتباط بودند و آنها را از احوال خود مطلع کردند.

 

ادعای تسنیم 

سایت تسنیم به نقل از رسانه‌هایی که مشخص نیست، نوشت، برادر کاووس سیدامامی که در روزهای گذشته به‌اتهام همکاری با یک شبکه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات به‌نفع بیگانگان در بازداشت خودکشی کرده اظهار داشت: ما در حال حاضر داغداریم و از رسانه‌ها خواهش داریم که به شایعات دامن نزنند. کامران سیدامامی گفت: واقعا تعدادی از رسانه‌ها مریض هستند و دائما ما را تحت فشار گذاشته‌اند که مجبور به بیان خلاف واقع شویم. برادر دکتر سیدامامی تصریح کرد: بنده و همسر مرحوم، جنازه را دیده‌ایم و با اصرار معاون دادستان که جنازه را نگاه کنید و همه موارد را بررسی کنید، این کار را کرده‌ایم و جز آثار حلق‌آویز شدن که روی جنازه معلوم است و این موضوع در فیلم زندان هم کاملا مشخص است، هیچ مساله دیگری وجود ندارد و خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن کاملا مشهود است.

 

درخواست کانادا 

دولت کانادا از ایران خواست تا درباره مرگ کاووس سیدامامی شهروند ایرانی-کانادایی که در زندانی در تهران خودکشی کرده است، تحقیقات لازم انجام دهد. به گزارش ایسنا، کانادا مدعی است که مرگ این استاد دانشگاه ۶۴ ساله در زندان مشکوک بوده و خانواده وی اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه سیدامامی در نتیجه خودکشی جان خود را از دست داده است، نپذیرفته‌اند. عمر الغبرا، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه کانادا گفت که کشورش از شنیدن خبر فوت این شهروند ایرانی-کانادایی بسیار متاسف شده است و از دولت ایران می‌خواهد که تحقیقات شفاف و عادلانه‌ای را به نیابت از دولت کانادا در این زمینه انجام دهد.

  

توضیح دادستان تهران درباره مرگ سیدامامی 

دادستان تهران در خصوص دستگیری تعدادی از متهمان مرتبط با یک شبکه جاسوسی توضیحات تکمیلی ارائه کرد. جعفری دولت آبادی اعلام کرد: در ۱۹ دی ماه سال جاری حسب گزارش کتبی یکی از نهادهای امنیتی که به دادسرای شهید مقدس ارجاع شده است، به موجب دستورات قضائی و با آغاز تحقیقات انجام شده، مشخص شد متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد ماموریت‌های سه‌گانه‌ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده‌اند؛ درتحقیقات انجام شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان نموده‌اند که هدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست محیطی ایران بوده و اطلاعات جمع آوری شده از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می‌یافته و در همین راستا دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر کرده‌اند که از جمله اهداف آنها، ایجاد موسسه‌ای در قالب فعالیت‌های زیست محیطی بوده و طبق اسناد موجود، این موسسه در حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده در حوزه‌های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است. وی افزود: حسب محتویات پرونده، یکی از متهمان اصلی، با مشخصات اختصاری م.ط دارای تابعیت سه گانه ایرانی، آمریکایی و انگلیسی و عضو و پشتیبان مالی موسسه ایرانی حیات وحش بوده، و هم‌چنین دیگر عضو موثر و مدیر این موسسه کاووس سیدامامی دارای تابعیت مضاعف کانادا و از مرتبطان اصلی افسراطلاعاتی آمریکا در ایران بوده به نحوی که این افسر اطلاعاتی در سفر به ایران در منزل کاووس سیدامامی استقرار می‌یافته است.

 

این شبکه در پوشش اجرای پروژه‌های علمی و زیست محیطی نسبت به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام می‌نموده است. وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌نموده‌اند. دادستان تهران افزود: پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرایند تحقیقات، از بازجوی خود برای پاسخ به سوالات، فرصتی درخواست نموده بود که مورد پذیرش قرار گرفته اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی نمود.

 

وی در این خصوص اعلام داشت: به محض اطلاع دادستان، قاضی ویژه امور جنایی به زندان اعزام و ضمن بررسی موضوع، پرونده قضائی تشکیل و مقرر گردید در انجام تحقیقات از کلیه مطلعان موضوع تسریع گردد. همچنین به خانواده متوفی اطلاع رسانی شده و پس از مشاهده جسد توسط همسر و برادر متوفی، به‌رغم عدم درخواست ایشان برای کالبدشکافی، با تاکید دادستان تهران کالبدشکافی انجام و مقرر گردید جسد جهت تدفین در اختیار خانواده متوفی قرار گیرد. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

  

آرمان

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.